Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej
Celem ogólnym projektu jest rozwój gospodarczo-społeczny regionu pomorskiego uzyskany poprzez budowę systemu transportu publicznego, sprzyjającą zmniejszeniu zatłoczenia i zanieczyszczenia.
Zakres Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (GPKM) obejmuje:
- modernizację sieci (tzw. dużej pętli) na łącznie ok. 19,9 km sieci torowisk tramwajowych wraz z siecią trakcyjną i zasilaniem – dokończenie modernizacji podstawowej pętli tramwajowej w Gdańsku,
- budowę nowej linii tramwajowej długości 2,9 km wraz z siecią trakcyjną, zasilaniem oraz urządzeniami towarzyszącymi, zakończonej węzłem autobusowo-tramwajowym; linia budowana jest w terenie przygotowanym – dokończenie inwestycji rozpoczętej w latach 80-tych (wykonane roboty ziemne, obiekty inżynierskie i część urządzeń towarzyszących)
- zakup 3 szt. zestawów tramwajowych oraz 28 autobusów do obsługi nowego węzła autobusowo-tramwajowego realizowany przez ZKM Sp. z o.o. – partnera projektu.
3 nowe tramwaje wraz z posiadanymi już przez ZKM nowoczesnymi składami typu NGd-99 będą obsługiwały linie poprowadzone nowobudowaną trasą na Osiedle Chełm. Nowa trasa tramwajowa przejmie część potoków pasażerskich obsługiwanych dotąd przez linie autobusowe.
Nowe autobusy niskopodłogowe będą skierowane na linie dowozowe do krańca linii tramwajowej na Chełm, gdzie zostanie stworzony dogodny węzeł przesiadkowy. Służyć to będzie integracji systemu transportu publicznego aglomeracji, opartego na stosownie zlokalizowanych i wyposażonych węzłach przesiadkowo-integracyjnych oraz systemie informacji pasażerskiej.
Realizacja projektu przyniesie korzyści w postaci szybkiego, bezkolizyjnego, bezpiecznego i wygodnego połączenia komunikacją miejską dla grupy docelowej, którą stanowią mieszkańcy aglomeracji trójmiejskiej oraz turyści ją odwiedzający. Projekt pozwoli na odwrócenie spadku jakości i ilości usług transportu publicznego w kierunku stałego rozwoju tych usług, ograniczyć straty środowiskowe i społeczne powodowane przez transport. Wynikiem projektu będzie poprawa funkcjonowania Miasta, a szczególnie zabytkowego centrum, poprawa jego dostępności oraz skrócenie czasu podróży.
Inwestycja jest powiązana z innymi przygotowywanymi przez miasto projektami dofinansowanymi przez fundusze unijne:
- przebudową ulicy Marynarki Polskiej w Gdańsku na odcinku Reja – Wyzwolenia,
- przebudową ulic Podwale Grodzkie i Wały Jagiellońskie w Gdańsku na odcinku Wały Piastowskie – Hucisko
- budową Trasy W-Z w Gdańsku na odcinku Jabłoniowa – Kartuska
- przebudową wiaduktu drogowo-tramwajowego Błędnik wraz z dojazdami i obiektami sąsiednimi oraz przebudowa skrzyżowania Al. Zwycięstwa i ul. 3 Maja (inwestycja rozpoczęta wiosną 2005 roku i finansowana ze środków własnych budżetu miasta).
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.