Skip to main content Contact
UE logo
The title of the project

Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej

category
Name of the beneficiary
BIELSKO-BIAŁA MIASTO NA PRAWACH POWIATU
Project value
14 376 952,80 zł
Co-financing from the EU
8 505 232,11 zł
Voivodeship
śląskie
County
m. Bielsko-Biała
program
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020
action
4.5. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie
fund
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspective
2014 - 2020

Dlaczego podjęto się realizacji projektu?

Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego stanowiła kolejny etap przedsięwzięcia polegającego na budowie inteligentnego systemu zarządzania transportem w Bielsku-Białej, rozpoczętego w 2017 r. Wdrożenie I etapu inwestycji pozwoliło zaobserwować pozytywne skutki w zakresie poprawy warunków ruchu drogowego w Mieście, w tym transportu publicznego. O rozszerzeniu terytorialnym i funkcjonalnym ITS przesądziły aspekty takie jak:

  • znaczne straty czasu przejazdu ze względu na natężenie ruchu w centrum miasta;
  • ograniczone terytorialnie preferencje dla transportu publicznego do ciągów komunikacyjnych objętych istniejącym systemem ITS;
  • brak informacji dla transportu indywidualnego o utrudnieniach w ruchu, objazdach, warunkach drogowych, wolnych miejscach parkingowych, co powodowało wzmożony ruch pojazdów i co za tym idzie na wzrost emisji hałasu oraz zanieczyszczeń

 Co udało się zrealizować?

Realizacja polegała na rozbudowie istniejącego Inteligentnego Systemu Transportowego w Mieście Bielsko-Biała. Dzięki realizacji przedsięwzięcia do podsystemu sterowania i zarządzania ruchem drogowym oraz podsystemu priorytetów dla pojazdów komunikacji publicznej włączono kolejne skrzyżowania i przejścia dla pieszych na łącznej długości 11 km tj. w 18 lokalizacjach. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów związanym z transportem publicznym było rozszerzenie działania systemu tablic dynamicznej informacji pasażerskiej (DIP) – na kolejne 15 przystanków. Tablice dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w szczególności do obsługi przez osoby z dysfunkcją wzroku. Wdrożone zostały również kolejne nowe podsystemy takie jak dynamiczna informacja dla kierowców wyświetlana na 3 tablicach zmiennej treści zainstalowanych na granicach z gminami ościennymi oraz 15 tablicach informujących o zajętości miejsc na parkingach zarządzanych przez Miasto. Tablice zmiennej treści pozwalają zaprezentować dowolną informację tekstową lub graficzną dla użytkowników dróg. System tablic VMS zintegrowano z usługą Google Maps, dzięki czemu dostępna jest stale aktualizowana informacja o czasach przejazdów na kluczowych kierunkach przejazdów przez Miasto. Poza informacją o czasach przejazdów, kierowcy mają również dostępną informację o wolnych miejscach na 6 parkingach miejskich, które prezentowane są na specjalnych tablicach naprowadzających. Liczba dostępnych miejsc parkingowych widoczna jest również na tablicach zlokalizowanych bezpośrednio w sąsiedztwie parkingów. Informacje o aktualnej zajętości parkingów prezentowane są również na portalu ITS.

Kto korzysta/skorzysta z efektów projektu?

Z efektów projektu korzystają przede wszystkim mieszkańcy województwa śląskiego, głównie Miasta Bielsko-Biała, a również gmin zamiejskich (Wilkowice, Jaworze, Jasienica, Kozy). Ze względu na zakres i lokalizację projektu, z efektów realizacyjnych korzystają wszyscy uczestnicy ruchu w segmencie transportu publicznego oraz indywidualnego tj.: kierujący pojazdami, pasażerowie transportu zbiorowego oraz piesi i osoby z niepełnosprawnościami.

Jakie są główne korzyści projektu?

Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego przyczyniła się do usprawnienia ruchu zarówno w segmencie transportu publicznego jak i indywidualnego. Projekt przyczynił się do dalszej poprawy wydajności i niezawodności systemu transportowego miasta oraz poprawy komfortu podróżowania i warunków ruchu, w tym funkcjonowania komunikacji zbiorowej w zakresie efektywności przejazdów i ekonomiki jej utrzymania. Z uwagi na terytorialne rozszerzenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej realizacja wpłynęła pozytywnie na komfort podróżnych komunikacji zbiorowej. W efekcie inwestycji poprawie uległo bezpieczeństwo na miejskich drogach. Dzięki optymalizacji mierników sterowania ruchem oraz wdrożonego systemu informacji dla kierowców, po ulicach Miasta można poruszać się szybciej i wygodniej tj. przy minimalizacji strat czasu i liczby zatrzymań na szerszym obszarze miasta.

Your project description

To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.

Add photos project photos
Add a movie or presentation project films
Description of the project
Opis projektu

I declare that I have read the Regulations of the Online Website of the EU Mapa Dotacji and accept its provisions.

I agree to the processing of my personal data, entered in the contact form, in order to reply to the message. According to art. 13 para. 1 and 2 of the Regulation of the European Parliament and of the Council (EU) 2016/679 of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data and repealing Directive 95/46 / EC (Journal of Laws EU L 119, 04/05/2016, page 1) (RODO), I inform that:
1.administrator of personal data processed in the Ministry of Development Funds and Regional Policy, based at: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, is the Minister of Development Funds and Regional Policy;
2. personal data will be processed in order to reply to a message, based on the provisions of art. 6 par. 1 lit. a) RODO;
3. personal data may be made available to other authorities entitled under the relevant provisions to obtain data;
4. in connection with the processing of personal data have the right to: – request access to their personal data, rectify or limit processing, – raise objections to the processing of personal data, – withdraw consent to processing at any time, – submit a complaint to the supervisory body – the President of the Office Personal Data Protection;
5. personal data is not subject to automated processing in order to make decisions, including profiling;
6. contact details to the Data Protection Officer in the Ministry of Development Funds and Regional Policy: Data Protection Supervisor, Ministry of Development Funds and Regional Policy, address: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, e-mail address: IOD@miir.gov.pl