Skip to main content Contact
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimageimageimageimage
The title of the project

Przebudowa ul. Gen. St. Maczka w Białymstoku

category
Name of the beneficiary
Miasto Białystok
Project value
167 035 652,13 zł
Co-financing from the EU
126 029 145,00 zł
Voivodeship
podlaskie
County
m. Białystok
program
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej
action
IV.1. Infrastruktura drogowa
fund
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspective
2007 - 2013

Projekt zakładał przebudowę ul. Gen. Maczka w Białymstoku będącej odcinkiem dróg krajowych nr 8 i 65 biegnących w granicach miasta. Był jednym z elementów budowy miejskiej trasy ruchu przyśpieszonego (tzw. Trasy Generalskiej). Ideą powstania obwodnicy było umożliwienie szybszego, bezpieczniejszego i nieuciążliwego dla środowiska oraz mieszkańców ruchu tranzytowego w granicach Białegostoku.

Realizacja wraz z budową kolejnych odcinków trasy biegnącej ulicami: Gen. Kleeberga, Gen. Maczka, Gen. Wł. Andersa i jej przedłużeniem do ul. Baranowickiej w kierunku przejścia drogowego w Bobrownikach, pozwoliła na połączenie ciągiem dróg krajowych tras tranzytowych biegnących do dwóch przejść granicznych – w Budzisku i Bobrownikach.

Zakres projektu obejmował wykonanie:

  • nawierzchni ulicy i dróg zbiorczych,
  • chodników, zatok autobusowych i przystanków na jezdni,
  • dróg serwisowych i dojazdowych,
  • ścieżki rowerowej,
  • budowy i przebudowy infrastruktury podziemnej, tj. kanału deszczowego i sanitarnego, wodociągu, lini energetyczneych i telekomunikacyjnych, sieci gazowej,
  • oświetlenia ulicy i sygnalizacji świetlnych,
  • ekranów akustycznych, barier energochłonnych i murów oporowych,
  • zieleńców i nasadzeń drzew i krzewów,
  • przepustów migracyjnych,
  • obiektów mostowych: mostu nad rzeką Białą w ul. Gen. Maczka, wiaduktu w ulicach Lodowa – Oliwkowa nad ul. Gen. Maczka, estakady nad ul. Świętokrzyską (obecnie wlot ul. Dziesięciny) w ul. Gen. Maczka, wiaduktu nad torami PKP relacji Białystok – Kuźnica Białostocka w ul. Gen. Maczka, estakady nad Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego w ul. Gen. Maczka – Gen. Andersa.

Cel i osiągnięte rezultaty

Z uwagi na rolę i funkcję ul. Gen. St. Maczka w układzie drogowym miasta i województwa podlaskiego głównym celem projektu była poprawa dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych regionu północno-wschodniej Polski z krajowym i międzynarodowym układem transportowym.

Miasto Białystok borykało się z licznymi problemami w zakresie transportu drogowego dotyczącymi zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych mieszkańców oraz przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie miasta. Niedostateczna liczba nowych inwestycji w zakresie infrastruktury drogowej była słabym punktem w tzw. dobrym gospodarowaniu i decyduje o małej atrakcyjności inwestycyjnej miasta, a nawet o stopniowej degradacji wizerunku miasta i jego funkcji społecznych. Inne, nie mniej ważne problemy Białegostoku to:

  • zatłoczenie ulic i związane z tym wydłużenie się czasu podróży,
  • zły stan nawierzchni ulicy będącej przedmiotem projektu,
  • zła geometria i niewystarczająca przepustowość istniejących skrzyżowań objętych projektem,
  • niedostateczny poziom bezpieczeństwa ruchu (pieszego i kołowego),
  • duża liczba wypadków i kolizji,
  • wysoki poziom hałasu i zanieczyszczenia środowiska wynikający z niedostatecznej płynności ruchu drogowego.

Powyższe problemy wpływały niekorzystnie na sytuację komunikacyjną miasta.

Cel główny projektu został osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych. Są to:

  • zmniejszenie zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego,
  • likwidacja utrudnień dla ruchu pieszego i osób niepełnosprawnych,
  • poprawa warunków dla rekreacji,
  • zmniejszenie tempa degradacji pojazdów,
  • obniżenie kosztów utrzymania dróg,
  • poprawa płynności przejazdu,
  • obniżenie emisji zanieczyszczeń i hałasu.

Realizacja przyczyniła się do rozwijania konkurencyjności i ożywienia przedsiębiorczości w całym województwie podlaskim. Przebudowa ul. Gen. Maczka poprawiła zarówno jakość komunikacji na terenie miasta, jak i warunki krajowego i międzynarodowego ruchu tranzytowego, biegnącego po drodze objętej przebudową.

Kto skorzystał dzięki projektowi

Mieszkańcy Białegostoku i gmin ościennych oraz przedsiębiorstwa zlokalizowane w pobliżu drogi. Beneficjentami pośrednimi projektu są wszystkie osoby przejeżdżające przez miasto, w tym zwłaszcza uczestnicy ruchu tranzytowego na trasie Warszawa – Budzisko i Warszawa – Bobrowniki oraz ruchu turystycznego w kierunku Pojezierza Suwalskiego.

 

Źródło zdjęć: Urząd Miasta Białystok Link prowadzi do serwisu zewnętrznego

Your project description

To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.

Add photos project photos
Add a movie or presentation project films
Description of the project
Opis projektu

I declare that I have read the Regulations of the Online Website of the EU Mapa Dotacji and accept its provisions.

I agree to the processing of my personal data, entered in the contact form, in order to reply to the message. According to art. 13 para. 1 and 2 of the Regulation of the European Parliament and of the Council (EU) 2016/679 of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data and repealing Directive 95/46 / EC (Journal of Laws EU L 119, 04/05/2016, page 1) (RODO), I inform that:
1.administrator of personal data processed in the Ministry of Development Funds and Regional Policy, based at: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, is the Minister of Development Funds and Regional Policy;
2. personal data will be processed in order to reply to a message, based on the provisions of art. 6 par. 1 lit. a) RODO;
3. personal data may be made available to other authorities entitled under the relevant provisions to obtain data;
4. in connection with the processing of personal data have the right to: – request access to their personal data, rectify or limit processing, – raise objections to the processing of personal data, – withdraw consent to processing at any time, – submit a complaint to the supervisory body – the President of the Office Personal Data Protection;
5. personal data is not subject to automated processing in order to make decisions, including profiling;
6. contact details to the Data Protection Officer in the Ministry of Development Funds and Regional Policy: Data Protection Supervisor, Ministry of Development Funds and Regional Policy, address: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, e-mail address: IOD@miir.gov.pl