Przebudowa ul. Gen. F. Kleeberga w Białymstoku
Projekt zakłada przebudowę ul. Gen. Kleeberga w Białymstoku na odcinku od granicy Białegostoku z kierunku Warszawy do skrzyżowania z ul. Gen. Maczka i Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego. Jest jednym z elementów budowy miejskiej trasy ruchu przyśpieszonego (tzw. Trasy Generalskiej). Ideą powstania obwodnicy miasta jest umożliwienie szybszego, bezpieczniejszego i nieuciążliwego dla środowiska oraz mieszkańców miasta ruchu tranzytowego w granicach Białegostoku.
Realizacja projektu, wraz z budową kolejnych odcinków trasy biegnącej ulicami: Gen. Kleeberga, Gen. Maczka, Gen. Andersa i jej przedłużeniem do ul. Baranowickiej w kierunku przejścia drogowego w Bobrownikach, pozwoli na połączenie ciągiem dróg krajowych tras tranzytowych biegnących do dwóch przejść granicznych w Budzisku i Bobrownikach.
W wyniku działań podjętych w ramach przebudowy ulica Gen. Kleeberga będzie posiadać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu. Dodatkowo w celu zapewnienia prawidłowej dostępności przewidziano po obu stronach ulicy drogi zbiorcze. Na całej długości jezdni przewidziano funkcjonowanie komunikacji zbiorowej. Wybudowane zostaną chodniki oraz ścieżka rowerowa.
Zakres projektu obejmuje:
-
budowę nowej nawierzchni ulicy dwujezdniowej oraz dostosowanie jej do parametrów ruchu przyspieszonego,
-
budowę nawierzchni chodników, ścieżki rowerowej i zatok autobusowych,
-
budowę nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury podziemnej, tj. kanałów deszczowych i sanitarnych, sieci wodociągowej,
-
budowę i przebudowę oświetlenia ulicznego,
-
budowę sygnalizacji świetlnych,
-
budowę nowych węzłów komunikacyjnych:
-
jednopoziomowe skrzyżowanie ul. Gen. Kleeberga z ul. Kołłątaja i Przędzalnianą,
-
dwupoziomowe skrzyżowanie ul. Gen. Kleeberga z ul. Narodowych Sił Zbrojnych,
-
wiadukt nad torami PKP relacji Białystok – Ełk, gdzie obok istniejącego wiaduktu znajdować się będzie nowy wiadukt dla prawej jezdni, wraz z chodnikiem obsługującym ruch pieszy i rowerowy.
Cel i planowane rezultaty
Głównym celem projektu jest poprawa dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych regionu północno-wschodniej Polski z krajowym i międzynarodowym układem transportowym.
Miasto Białystok boryka się z licznymi problemami w zakresie transportu drogowego dotyczącymi zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych mieszkańców oraz przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie miasta. Niedostateczna liczba nowych inwestycji w zakresie infrastruktury drogowej jest słabym punktem w tzw. dobrym gospodarowaniu i decyduje o niskiej atrakcyjności inwestycyjnej miasta.
Realizacja projektu przyczyni się m.in. do:
-
zmniejszenia zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego,
-
likwidacji utrudnień dla pieszych,
-
likwidacji barier dla osób niepełnosprawnych,
-
zmniejszenia degradacji pojazdów,
-
obniżenia kosztów utrzymania dróg,
-
poprawy płynności przejazdu,
-
obniżenia emisji zanieczyszczeń i hałasu.
Kto skorzysta dzięki projektowi
Mieszkańcy Białegostoku i gmin ościennych oraz przedsiębiorstwa zlokalizowane w pobliżu drogi. Beneficjentami pośrednimi projektu będą wszystkie osoby przejeżdżające przez miasto, w tym zwłaszcza uczestnicy ruchu tranzytowego na trasie Warszawa – Budzisko i Warszawa – Bobrowniki oraz ruchu turystycznego w kierunku Pojezierza Suwalskiego.
Zdjęcia: Mateusz Hołownia, UM Białystok
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.