Dziecko w wieku przedszkolnym - aktywny partner w edukacji, komunikacji oraz zabawie. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci z autyzmem i niepełnosprawnych intelektualnie.
Dzięki dotacji z funduszy europejskich 16 dzieci z Przedszkola Specjalnego w Legionowie dostało nową szansę. Ich problemy edukacyjne spowodowane były przez autyzm, niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz przez niepełnosprawności sprzężone. Autorzy legionowskiego projektu zaplanowali utworzenie 4 nowych miejsc przedszkolnych dla dzieci z autyzmem oraz organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych dla wszystkich 16 dzieci. Nauczyciele z Przedszkola Specjalnego w Legionowie prowadzili więc zajęcia grupowe i indywidualne w zakresie porozumiewania się słownego i pozasłownego (mowa ciała, systemy znaków itp.), czyli alternatywnych i wspierających metod komunikacji. Pozwalają one dzieciom nieposługującym się mową lub mówiącym w ograniczonym zakresie na porozumiewanie się z najbliższym otoczeniem za pomocą dogodnego dla nich, zastępczego systemu komunikacji. Nie zabrakło też muzykoterapii i dogoterapii, a także gimnastyki korekcyjnej. Poprzez udział w koncertach muzycznych rozwijane były możliwości muzyczno-ruchowe dzieci, a wielozmysłowe doświadczanie świata zapewniły im zajęcia na basenie, w centrum kreatywnej zabawy oraz hipoterapia w stadninie. Zorganizowano również trzydniowy wyjazd zielonego przedszkola. Z kolei zajęcia indywidualne objęły działania z zakresu logopedii i integracji sensorycznej, a także zajęcia z pedagogiem i psychologiem. Zarówno terapeuci, wychowawcy poszczególnych grup przedszkolnych, jak i rodzice przedszkolaków po roku prowadzenia tak różnorodnych zajęć specjalistycznych zauważyli w funkcjonowaniu dzieci duże postępy. Mówiono o nich podczas spotkania podsumowującego realizację projektu, które odbyło się w Przedszkolu Specjalnym funkcjonującym w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie. Rodzice bardzo dziękowali za otwarcie przed ich dziećmi nowych możliwości, a wychowawcy przedstawili znakomite efekty rocznej pracy. Goście mieli okazję zobaczyć wzruszający występ przedszkolaków – przedstawienie „Dzieci – nasz skarb”. Więcej informacji o projekcie w biuletynie „Fundusze Europejskie na Mazowszu” nr 2/2017 https://www.funduszedlamazowsza.eu/wp-content/uploads/2017/12/biuletyn-fe-na-mazowszu-2-2017.pdf
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.