Przebudowa drogi krajowej nr 7 na odcinku Jazowa-Elbląg od km 68+244,15 do km 82+315
Droga krajowa nr 7 stanowi jedną z najważniejszych arterii komunikacyjnych Polski, łącząc Gdańsk z przejściem granicznym ze Słowacją w m. Chyżne. Łączy m.in. miasta: Gdańsk, Elbląg, Warszawę, Radom, Kielce, Kraków. Pzed przebudową droga krajowa nr 7 była drogą klasy GP jednojezdniową, o szerokości 3,5m+2m+1m. Droga posiadała jedno skrzyżowanie z drogą krajową – nr 22 zlokalizowane na węźle Raczki i pięć skrzyżowań z drogami powiatowymi, kilka z drogami gminnymi i wiele zjazdów do posesji.
Na odcinku występowały dwa mosty i trzy wiadukty drogowe oraz liczne przepusty przeprowadzające cieki melioracyjne i wody deszczowe pod korpusem drogowym. Problemy i wynikające z nich potrzeby: wybudowany odcinek drogi nr 7 wraz z obiektami inżynieryjnymi charakteryzował się złym stanem technicznym (normy SOSN: C i D) wpływającym na efektywność i bezpieczeństwo ruchu użytkowników. Prognozy ruchu wskazywały na duże zagrożenie utraty przepustowości na odcinku, co mogło prowadzić do powstania wąskiego gardła w systemie transportowym w skali kraju i regionu, uniemożliwiając spójny rozwój mieszkańcom i przedsiębiorstwom.
Dlatego też przebudowa drogi krajowej nr 7 miała pozwolić na osiągnięcie następujących celów bezpośrednich:
- dostosowanie nośności nawierzchni do przenoszenia nacisków 11,5 T/oś,
- podniesienie nośności obiektów inżynierskich do klasy A,
- zmniejszenie niekorzystnego wpływu transportu na zanieczyszczenie środowiska naturalnego
- wzrost bezpieczeństwa ruchu,
- likwidację wąskich gardeł i poprawę przepustowości.
Pełna realizacja inwestycji przyczynia się do osiągnięcia następujących celów ogólnych projektu:
- poprawa warunków ruchu drogowego dla tranzytu do Obwodu Kaliningradzkiego i dalej do Litwy, Łotwy i Estonii,
- poprawa warunków ruchu drogowego dla tranzytu w korytarzu Trójmiasto-Elbląg-Warszawa-Kraków-Chyżne i dalej na południe Europy,
- poprawa dostępu do portów morskich w Gdańsku i Gdyni,
- rozwój regionu i połączeń regionalnych poprzez polepszenie poziomu obsługi w dziedzinie transportu,
- bezpieczniejsza infrastruktura,
- poprawa warunków społeczno-ekonomicznych.
W ramach budowy dróg dojazdowych w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania drogi krajowej nr 7 i prawidłowej obsługi przyległych terenów na odcinku od skrzyżowania z ul. Nowodworską do węzła Elbląg – Wschód wybudowany został odcinek ulicy klasy Z o długości 0,8 km – przedłużenie ul. Akacjowej w Elblągu.
Inwestycję podzielono na 3 etapy. W ramach fazy wstępnej projektu wyłoniono w postępowaniu przetargowym wykonawcę projektu i niezbędnej dokumentacji (etap I). Nastepnie przeprowadzono przetarg na nadzór nad projektem (etap II). Wszystkie planowane odcinki zostały zrealizowane równocześnie przez jednego wykonawcę (Etap III).
Dzięki realizacji dotowanego projektu osiągnięte zostały takie rezultaty jak: zwiększenie liczby pojazdów korzystających z przebudowanego odcinka drogi krajowej nr 7, wzrost nośności nawierzchni, spadek kosztów wypadków drogowych, spadek kosztów eksploatacji pojazdów oraz spadek kosztów czasu pasażerów i kierowców zawodowych.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.