SAMO-ES. Samoorganizacja PS jako odpowiedź na wyzwania społeczne
Celem projektu jest wsparcie procesu samoorganizacji i budowanie potencjału instytucjonalnego 250 przedsiębiorstw społecznych z 16 województw poprzez utworzenie wraz z nimi nowej organizacji dla 200 członków, towarzyszenie jej w rozwoju i w działaniach rzeczniczych.
Grupa docelowa: Projekt jest skierowany do podmiotów ekonomii społecznej, tym przedsiębiorstw społecznych i ich pracowników, których status określa ustawa o ekonomii społecznej z 5.08.2022 r.
Główne działania: W ciągu pierwszych dwóch lat realizacji projektu będziemy pracować wspólnie z przedsiębiorstwami społecznymi nad sformułowaniem strategii działań samopomocowych. Będzie ona fundamentem funkcjonowania, finansowania i komunikacji nowej organizacji zrzeszającej przedsiębiorstwa społeczne. Główną przestrzenią współpracy przedsiębiorstw społecznych w tym czasie będą tematyczne grupy robocze i spotkania formacyjne. Nową organizację zrzeszającą przedsiębiorstwa społeczne planujemy powołać wiosną 2026. W ciągu kolejnych trzech lat realizacji projektu będziemy towarzyszyć jej w rozwoju, tworząc warunki do współpracy przedsiębiorstw na ogólnopolskich spotkaniach sieciujących i spotkaniach branżowych. Ponadto, będziemy regularnie prowadzić:
- badania potrzeb i sytuacji przedsiębiorstw społecznych;
- działania upowszechniające ekonomię społeczną m.in. poprzez aktywność na portalu ngo.pl, konferencje i targi przedsiębiorstw społecznych;
- działania o charakterze wspierająco-edukacyjnym dla przedsiębiorstw społecznych. Stworzymy bazę wiedzy i bazę ekspertów. Przygotujemy przedstawicieli przedsiębiorstw społecznych do realizacji wzajemnego wsparcia eksperckiego/doradczego. Przedsiębiorstwa będą miały dostęp do doradztwa, tutoringu, szkoleń;
- działania o charakterze rzeczniczym np. przygotowując stanowiska i propozycje rozwiązań w sprawach ważnych dla przedsiębiorstw społecznych;
- działania, które służą budowaniu relacji z innymi sektorami, w szczególności z biznesem m.in. poprzez szkolenia z ESG i sesje dialogowe.
Kluczowe efekty:
- 250 przedsiębiorstw społecznych zostanie objętych wsparciem w zakresie samoorganizacji i wzmocnienia potencjału instytucjonalnegopowstanie organizacja zrzeszająca przedsiębiorstwa społeczne, licząca co najmniej 200 członków wraz z funduszem samopomocowym i strategią marki nowej organizacji;
- powstanie baza ekspertów i baza wiedzy dla przedsiębiorstw społecznych;
- 240 przedstawicieli przedsiębiorstw społecznych zostanie objętych cyklami edukacyjnymi, w zakresie poprawy kompetencji eksperckich, rzeczniczych, finansowych;
- 100 przedstawicieli przedsiębiorstw społecznych będzie przygotowanych do realizacji działań eksperckich;
- zostaną przeprowadzone 3 badania przedsiębiorstw społecznych (3 raporty);
- odbędzie się 5 konferencji połączonych z targami przedsiębiorstw społecznych.
Okres realizacji: maj 2024-kwiecień 2029
Realizatorzy projektu: Projekt realizowany jest w partnerstwie, które tworzą Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych (lider), Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” z Cieszyna, Stowarzyszeni Na Rzecz Spółdzielni Socjalnych, Stowarzyszeni Klon/Jawor.
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.