Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimage
tytuł projektu

Budowa Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni - III Etap

kategoria
nazwa beneficjenta
Gmina Miasta Gdyni
wartość projektu
233 784 754,40 zł
dofinansowanie z UE
174 248 711,90 zł
Województwo
pomorskie
Powiat
m. Gdynia
program
Transport
działanie
1.2. Poprawa infrastruktury dostępu do portów morskich
fundusz
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspektywa
2004 - 2006

Gdynia to jedno z miast aglomeracji trójmiejskiej. Zlokalizowany tu międzynarodowy port morski, który jest ważnym ogniwem VI Korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), łączy ośrodki o znaczeniu ogólnokrajowym na osi północ-południe. Wkrótce korytarz ten zostanie uzupełniony o Autostradę A1, której przedłużeniem jest obwodnica Trójmiasta. Port w Gdyni ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki. Przeładunek towarów odbywa się w terminalach: kontenerowym, ro-ro, drobnicowym, masowym i innych. Wielkość przeładunków w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym  w 2005 r. wyniosła 396 tys. TEU  i ma stałą tendencją wzrostową. Rozwój portu warunkuje wzrost przewozów głównie w relacji Skandynawia – Polska – Europa Południowa. Jednocześnie może on obsługiwać ładunki rosyjskie, białoruskie i ukraińskie do Skandynawii i Europy Zachodniej.

Obecnie zdolności przeładunkowe Portu są wykorzystywane w 60 proc. Najistotniejszą przyczynę tak niskiego wskaźnika stanowi brak bezpośredniego, bezkolizyjnego połączenia drogowego z systemem dróg krajowych. Obniża to konkurencyjność Portu, stwarza zagrożenie dla rozwoju podmiotów gospodarczych na terenach portowo-przemysłowych, hamując jednocześnie rozwój Portu w zakresie rozbudowy terminalu kontenerowego, ro-ro, drobnicowego i pasażerskiego. Dodatkowo, ruch tranzytowy transportu ciężkiego obsługującego port nadmiernie obciąża układ drogowy Trójmiasta.

Bezpośrednim celem projektu „Budowa Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni – III etap” jest stworzenie nowoczesnego układu drogowego łączącego port w Gdyni z systemem dróg krajowych i międzynarodowych. Realizacja tego przedsięwzięcia zasadniczo usprawni dostęp do Portu od strony lądu, co stanowi kluczowy warunek jego rozwoju.

Budowę Trasy rozpoczęto w 1974 r. Już wówczas brak sprawnego wyprowadzenia transportu ciężkiego z portu był poważnym problemem. Ze względów ekonomicznych inwestycję przerwano w 1992 r. W latach 1995-1998 ze środków Banku Światowego przeprowadzono remont i modernizację miejskiego fragmentu Trasy tzw. Estakady Kwiatkowskiego. Obecnie do realizacji pozostał ostatni odcinek Trasy (III etap), który umożliwi bezpośrednie połączenie Portu z Obwodową Trójmiasta, będącą elementem sieci dróg  krajowych.

W ramach projektu planuje się: budowę 3,5 km drogi dwujezdniowej, dwupasmowej (GP2/2, nacisk 11,5 ton/oś); łącznic wjazdowych i zjazdowych oraz węzła z Obwodową Trójmiasta,  3 wiaduktów drogowych, kładki dla pieszo-jezdnej, 3 przejazdów gospodarczych, modernizację istniejącej części Estakady Kwiatkowskiego, przebudowę połączeń drogowych z przyległą zabudową oraz instalację ekranów akustycznych.

W wyniku realizacji projektu powstanie połączenie drogowe tworzące bezkolizyjny dostęp od strony lądu do Portu, a tym samym do granicy państwa. Inwestycja ta umożliwi pełniejsze wykorzystanie zdolności przeładunkowych nowoczesnych terminali oraz stworzenie podstaw do nowych inwestycji portowych. Ułatwiony dostęp do ok. 70 ha terenów inwestycyjnych na obszarze Portu Zachodniego będzie stanowił istotny bodziec rozwojowy.

Ponadto, realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do efektywniejszego wykorzystania Autostrady A1 jako głównego połączenia drogowego obsługującego ruch międzynarodowy w układzie Północ – Południe. O 4,9 proc. zostanie skrócony średni czas transportu na obszarze całej Gdyni. Przeciętny czas podróży na trasie Terminal Kontenerowy – system dróg krajowych (Węzeł Trasy z Obwodową) ulegnie redukcji o 55,6 proc., a do Autostrady A1- węzeł Juszkowy o 15,8 proc. Zakończenie budowy Trasy wyprowadzi tranzyt transportu ciężkiego z dzielnic śródmiejskich Gdyni zwiększając bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego oraz poprawiając stan środowiska naturalnego, a co za tym idzie warunki życia mieszkańców. Projekt przyczyni się do stworzenia nowych miejsc pracy – bezpośrednio w trakcie realizacji, a po ukończeniu – przez rozwój strefy oddziaływania portu i aktywizację gospodarki morskiej.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.