Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
imageimage
tytuł projektu

Budowa autostrady A-1, odcinek Toruń-Stryków

kategoria
nazwa beneficjenta
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
wartość projektu
5 714 122 009,95 zł
dofinansowanie z UE
2 826 274 768,74 zł
Województwo
kujawsko-pomorskie
łódzkie
mazowieckie
Powiat
program
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
działanie
VI.1. Rozwój sieci drogowej TEN-T
fundusz
Fundusz Spójności
perspektywa
2007 - 2013

Odcinek autostrady A1 między Kowalem a Strykowem liczy nieco ponad 75 km. W naturalny sposób wchodzi w skład projektu priorytetowego „Autostrada Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”.. W Polsce autostrada A1 pełni funkcję głównego ciągu komunikacyjnego kraju na osi północ – południe usprawniając komunikację pomiędzy miastami takimi jak Gdańsk, Toruń, Łódź i Katowice. Opisywana inwestycja  składa się z czterech odcinków realizacyjnych- Kowal – Sójki- Sójki – Kotliska- Kotliska – Piątek – Piątek – Stryków. Pierwszy odcinek realizacyjny:  Kowal – Sójki ma 29,95 km długości. Bierze swój początek w okolicach Kowala i biegnie przez; gminy; Kowal, Baruchowo, Lubień Kujawski, na krótkim odcinku wchodząc na teren gminy Gostynin w województwie mazowieckim. Dalej przebiega przez województwo łódzkie i teren gmin; Łanięta i Strzelce w powiecie kutnowskim.  Drugi odcinek: Sójki – Kotliska liczy sobie 15,2 km i  biegnie przez gminy; Strzelce, Oporów, Kutno i Krzyżanów w powiecie kutnowskim. Trzeci odcinek: Kotliska – Piątek ma 9 km długości usytuowany jest na terenie powiatów; kutnowskiego i łęczyckiego. Czwarty odcinek: Piątek – Stryków ma 21 kilometrów i biegnie przez powiaty; łęczycki, łowicki i zgierski. Opisywana trasa ma parametry klasy „A”, co oznacza, że może przenosić obciążenia rzędu 11,5 tony na oś pojazdu. Jezdnie mają po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra każdy, pas awaryjny ma 3 metry szerokości, a pobocze 1,25 m. Szerokość pasa rozdzielającego jezdnie waha się w granicach 11,0 – 11,5 metra, co oznacza, że istnieje możliwość dobudowania w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Po drodze można jeździć z maksymalną prędkością 140 km/h. Na opisywanym odcinku zostały wybudowane trzy węzły drogowe; Kutno Północ (A1/DK60), Kutno Wschód (A1/DK92) i Piątek (A1/DW703), a ponadto powstały 3 pary miejsc obsługi podróżnych: „Lubień Płn.”, „Lubień Płd.”, „Strzelce Płn.”, „Strzelce Płd.” i „Głowno Wsch” i „Głowno Zach.” Na całym odcinku przebudowano drogi gminne, powiatowe i krajowe, które znajdowały się na trasie inwestycji. Dbałość o środowisko jest niezwykle ważnym aspektem. Oprócz przejść ekologicznych w wielu miejscach pojawiły się ekrany dźwiękochłonne służące ochronie zarówno ludzi, jak i zwierząt. Woda z deszczu i topniejącego śniegu jest wstępnie oczyszczana i trafia do specjalnych szczelnych zbiorników, skąd jest odparowywana do atmosfery. Posadzono tysiące drzew i krzewów specjalnie wyselekcjonowanych odmian a skarpy i tereny sąsiadujące z jezdnią obsiane zostały trawą. Za bezpieczeństwo podróżujących odpowiadają takie urządzenia takie jak; bariery ochronne, telefony alarmowe, elementy oznakowania poziomego i pionowego, ogrodzenie drogi, zjazdy awaryjne, przejazdy awaryjne. Aby nowa droga mogła funkcjonować konieczne było wybudowanie skomplikowanej sieci kanalizacji deszczowej wraz z przepompownią, a także sieci kanalizacji sanitarnej odpowiadającej za odprowadzenie ścieków ze stacji poboru opłat i miejsc obsługi podróżnych. Niezbędne było również zbudowanie systemu przeciwpożarowego na który składają się między innymi hydranty i zbiornik ppoż. Kolejny element skomplikowanej infrastruktury nowoczesnej drogi, to oświetlenie, a co za tym idzie doprowadzenie zasilania elektrycznego do; węzłów, miejsc obsługi podróżnych i stacji poboru opłat O skali trudności przedsięwzięcia świadczy fakt, że aby ruszyć z pracami budowlanymi autostrady, trzeba było przebudować liczne instalacje kolidujące z inwestycją. Wymagały tego; linie energetyczne, kanalizacja deszczowa, linie teletechniczne, wodociągi, a nawet rurociągi naftowe.  Podstawowe parametry techniczne: Klasa drogi – A Liczba pasów 2 (docelowo 3) dla każdego kierunku jazdy. Szerokość pasa ruchu – 3,75m. Maksymalna dozwolona prędkość – 140 km/h. Dopuszczalne obciążenie nawierzchni 11,5 tony na oś pojazdu. Nawierzchnia bitumiczna. Obiekty inżynierskie: Na odcinku Kowal – Stryków powstało 113 większych obiektów inżynierskich: wiaduktów, mostów autostradowe, a także mniejszych przejazdów i przepustów. Ochrona środowiska: Za ochronę środowiska będą odpowiadały liczne przejścia i przepusty dla zwierząt w tym duże – górne, a także ekrany dźwiękochłonne.” 

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.