Budowa drogi zbiorczej Droga Łąkowa w Grudziądzu
Projekt zakładał budowę gminnej drogi zbiorczej biegnącej częściowo po śladzie istniejącej drogi gminnej – ulicy Droga Łąkowa – odciążającej ruch na biegnącej przez Grudziądz drodze krajowej nr 16 i ułatwiającej dojazd do miejskich terenów inwestycyjnych (Grudziądzki Park Przemysłowy). Wybudowana Droga Łąkowa jest odcinkiem zbiorczym dla budowanej Trasy Średnicowej Grudziądza współfinansowanej w ramach SPO Transport.
Projekt budowy Drogi Łąkowej był jednym z głównych z elementów rozwoju sieci drogowej miasta, który opierał się o budowę mini obwodnicy Grudziądza (Trasa Średnicowa) wraz z dojazdami w celu wyprowadzenia ruchu tranzytowego na kierunkach wschód-zachód oraz północ-południe z centrum Grudziądza. Droga Łąkowa stanowiła jeden z takich dojazdów.
W ramach inwestycji powstała m.in. jezdnia Drogi Łąkowej o długości ponad 2 km oraz wiadukt nad jednotorową linią kolejową Działdowo-Chojnice i jednotorową linią kolejową Toruń Wschodni-Malbork. Została wybudowana również kanalizacja deszczowa, a istniejące odcinki kolidujących gazociągów, ciepłociągów, wodociągów i kanalizacji sanitarnej zostały przebudowane. Przedłużony został pod jezdnią Drogi Łąkowej istniejący tunel dla pieszych pod torami stacji kolejowej Grudziądz.
Realizacja projektu przyczyniła się do wyeliminowania zatorów na trasach dróg krajowych biegnących przez Grudziądz i skrócenia czasu przejazdu przez województwo kujawsko-pomorskie. Dodatkowo zmniejszyła się uciążliwość ekologiczna i społeczna ruchu tranzytowego, zostały ograniczone zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, udostępnione zostały nowe tereny inwestycyjne, zwiększyła się także ochrona zabytkowych części miasta.
Inwestycja znacznie poprawiła dostępność komunikacyjną województwa kujawsko-pomorskiego i jego spójność społeczno-gospodarczą w aspekcie międzyregionalnym i krajowym poprzez rozwój infrastruktury drogowej. Oznacza to szybsze i bezpieczniejsze powiązania między ośrodkami centralnymi (Bydgoszcz, Toruń), a pozostałymi obszarami województwa dzięki likwidacji tzw. „wąskiego gardła” – zjawiska istniejącego w Grudziądzu przed realizacją projektu. Realizacja projektu znacznie zredukowała czas przejazdu przez miasto usprawniając ruch tranzytowy wschód-zachód. Projekt poprawił ponadto dostęp do sieci dróg krajowych (nr 16 i nr 55), międzynarodowych (A-1) oraz europejskich korytarzy transportowych.
Projekt budowy drogi zbiorczej Droga Łąkowa stanowi integralną część projektu budowy Trasy Średnicowej rozpoczynającej się od węzła „Grudziądz” na autostradzie A-1. Na budowę I Etapu Trasy Średnicowej gmina-miasto Grudziądz otrzymała dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport 2004-2006. Droga Łąkowa pełni rolę drogi zbiorczej dla Trasy Średnicowej umożliwiającej wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Ma również bezpośredni wpływ na funkcjonowanie Grudziądzkiego Parku Przemysłowego pod względem dostępności do jego terenów przeznaczonych pod inwestycje.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.