Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimageimageimageimage
tytuł projektu

Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia

kategoria
nazwa beneficjenta
ZARZĄD MORSKIEGO PORTU GDYNIA S.A.
wartość projektu
300 032 303,25 zł
dofinansowanie z UE
116 835 301,57 zł
Województwo
pomorskie
Powiat
m. Gdynia
program
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
działanie
3.2. Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych
fundusz
Fundusz Spójności
perspektywa
2014 - 2020

Projektowany Terminal Promowy w Gdyni, zlokalizowany będzie przy Nabrzeżu Polskim, w granicach Morskiego Portu w Gdyni. Nabrzeże Polskie stanowi część obudowy Basenu IV i sąsiaduje z Nabrzeżami Rotterdamskim i Fińskim. Zostało zbudowane w latach 1927/28 i przebudowane w latach siedemdziesiątych. Z obszarem objętym projektem bezpośrednio sąsiaduje obiekt Starego Dworca Morskiego, wpisany do rejestru zabytków woj. pomorskiego. Główny teren inwestycji ma powierzchnię ok. 7ha. Dostępność komunikacyjna zapewniona jest od strony południowej za pomocą zjazdów z ulicy Polskiej. Terminal promowy będzie miał również bezpośredni dostęp do intermodalnego terminala kolejowego, który został wybudowany w II strefie Nabrzeża Polskiego w ramach projektu „Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego we wschodniej części Portu Gdynia”. Zakłada się, że dzięki tej dostępności na terminalu promowym odbywać się będzie przeładunek kolejowych naczep intermodalnych.

Rozwiązania przestrzenne i wyposażenie projektowanego Terminalu Promowego umożliwiać będą obsługę transportu promowego w systemie dwupoziomowym na jednym stanowisku promowym oraz obsługę ruchu pasażerskiego. Ruch pasażerski obsługiwany będzie z galerii pasażerskiej łączącej Budynek Terminalu ze stanowiskiem promowym.

W rejonie placu przed budynkiem terminalu projektuje się place postojowe i perony do obsługi komunikacji publicznej dla pasażerów w tym m.in.: miejsca postojowe dla taksówek, minibusów, autokarów i autobusów komunikacji miejskiej oraz dla dowozu prywatnego, np. parking Kiss&Ride.

Nowy terminal promowy połączony będzie z międzynarodowym układem komunikacyjnym poprzez autostradę A1, wykorzystując następujący układ ulic i tras: ul. Polska – ul. Janka Wiśniewskiego – Trasa Kwiatkowskiego – Obwodnica Trójmiasta – autostrada A1.

Termin realizacji projektu planuje się na koniec 2021r.

Zakres przedmiotowy projektu:

  • BUDYNKI I OBIEKTY:
  • Budynek Terminalu połączony z galerią pasażerską do wejścia na prom.
  • Budynek magazynowy, mający również funkcję administracyjną oraz składu celnego
  • Galeria Pasażerska do wejścia na prom
  • Łącznik Ruchomy Galerii łączący prom z galerią pasażerską
  • Bramy wjazdowe na terminal
  • Bramy wyjazdowe z terminalu
  • Rampy Dolna i Górna do wjazdu na prom
  • Estakada Najazdowa – dojazd na rampę górną
  • PLACE POSTOJOWE I PARKINGI:
  • Plac przed Check-In dla samochodów osobowych
  • Plac przed Check-In dla samochodów ciężarowych
  • Plac Główny dla samochodów
  • Plac General Cargo / Intermodal do obsługi naczep intermodalnych typu „unattended”.
  • Parking nr 1 (przed Terminalem)
  • Parking nr 2 (parking przy Kapitanacie)
  • PRZEBUDOWA NABRZEŻA POLSKIEGO w zakresie umożliwiającym przeniesienie obciążeń od dobijania i cumowania promów. W tym: przebudowa konstrukcji Nabrzeża Polskiego wraz z linią odbojową i cumowniczą oraz wymiana odbojnic na Nabrzeżu Fińskim. PRZEBUDOWA NABRZEŻA FIŃSKIEGO polegająca na podwyższeniu rzędnej nabrzeża.
  • PRZEBUDOWA TORÓW I ROZJAZDÓW KOLEJOWYCH

Połączenie II strefy Nabrzeża Polskiego i Fińskiego z I strefą Nabrzeża Francuskiego.

  • PRZEBUDOWA I BUDOWA INFRASTRUKTURY PODZIEMNEJ ORAZ NIEZBĘDNYCH INSTALACJI NAZIEMNYCH, UZBROJENIE TERENU W SIECI I PRZYŁĄCZA

W tym budowa punktu/ów zasilania statków w energię elektryczną z lądu wraz z niezbędną infrastrukturą.

  • BUDOWA WŁĄCZENIA RUCHU DROGOWEGO Z TERMINALU PROMOWEGO do istniejącej infrastruktury drogowej wraz z uwzględnieniem komunikacji publicznej na placu przed terminalem;
  • OGRODZENIE, SZLABANY, BRAMY;
  • STANOWISKO WAGOWE PRZEJEZDNE
  • PRZEBUDOWA UKŁADU KOMUNIKACYJNEGO DO WSCHODNIEJ CZĘŚCI PORTU GDYNIA W OBRĘBIE WĘZŁA OFIAR GRUDNIA ‘70

Cel projektu

Realizacja projektu wpisuje się w szereg dokumentów strategicznych i stawianych przez nie celów, zarówno na poziomie wspólnotowym jak i krajowym, regionalnym i lokalnym.

Oto cele, do których realizacji przyczynia się projekt:

Budowa terminalu jest projektem o strategicznym znaczeniu dla społeczno ‐ gospodarczego rozwoju kraju i regionu a także dotyczy realizacji zadań publicznych.

Inwestycja przyczyni się do rozwoju połączeń typu „autostrady morskie” i będzie komplementarna z zakończonym niedawno projektem „Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona”. Zaoferowana będzie pełna dostępność transportowa do portu jako warunek rozwoju multimodalnej platformy logistycznej. Gdynia jest węzłem bazowym sieci TEN-T i portem Kategorii A. Miejsce Portu Gdynia jest związane, między innymi, z rolą jaką będzie odgrywał w Korytarzu Bałtyk-Adriatyk, jednym z 9 kluczowych Transeuropejskich Korytarzy Transportowych sieci TEN-T.

Nowy terminal zostanie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie kolejowego terminalu intermodalnego i będzie miał zapewniony efektywny dostęp drogowy.

Istotne jest również, że w ramach inwestycji wybudowane zostaną punkty odbioru ścieków statkowych oraz zasilania statków w energię elektryczną z lądu wraz z niezbędną infrastrukturą.

Wszystko to stworzy możliwości obsługi znacznie większych, wchodzących na rynek żeglugowy, promów pasażerskich: dł. ok. 245m, szer. ok. 30m, wys. ok. 50m, zanurzenie ok. 6,7m, GT ok. 64.000. Przewiduje się podwyższenie zdolności przeładunkowej Portu w zakresie obsługi przewozów ro-ro i promowych do 9,7 mln t. Także utrzymanie przez Port Gdynia uniwersalnego charakteru portu i posiadanych przewag rynkowych i dalszy zrównoważony rozwój na głównych bałtyckich rynkach ładunkowych: kontenerowym, ro-ro, w tym promowym. Stworzone zostaną możliwości pozyskania znaczących obrotów tranzytowych.

Na terenie nowego terminalu promowego, który, tak jak cały Port Gdynia, znajduje się w zasięgu morskiego przejścia granicznego w Gdyni (ustalonego w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 18.06.2001r. w sprawie ustalenia morskich i stałych lotniczych przejść granicznych oraz rodzaju ruchu dozwolonego przez te przejścia (Dz. U. nr 62 poz. 632)), utworzone zostanie stanowisko do kontroli granicznej i celnej samochodów ciężarowych przeładowywanych na terenie Portu Gdynia. Będzie to jedyne takie stanowisko na terenie portu. W momencie gdyby terminal zaczął obsługiwać trasy spoza ruchu wewnętrznego UE, wówczas zakłada się, że na terenie terminalu utworzony zostanie punkt kontroli granicznej.

Projekt przyczyni się do realizacji celu Strategicznych Wytycznych Wspólnoty „poprawa atrakcyjności państw członkowskich, regionów i miast poprzez poprawę dostępności, zapewnienie odpowiedniej jakości i poziomu usług i zachowanie ich potencjału środowiskowego”.

Przedmiotowy projekt jest wskazany w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020r. (z perspektywą do 2030r.) (dalej SRT) w pkt 7.3.3. „Lista projektów morskich” pod pozycją 12 oraz w Wykazie Projektów Zidentyfikowanych pod pozycją nr 3.2-7 i będzie realizować zawarte tam cele.

Obejmuje on zarówno cele ogólne, główne UE, określone w Strategii Europa 2020, Białej Księdze Transportu (w tym w szczególności stworzenie do 2030 r. w pełni funkcjonalnej, ogólnounijnej, multimodalnej sieci bazowej TEN-T, co przyczyni się do utworzenia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu poprzez ograniczenie emisji gazów cieplarnianych), KPR (Krajowy Program Reform na rzecz realizacji strategii Europa 2020) oraz w Strategii Rozwoju Transportu), jak też cel strategiczny, transportowy, założony w SRT, dotyczący stworzenia nowoczesnej, spójnej sieci infrastruktury transportowej, poprawy sposobu organizacji i zarządzania systemem transportowym oraz zwiększenia bezpieczeństwa i niezawodności.

Natomiast w szczególności, spełniać będzie cel operacyjny, jakim jest uzupełnienie sieci TEN-T. Jeśli chodzi o przewozy towarowe, budowa nowego terminalu przyczyni się do najistotniejszej obecnie poprawy jakości i niezawodności usług, w tym zwiększenia prędkości handlowych, obsługi statków i zapewnienia odpowiednich parametrów infrastruktury oraz obniżenia kosztów dostępu do infrastruktury i stabilnej polityki taryfowej.

Wypełnienie celów Działania 3.2 „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych” w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020

A: Transport morski

Budowa nowego terminalu promowego przyczyni się do poprawy konkurencyjności Portu Gdynia głównie poprzez skrócenie czasu pobytu promu w porcie z uwagi na znaczne skrócenie drogi do nabrzeża oraz sprawniejszą, efektywniejszą obsługę przeładunkową. Lepsze parametry nawigacyjne – czas pobytu promu w porcie (czas reda – reda) może ulec skróceniu o około 40 minut w trakcie jednego zawinięcia, przez co zawinięcia promów powodować będą znacznie mniejsze utrudnienia dla ruchu pozostałych jednostek, a także spowodują znaczące skrócenie czasu podroży, co daje z kolei bardzo duże oszczędności społeczne.

Nastąpi również poprawa bezpieczeństwa morskiego, poprzez inwestycję w infrastrukturę dostępu do portu od strony morza (nowe stanowisko promowe z dwupoziomową rampą przeładunkową, w dogodniejszej dla bezpiecznego manewrowania promem lokalizacji – wzrost bezpieczeństwa nawigacyjnego – i przeładunku) i lądu (kolejowy terminal intermodalny), infrastrukturę portową (bramki check-in nowego typu, zapewniające dokładną kontrolę ładunków wjeżdżających na prom). Nastąpi także uzupełnienie istniejących pachołów cumowniczych nowymi w lokalizacji zapewniającej optymalne parametry cumowania. Istniejące pachoły, tam gdzie jest to możliwe, pozostaną jako wyposażenie nabrzeża, a w miejscach kolizji zostaną zdemontowane. Rozwiązanie takie zapewnia większe bezpieczeństwo cumowania i odbijania w zróżnicowanych warunkach pogodowych.

Inwestycja ta zapewnia ograniczenie zanieczyszczenia środowiska przez statki poprzez:

– zainstalowanie infrastruktury do odbioru ścieków sanitarnych ze statków, co przyczyni się do ograniczenia zrzutu ścieków do wód morskich, a co za tym idzie jednoznacznie wpłynie na poprawę środowiska morskiego;

– budowę dedykowanej kanalizacji kablowej do zasilania statków z lądu w energię elektryczną, co przyczyni się do eliminacji pracy agregatów prądotwórczych na statkach, ograniczy emisję hałasu oraz emisję substancji zanieczyszczających powietrze atmosferyczne, w tym gazów cieplarnianych.

Przedmiotowa inwestycja została zaprojektowana w sposób zapewniający całkowitą szczelność kanalizacji sanitarnej. W zakresie kanalizacji deszczowej, wody opadowe i roztopowe odprowadzone będą wylotami do basenu portowego, po uprzednim ich podczyszczeniu. Nawierzchnie nabrzeża zostaną uszczelnione. Odwodnienie i uszczelnienie torowisk spowoduje ograniczenie do minimum możliwości przypadkowego skażenia gruntu.

C: Transport intermodalny

Zrealizowany projekt budowy terminalu promowego, będzie umożliwiał  między innymi korzystanie z terminalu intermodalnego (kolej ↔ prom, droga ↔ prom) wraz z niezbędną infrastrukturą (w tym infrastrukturą dostępową). Terminal ma obsługiwać przeładunek specjalistycznych kolejowych naczep intermodalnych, który dotychczas w Porcie Gdynia nie miał miejsca.

Inwestycja zlokalizowana będzie w sieci TEN-T. Na terminalu obsługiwane będzie  połączenie Gdynia – Karlskrona mające status Autostrady Morskiej.

Inwestycja nie będzie obejmowała prac remontowych, jak również nie będzie dotyczyła bieżącego utrzymania infrastruktury.

Dane techniczne

Efektem projektu są m. in. następujące elementy infrastruktury portowej o następujących parametrach:

  • Budynek Terminalu cztero-kondygnacyjny, o pow. zabudowy 2.063 m2, pow. użytkowej 5.472 m2 i kubaturze 30 285 m3, z możliwością nadbudowy o jedną lub dwie kondygnacje, połączony z galerią pasażerską do wejścia na prom.
  • Budynek magazynowy, mający również funkcję administracyjną oraz składu celnego, o powierzchni zabudowy ok. 1 054 m2, pow. użytkowej 884 m2 i kubaturze ok. 7 480m3
  • Galeria Pasażerska do wejścia na prom o dł. ok. 166 m.
  • Estakada Najazdowa – dojazd na rampę górną. Długość całkowita obiektu wraz z murami oporowymi wynosi ok. 270 m
  • Plac przed Check-In dla samochodów osobowych: 1 075 lm – 215 aut – 4 792 m2
  • Plac przed Check-In dla samochodów ciężarowych: 1 875 lm – 110 aut – 12 060 m2
  • Plac Główny dla samochodów: 4 587 lm – 38 527m2

samochody ciężarowe 3 987 lm – 234 auta

samochody osobowe 600 lm – 120 aut

  • Plac General Cargo / Intermodal do obsługi naczep intermodalnych typu „unattended”

35 miejsc parkingowych – 6 218 m2, w tym 15 naczep chłodniczych wymagających ciągłej dostawy energii elektrycznej w trakcie postoju. Dodatkowo w okresie wzmożonej obsługi naczep intermodalnych na placu głównym zaplanowano dodatkowe miejsca parkingowe dla tego typu pojazdów w ilości 149 miejsc parkingowych.

  • Parking nr 1 (przed Terminalem) – 114 miejsc parkingowych w tym miejsca dla osób niepełnosprawnych – 2 618 m2
  • Parking nr 2 (parking przy Kapitanacie) – 90 miejsc parkingowych w tym miejsca parkingowe dla osób niepełnosprawnych – 2 450 m2
  • parking Kiss&Ride (ok. 10 stanowisk)
  • postój taksówek (ok. 10 stanowisk)
  • przystanki dla autobusów dowożących pasażerów na prom / odbierających pasażerów z promu (ok. 5 stanowisk)
  • PRZEBUDOWA NABRZEŻA POLSKIEGO na dł. 389,8 m I NABRZEŻA FIŃSKIEGO na dł. 207,7 m
  • PRZEBUDOWA TORÓW I ROZJAZDÓW KOLEJOWYCH – połączenie II strefy Nabrzeża Polskiego i Fińskiego z I strefą Nabrzeża Francuskiego na długości ok. 605 m.
  • Budowa dodatkowego pasa ruchu w lewo oraz wydłużenie istniejącego pasa ruchu w lewo na zachodnim wlocie ul. Wiśniewskiego na Węzeł Ofiar Grudnia ’70; łącznie ok. 187 m;
  • Budowa dodatkowego pasa ruchu w prawo; ok 35 m na północnym wlocie al. Solidarności na Węzeł Ofiar Grudnia ’70;
  • Budowa fragmentów ścieżki rowerowej (155 m) oraz wyznaczenie trasy rowerowej po istniejącej infrastrukturze (1 645 m), łącznie ok. 1 800 m.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.