Budowa obejścia drogowego w m. Grodzisk Wielkopolski w ciągu drogi wojewódzkiej nr 308
Od kilkudziesięciu lat mieszkańcy Grodziska Wielkopolskiego czekali na zbudowanie obejścia drogowego miasta. W 1987 r. Rada Narodowa podjęła uchwałę o konieczności wykonania takiej inwestycji. Jednakże dopiero w październiku 1998 r. zostało zakończone opracowanie dokumentacji technicznej. Pierwsze 650 m zostało wybudowane w latach 2001-2002.
Aby kontynuować prace gmina zobowiązała się do przygotowania dokumentacji i wykupu gruntów. Zmodyfikowana dokumentacja na prawie trzykilometrowy odcinek obwodnicy została wykonana pod koniec 2003 r., a w lutym 2004 r. Wojewoda Wielkopolski wydał pozwolenie na budowę. W maju 2004 r. Sejmik Województwa Wielkopolskiego przyjął Wieloletni Plan Inwestycyjny Dróg Wojewódzkich Województwa Wielkopolskiego, w którym została ujęta również obwodnica Grodziska Wielkopolskiego.
Wielką szansą na realizację tej inwestycji było wsparcie finansowe z Funduszy Europejskich. 25 czerwca 2004 r. pierwszej weryfikacji przygotowania do realizacji tej inwestycji dokonali przedstawiciele Komisji Europejskiej, Ministerstwa Ochrony Środowiska, Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego i Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Wydana opinia wskazała na dobre przygotowanie inwestycji, a także, co było niezwykle istotne, na potrzebę jej realizacji.
Jak przy każdej tego typu inwestycji prowadzono nadzór archeologiczny. W czasie prac natrafiono na nietypowe ślady, które po sprawdzeniu ich przez grupę archeologów okazały się pozostałościami wczesnośredniowiecznej osady z X lub XI wieku.
Nowo wybudowana obwodnica południowa wpłynęła znacząco na poprawę bezpieczeństwa i płynność ruchu drogowego. Odciążyła także zabytkowe centrum, które w całości objęte jest strefą ochronną konserwatora zabytków.
Dla przyszłości miasta duże znaczenie mają tereny Grodziskiej Strefy Przemysłowej. Obwodnica to dogodny wyjazd pojazdów ze strefy z pominięciem miasta w kierunku granicy państwa, Poznania i Zielonej Góry. To duży atut dla tego obszaru.
Wybudowana obwodnica ma długość 2960 m. W jej ciągu znajduje się 5 skrzyżowań, które zaprojektowano z uwzględnieniem elementów pozwalających na zachowanie bezpiecznych warunków ruchu. W obrębie 2 skrzyżowań wybudowane zostały ekrany akustyczne dla ochrony przyległych zabudowań przed hałasem.
Obwodnica posiada klasę drogi wojewódzkiej „G” (droga główna ruchu przyspieszonego) o prędkości projektowej 60 km/h i miarodajnej 80 km/h. Szerokość nawierzchni wynosi 7 m, przekrój uliczny – 10,5 m. Szerokość pasa ruchu to 3,5 m.
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.