Budowa Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego w Akademii Morskiej w Szczecinie
Centrum Inżynierii Ruchu Morskiego w Akademii Morskiej w Szczecinie, to najnowocześniejszy i największy zespół symulatorów nawigacyjnych w Europie Środkowej, w skład którego wchodzą: jeden wielozadaniowy symulator mostka nawigacyjnego o projekcji wizji w zakresie 270°, wyposażony w rzeczywisty i symulowany ekranowo sprzęt nawigacyjno-manewrowy w tym konsole ARPA i ECDIS; dwa wielozadaniowe symulatory mostków nawigacyjnych o projekcji wizji w zakresie 120°, wyposażone w rzeczywisty i symulowany ekranowo sprzęt nawigacyjno-manewrowy w tym jedną konsolę manewrowo-sterową pędników kierunkowych Voith-Schneider oraz dwa stanowiska z jednomonitorową projekcją wizji wyposażone w symulowany ekranowo sprzęt nawigacyjno-manewrowy.
Do budowy własnych modeli statków służy aplikacja modelowania hydrodynamicznego. Narzędzie to umożliwia zaprogramowanie symulacji ruchu niemal dowolnych typów statków oraz samolotów i śmigłowców (sterowanie przynajmniej dwoma silnikami i śrubami o stałym skoku, śrubami nastawnymi, pędnikami azymutalnymi, sterami klasycznymi, aktywnymi oraz strumieniowymi) w 6 stopniach swobody (ruch postępowy i burtowy, myszkowanie, kołysanie, kiwanie, nurzanie).
Centrum IRM aktualnie dysponuje siedmioma bazami danych europejskich obszarów morskich w tym Europortu, Hamburga, Cieśnin Duńskich (Great Belt, Little Belt, The Sound), Świnoujścia oraz jedenastoma modelami statków w tym gazowców.
Centrum IRM może prowadzić następujące kursy szkoleniowe IMO:
- obsługi radaru i ARPA na poziomie zarządzania, współpracy na mostku oraz poszukiwania i ratowania przy użyciu radaru (kurs modelowy 1.08),
- obsługi symulatorów statku (kurs modelowy 1.22),
- obsługi ECDIS (kurs modelowy 1.27),
- obsługi zintegrowanych systemów nawigacyjnych mostka (kurs modelowy 1.32),
- obsługi automatycznego systemu identyfikacji AIS (kurs modelowy 1.33),
- kursy manewrowania statkiem na poziomie zarządzania (dla starszych oficerów i kapitanów).
Centrum realizuje również zadania ujęte w programie nauczania studentów AM w Szczecinie.
W dziedzinie naukowej Centrum IRM może analizować bezpieczeństwo żeglugi na dowolnym akwenie otwartym i ograniczonym na podstawie rejestrowanych parametrów statków własnych i obcych w odniesieniu do badanego obszaru (rejestrowane parametry to między innymi: pozycje statków, prędkości nad dnem, kąty drogi nad dnem, prędkości po wodzie, kąty drogi po wodzie, kursy, prędkości kątowe, nastawy urządzeń manewrowych – napędu, sterów, kotwic, cum, wymuszenia zewnętrzne oraz oddziaływania holowników).
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.