Skip to main content Contact
UE logo
prev slide next slide
image
The title of the project

CUS - model integracji i rozwoju usług społecznych w Starachowicach

Name of the beneficiary
GMINA STARACHOWICE
Project value
3 125 000,00 zł
Co-financing from the EU
2 633 750,00 zł
Voivodeship
świętokrzyskie
County
starachowicki
program
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
action
2.8. Rozwój usług społecznych świadczonych w środowisku lokalnym
fund
Europejski Fundusz Społeczny
perspective
2014 - 2020

Celem projektu jest wypracowanie i przetestowanie modelowego rozwiązania w zakresie integracji i rozwoju usług społecznych adresowanego do ogółu mieszkańców Starachowic, poprzez utworzenie Centrum Usług Społecznych jako nowej jednostki organizacyjnej Gminy w okresie od 01.11.2020 r. do 30.04.2023 r.1 stycznia 2021r. na mocy uchwały Nr IX/13/2020 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 27 listopada 2020 r., Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej został przekształcony w Centrum Usług Społecznych w Starachowicach. Uchwała Rady Miejskiej w Starachowicach nie nadaje jedynie nowej nazwy istniejącej jednostce organizacyjnej Miasta, ale oznacza głęboką transformację systemu świadczenia usług społecznych w Starachowicach. Jest poważnym krokiem służącym zbudowaniu „nowoczesnego systemu zabezpieczenia społecznego, w ramach którego publiczne wsparcie usługowe będzie dostępne nie tylko dla osób i rodzin słabszych czy ze środowisk defaworyzowanych, lecz także dla ogółu mieszkańców”.

Diagnoza

Badanie „Diagnoza potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych na terenie Gminy Starachowice” zostało przeprowadzone w I kwartale 2021 r. Badanie za najbardziej dotkliwe problemy uznali: starzenie się społeczeństwa (62%), alkoholizm i nadużywanie alkoholu (55%), złą sytuację mieszkaniową (40 %a), zły stan zdrowia społeczeństwa (39%) oraz niski poziom aktywności społecznej (34%). Z perspektywy społecznych aspektów rozwoju miasta kluczowe znaczenie mają niekorzystne trendy i perspektywy demograficzne, a więc starzenie się społeczeństwa (zwiększanie się liczby seniorów w populacji) i depopulacja (zmniejszanie się liczby mieszkańców).

Usługi społeczne

Usługi społeczne w mieście powinny odpowiadać na wyzwania związane z niekorzystnymi trendami demograficznymi. Ze względu na zjawisko starzenia się populacji konieczna jest kontynuacja przemyślanej polityki senioralnej i tworzenie kompleksowej oferty usług społecznych.Centrum Usług Społecznych ma za zadanie pełnić rolę koordynatora i współtwórcy lokalnego rynku usług, podmiotu sieciującego JST, PES, NGO, biznes i mieszkańców. Funkcją CUS jest również zapewnienie odpowiedniej jakości usług, m.in. poprzez tworzenie i monitorowanie standardów, a także uwiarygodnienie usługodawców.Jednym z kluczowych wyzwań stojących przed CUS jest konieczność świadczenia usług dla lokalnej społeczności, a więc dla wszystkich grup mieszkańców. CUS wdrożył rozwiązania mające na celu przestrzenne odseparowanie usług społecznych o charakterze powszechnym od obsługi świadczeń z systemu pomocy społecznej. Wdrożenie projektu CUS w Starachowicach świadczy o innowacyjnym potencjale miasta, miejscowych instytucji i organizacji, a także społeczności lokalnej. Tworzenie CUS jest projektem pionierskim w skali ogólnopolskiej, którego rezultaty będą inspiracją i źródłem tzw. dobrych praktyk dla innych JST, zainteresowanych wprowadzaniem podobnych rozwiązań w przyszłości.Centrum Usług Społecznych w Starachowicach kontynuuje dotychczasowe działania MOPS, jednakże dzięki przekształceniu stanie się nie tylko miejscem, gdzie usługi społeczne będą realizowane, ale będą one mogły być również skuteczne dystrybuowane. Będzie tu przekazywana pełna informacja o dostępnych usługach i możliwości dopasowania ich do konkretnych potrzeb określonego klienta. Szeroka gama usług oferowana będzie w jednym miejscu, bez konieczności oczekiwania na podjęcie działań przez kilka instytucji, dzięki synchronizacji tych usług przez koordynatora indywidualnych planów usług społecznych.

Plan organizowania społeczności lokalnej (OSL) w ramach aktywności CUS

Organizowanie społeczności lokalnej to forma profesjonalnego działania ukierunkowanego na wywoływanie trwałych, pozytywnych zmian społecznych. OSL można traktować jako kwalifikowaną, zintegrowaną usługę społeczną o charakterze środowiskowym, składającą się z wielu sekwencyjnych działań prospołecznych o określonych, mierzalnych parametrach, a równocześnie przystosowanych do lokalnych uwarunkowań. W pierwszej kolejności usługa OSL adresowana jest do społeczności znajdujących się w najtrudniejszym położeniu: marginalizowanych i zagrożonych społecznym wykluczeniem. Adresatami OSL mogą być jednak także inne społeczności.Cele główne założone do realizacji w ramach pilotażu to:

  1. Odbudowywanie lub tworzenie więzi wspólnotowych oraz poczucia współodpowiedzialności za przestrzeń w której funkcjonuje ta wspólnota.
  2. Wyrównywanie szans, poprzez wspieranie i wzmacnianie grup/społeczności znajdujących się w najtrudniejszym położeniu – zagrożonych społecznym wykluczeniem.
  3. Wzmocnienie poczucia solidarności społecznej, w tym solidarności sąsiedzkiej, organizacji pomocy wzajemnej, oraz tworzeniu świadomości wspólnoty miejsca, losu i sytuacji.
  4. Stworzenie wspólnot, w których przełamana jest izolacja i osamotnienie, odtworzone są więzi emocjonalne, międzyludzkie oraz sieci znajomości przedmiotowych.

Tak sformułowane cele będą w procesie OSL konkretyzowane przez cele szczegółowe dla każdej społeczności, z zachowaniem szacunku dla ich specyfiki w tym dynamiki lokalnych procesów społecznych. Partycypacyjne wyznaczenie celów szczegółowych jest zadaniem organizowanych społeczności, przy wsparciu osób pełniących role wskazane w niniejszym planie.

Obsługa Klienta

W ramach Centrum Usług Społecznych w Starachowicach powstało Biuro Obsługi Klienta mieszczące się w oddziale znajdującym się Miejskiej Hali „Galeria Skałka” przy al. Armii Krajowej 28 – okolice centrum miasta z dobrą lokalizacją dojazdową, dużym parkingiem, przystankiem autobusowym – budynku należącym do Gminy Starachowice. W omawianej lokalizacji mają również swoje biura następujące komórki organizacyjne: Dział Usług Opiekuńczych i Specjalistycznych, Dział Usług Specjalistycznych dla Osób z Zaburzeniami, Dział Programów i Usług Społecznych, Klub Integracji Społecznej, ośrodki wsparcia: Klub Senior+, Dzienny Dom Senior+.Biuro Obsługi Klienta KIPUS, mające lokalizację na parterze budynku będzie zapewniać stanowiska pracy i obsługi dla trzech Koordynatorów Indywidualnych Planów Usług Społecznych. Biuro Obsługi Klienta jest utworzone w przyjaznej przestrzeni, wyposażone w odpowiedni sprzęt komputerowy, WiFi dla klientów, miejsca do odpoczynku i oczekiwania. Biuro jest zaaranżowane w kolorach logotypu programu i wyposażone w odpowiednie informatory dla klientów.

Najważniejszym rezultatem podejmowanych działań będzie sprawnie funkcjonujący CUS w Starachowicach, realizujący kompleksowe usługi społeczne dla ogółu mieszkańców.

Źródło – strona Beneficjenta.

Your project description

To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.

Add photos project photos
Add a movie or presentation project films
Description of the project
Opis projektu

I declare that I have read the Regulations of the Online Website of the EU Mapa Dotacji and accept its provisions.

I agree to the processing of my personal data, entered in the contact form, in order to reply to the message. According to art. 13 para. 1 and 2 of the Regulation of the European Parliament and of the Council (EU) 2016/679 of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data and repealing Directive 95/46 / EC (Journal of Laws EU L 119, 04/05/2016, page 1) (RODO), I inform that:
1.administrator of personal data processed in the Ministry of Development Funds and Regional Policy, based at: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, is the Minister of Development Funds and Regional Policy;
2. personal data will be processed in order to reply to a message, based on the provisions of art. 6 par. 1 lit. a) RODO;
3. personal data may be made available to other authorities entitled under the relevant provisions to obtain data;
4. in connection with the processing of personal data have the right to: – request access to their personal data, rectify or limit processing, – raise objections to the processing of personal data, – withdraw consent to processing at any time, – submit a complaint to the supervisory body – the President of the Office Personal Data Protection;
5. personal data is not subject to automated processing in order to make decisions, including profiling;
6. contact details to the Data Protection Officer in the Ministry of Development Funds and Regional Policy: Data Protection Supervisor, Ministry of Development Funds and Regional Policy, address: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, e-mail address: IOD@miir.gov.pl