Zmiana postaw pracowników Kopalni Soli determinowana zmianą profilu firmy - turystyka
Projekt szkoleniowy „Zmiana postaw pracowników Kopalni Soli determinowana zmianą profilu firmy – turystyka” skierowany jest do kadry zarządzającej oraz pracowników Kopalni Soli „Wieliczka” i spółki zależnej „Trasa Turystyczna”. Zgodnie z wypracowaną koncepcją strategiczną funkcjonowania Kopalni Soli „Wieliczka” turystyka, w tym głównie międzynarodowa, stanowi podstawowe źródło pozyskiwania przychodów przez tę instytucję.
Wydobycie soli pozostaje obecnie działalnością śladową, zaś Kopalnia Soli w Wieliczce jest jednym z najbardziej charakterystycznych obiektów dziedzictwa kulturowego w Polsce, który odwiedza ponad milion turystów rocznie. Potrzeba kształcenia jako warunek powodzenia celów, wyznaczonych przez strategię rozwoju turystyki już od dawna zauważona została przez obie firmy. Realizacja szkoleń na dużą skalę, finansowanych jedynie ze środków własnych Kopalni, nie była do tej pory możliwa, dlatego też uczestnictwo w projekcie współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego stało się dla pracowników Kopalni szansą na znaczne podniesienie swoich kwalifikacji.
W wyniku przeprowadzonych procesów restrukturyzacyjnych pracownicy KSW stanęli przed koniecznością zdecydowanej zmiany kwalifikacji zawodowych z profilu wydobywczego na usługowo – turystyczny. Jednym z ważniejszych kroków stało umożliwienie pracownikom nabycia nowych umiejętności koniecznych dla objęcia nowych ról związanych z obsługą ruchu turystycznego: przewodników, kelnerów, kucharzy, recepcjonistów hotelowych, tłumaczy. Głównym celem projektu szkoleniowego stała się więc ewaluacja postaw pracowników i ich przystosowanie do zmian strukturalnych, związanych z przekształceniem profilu firmy z kopalni wydobywczej na obiekt turystyczny oraz podniesienie poziomu obsługi turystów poprzez dopracowanie standardów obsługi ruchu turystycznego.
W okresie od 1 września 2005 r. do 30 kwietnia 2007 r. przeszkolono 289 pracowników Kopalni Soli „Wieliczka” i spółki „Trasa Turystyczna”. Podczas modułów szkoleniowych trenerzy przekazywali słuchaczom wiedzę z zakresu: zarządzania zmianą, organizacji, zarządzania projektami, rozwoju personalnego, finansów, synergii regionalnej, marketingu, informatyki, kontaktu z klientem, kontaktów w wewnątrz organizacji, a także otwartości na zmiany. Szkolenia prowadzone były w grupach 15 – osobowych przy wykorzystaniu różnych metod warsztatowych, co zapewniło zaangażowanie i aktywny udział wszystkich uczestników szkoleń. Przed przystąpieniem do realizacji projektu opracowana została przez organizatora szkoleń – PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o. Pogłębiona identyfikacja i analiza potrzeb szkoleniowych KSW, na podstawie której wskazano tematy szkoleń. Po realizacji każdego szkolenia prowadzona była analiza ankiet ewaluacyjnych, która pozwoliła na ocenę jakości prowadzonych szkoleń oraz doprecyzowanie lub skorygowanie programu do faktycznych potrzeb szkoleniowych uczestników.
Efekty realizacji projektu szkoleniowego dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego są znaczne. Sami pracownicy KSW wskazują na pozytywny wpływ projektu nie tylko na ich postawę zawodową, ale również funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jako niewątpliwy efekt realizowanych szkoleń wymieniane jest między innymi właściwe i profesjonalne podejście do turystów różnych narodowości – wprowadzeniu modelu badania satysfakcji klienta pozwoliło na lepsze zrozumienie potrzeb turystów. Są to zmiany wymierne – ocena sposobu „przyjęcia” turystów w oparciu o badania prowadzone przez KSW w ciągu roku wzrosła ze 4,6 (skala 1-6) do 5,3.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.