Przebudowa i wyposażenie warsztatów w Zespole Szkół nr 7 przy ul. Browarowej
Zespół Szkół (ZS) nr 7 w Tychach należy do krajowej czołówki szkół, które skutecznie pozyskują i efektywnie inwestują środki europejskie w rozwój swoich uczniów. W 2016 r. ZS został wyróżniony Kartą Jakości Mobilności z programu Erasmus+ (jako jedna z 5 szkół w Polsce), co najlepiej świadczy o wysokiej jakości organizowanych tam stażów. Jednak szkoła ta, jak i wiele innych borykała się z problemem dotyczącym przestarzałego wyposażenia szkolnych pracowni, ale i ten problem został skutecznie rozwiązany z pomocą Funduszy Europejskich.
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Głównym powodem rozpoczęcia realizacji projektu była chęć poprawy jakości kształcenia i wzbogacenia oferty edukacyjnej tyskiego zespołu szkół gastronomicznych.
Kompleksowa modernizacja pracowni podyktowana była koniecznością unowocześnienia dotychczasowego, pochodzącego jeszcze z lat 70, wyposażenia szkoły oraz dostosowania istniejących pomieszczeń do norm i standardów ustawowych. Pracując na przestarzałym sprzęcie absolwenci szkoły – zdaniem pracodawców – nie posiadali odpowiednich kompetencji i kwalifikacji zawodowych, ułatwiających szybkie odnalezienie się na rynku pracy.
Obecnie kształcenie praktyczne realizowane jest częściowo u pracodawców w rzeczywistych warunkach zawodowych, jednak znacząca część godzin realizowana jest w szkole w pracowniach gastronomicznych. Istotną kwestią jest tu połączenie wiedzy praktycznej z teoretyczną. I właśnie dobrze wyposażone, nowoczesne pracownie dają taką możliwość.
W trakcie kształcenia uczniowie, przystępują do egzaminów potwierdzających ich kwalifikacje w zawodzie. Jednak obecnie, aby stali się oni w niedługim czasie cenionymi na rynku pracy fachowcami, punkty zdobyte na egzaminie nie są wystarczające. Dlatego niezbędnym jest uczenie się zawodu w dobrze wyposażonych pracowniach zawodowych.
Ideą dobrego przygotowania zawodowego jest wyćwiczenie w szkole umiejętności, które później doskonalone będą u pracodawców w rzeczywistych warunkach. Aby było to możliwe, konieczne jest odpowiednie wyposażenie pracowni w nowoczesny sprzęt zgodny z obowiązującymi standardami. Nauczyciele w porozumieniu z pracodawcami przygotowują uczniów do wykonywania prostych czynności w warunkach takich, jakie ma pracodawca. Następuje wtedy połączenie praktyki z teorią.
Co udało się zrealizować?
W ramach projektu zmodernizowano i wyposażono w nowoczesny sprzęt 2 pracownie gastronomiczne i jedną cukierniczą.
Pracownie gastronomiczne wyposażone zostały w 4 stanowiska wykonane w całości ze stali nierdzewnej. Znajdują się w nich m.in.:
- ceramiczne kuchnie elektryczne z piekarnikami konwekcyjnym,
- stoły stalowe ze zlewozmywakami,
- profesjonalne, indukcyjne roboty kuchenne,
- szafy mrożące i chłodnicze,
- piece konwekcyjno-parowe,
- patelnie elektryczne,
- podgrzewacze do talerzy,
- ekspresy do kawy i sokowirówki.
Pracownię cukierniczą wyposażono w:
- szafę chłodniczą,
- lodówkę-schładzarko-zamrażarkę szokową,
- mikser planetarny z podgrzewaną misą,
- temperówkę do czekolady,
- smażalnik,
- stół mroźniczy z agregatem i zlewem,
- automatyczny piec konwekcyjno-parowy z wbudowaną książką kucharską.
Zakres prac remontowych obejmował m.in. wymianę wewnętrznej stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, położenie nowej instalacji elektrycznej, montaż efektywnych opraw oświetleniowych, wymianę sieci wodno-kanalizacyjnej, gipsowanie i malowanie ścian, wykonanie wentylacji mechanicznej i klimatyzacji wszystkich pomieszczeń.
Kto skorzysta z efektów projektu?
306 uczniów Zespołu Szkół nr 7 (243 uczniów technikum gastronomicznego i 63 uczniów szkoły branżowej).
Jakie są główne korzyści projektu?
Główne korzyści projektu:
- lepsze dostosowanie kwalifikacji uczniów do zmieniających się potrzeb na rynku pracy,
- rozwój istniejących przedsiębiorstw w otoczeniu projektu – uczniowie o lepszych kwalifikacjach zwiększą potencjał istniejących firm,
- powstanie nowych firm – część absolwentów o wysokich kwalifikacjach założy własną działalność gospodarczą,
- zmniejszenie bezrobocia wśród absolwentów na poziomie technikum oraz szkoły branżowej,
- poprawa atrakcyjności inwestycyjnej miasta Tychy jako obszaru zamieszkałego przez osoby o wysokich kwalifikacjach zawodowych.
Dzięki nowoczesnym pracowniom do praktycznej nauki zawodów absolwenci Zespołu Szkół nr 7 będą posiadali lepsze niż obecnie kompetencje w 3 zawodach objętych projektem. Będą mieli możliwość nabycia wielu nowych umiejętności i kwalifikacji. Przyczyni się to zarówno do rozwoju już istniejących firm w branży gastronomiczno-usługowej, jak również stworzy warunki do powstawania nowych – tzw. „potencjał ludzki”, czyli dobrze wykwalifikowani i kompetentni pracownicy są jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę przez potencjalnych inwestorów i pracodawców.
Absolwenci Zespołu Szkół nr 7 w Tychach o zwiększonych kompetencjach i kwalifikacjach nie tylko zasilą kadrę istniejących przedsiębiorstw, ale zapewne także jakaś ich część zdecyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej, co z punktu widzenia szeroko rozpatrywanego rozwoju społeczno-gospodarczego będzie najbardziej pożądanym efektem realizacji projektu.
Realizacja projektu z całą pewnością korzystnie wpłynie na lokalny rynek pracy. Jak pokazują dane, w pracowniach objętych projektem odbywać się będzie kształcenie w zawodach, które są i będą zawodami deficytowymi na lokalnym rynku pracy, zgodnie ze statystykami Powiatowego Urzędu Pracy w Tychach oraz prognozami serwisu internetowego Barometr zawodów.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.