Optymalizacja systemu komunikacji odciążającego zabytkowe centrum miasta Brodnicy
Przedmiotem projektu była przebudowa istniejącego układu komunikacyjnego odciążającego zabytkowe centrum. Drogi wchodzące w układ komunikacyjny znajdują się w zarządzie krajowym, wojewódzkim i powiatowym.
Projekt obejmował przebudowę siedmiu newralgicznych skrzyżowań wzdłuż dróg nr 560 i 544, budowę dodatkowych pasów ruchu włączających i wyłączających wzdłuż ul. Czwartaków oraz zmianę organizacji ruchu wraz z budową sygnalizacji świetlnej akomodacyjnej obszarowej dla całości węzła drogowego.
W ramach inwestycji przeprowadzono modernizację 1,9 km dróg wraz z kanalizacją, sygnalizacją świetlną i systemami obszarowego sterowania i nadzoru ruchu, a także budowę 3,5 km chodników.
Poważne utrudnienie techniczne dla projektu wynikało z faktu, że ruchu z modernizowanych ciągów głównych nie można skierować na jakiekolwiek objazdy. Roboty trzeba było wykonywać w dużej mierze ręcznie lub przy użyciu mini-maszyn, wykorzystując chodniki do składowania wbudowywanych materiałów.
Przed drugim etapem robót wykonane zostały wszelkie przekopy przez jezdnie wynikające z potrzeby budowy sieci ciepłowniczej, gazowej i kanalizacji deszczowej. Realizacja projektu przyczyniła się do poprawy dostępności komunikacyjnej subregionu brodnickiego. Oznacza to szybszy i bezpieczniejszy dostęp do systemu transportu, w celu zwiększenia atrakcyjności miast jako miejsca rozwoju działalności gospodarczej.
Nadrzędnym celem projektu było udrożnienie układu komunikacyjnego tak, aby zmniejszyć emisję spalin, a tym samym zapobiec intensywnej degradacji zabytkowego centrum miasta. Pozwoliło to na podniesienie atrakcyjności turystycznej miasta i regionu. Zrealizowane rozwiązania pozwoliły na zmniejszenie strat wynikających z czasu postoju w korkach, spalania i emisji dodatkowej ilości paliwa oraz degradacji środowiska. Realizacja projektu wpłynęła na rozwój gospodarczy małych przedsiębiorstw usługowych, gdyż usprawniła ruch z jednego rejonu miasta do drugiego.
Grupą docelową projektu, oprócz mieszkańców Brodnicy, byli przedsiębiorcy oraz potencjalni turyści odwiedzający średniowieczną zabudowę centrum miasta, a także kierowcy korzystający z tranzytu przez Brodnicę. Poprawa obsługi komunikacyjnej Brodnicy trwale przełożyła się na poprawę konkurencyjności podmiotów gospodarczych działających w mieście i w powiecie, a to z kolei zaowocowało tworzeniem nowych miejsc pracy i powstrzymaniem odpływu mieszkańców.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.