Zachodnia obwodnica Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59
Przedmiotem projektu była budowa obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 Giżycko – Ryn – Mrągowo – Nawiady – Rozogi. Inwestycja połączyła drogę krajową nr 16 (zachodnia granica – Iława – Ostróda – Olsztyn – Ełk – wschodnia granica) z drogą krajową nr 59 (Giżycko – Mrągowo) i wyprowadziła ruch samochodowy poza obszar zurbanizowany miasta.
W wyniku realizacji projektu powstała obwodnica o długości 6,58 km Droga ma po jednym pasie ruchu w każdą stronę i dodatkowe pasy do wyprzedzania. Szerokość zewnętrznych pasów ruchu wynosi 3,5 m, a pasa dodatkowego 3 m.
Projekt objął:
- budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 59 o parametrach drogi klasy technicznej GP (droga główna ruchu przyspieszonego) 2 + 1, spełniającego funkcję obwodnicy Mrągowa,
- budowę połączeń nowo projektowanej obwodnicy z istniejącym układem drogowym poprzez budowę skrzyżowań drogowych.
- budowę nowych obiektów inżynierskich, w tym: dwóch estakad, wiaduktu, ściany oporowej, kładki dla pieszych, przepustów,
- przebudowę równoległych dróg dojazdowych,
- przebudowę i zabezpieczenie kolidujących sieci i urządzeń infrastruktury technicznej kolidującej z drogą;
- budowę oświetlenia na skrzyżowaniach,
- budowę kanalizacji deszczowej wraz z budową zbiorników infiltracyjno-oczyszczających,
- budowę ekranów akustycznych.
Inwestycja została zrealizowana kompleksowo, tj. z pełnym wyposażeniem w urządzenia bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz urządzenia infrastruktury technicznej. Realizacja projektu obejmowała również budowę połączeń nowej obwodnicy z istniejącym układem drogowym poprzez:
- budowę skrzyżowań,
- budowę ok. 2,3 km dróg dojazdowych,
- obiektów inżynierskich: dwóch estakad, wiaduktu, ściany oporowej, kładki dla pieszych, przepustów,
- przebudowę i zabezpieczenie kolidujących z inwestycją urządzeń infrastruktury technicznej,
- budowę oświetlenia skrzyżowań oraz ekranów akustycznych,
- wyburzenie obiektów budowlanych znajdujących się w liniach rozgraniczających teren.
Ponadto zaprojektowany i wykonany został system urządzeń ochronnych zabezpieczających środowisko, w tym urządzenia do podczyszczania wód opadowych, przejścia dla małych i dużych zwierząt oraz ekrany akustyczne, chroniące okoliczną zabudowę przed nadmiernym hałasem.
Cele projektu
Głównym celem projektu było zwiększenie dostępności komunikacyjnej, zwiększenie jakości i spójności powiązań komunikacyjnych. Realizacja celu głównego przyczyniła się do poprawy spójności wewnętrznej regionu i zwiększenia jego atrakcyjności ekonomicznej, a w konsekwencji miała wpływ na wzrost konkurencyjności miasta Mrągowa, całego województwa, a pośrednio całego obszaru Polski Wschodniej, jako miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności gospodarczej.
Realizacja celu głównego była powiązana z celami cząstkowymi, takimi jak:
- poprawa powiązań z krajowym i międzynarodowym układem transportowym,
- poprawa dostępności centrów rozwojowych regionu – obszarów szczególnie istotnych dla rozwoju gospodarczego regionu,
- udrożnienie ciągów drogowych DK 16 i DK 59,
- poprawa bezpieczeństwa drogowego,
- wpływ na rozwój lokalny regionu,
- wzrost atrakcyjności gospodarczej miasta Mrągowo, województwa warmińsko-mazurskiego i Polski Wschodniej.
Kto korzysta dzięki realizacji projektu
Bezpośrednimi odbiorcami projektu są użytkownicy nowo wybudowanej obwodnicy i udrożnionego układu drogowego w centrum miasta, do których zaliczają się mieszkańcy Mrągowa, województwa warmińsko-mazurskiego i całej Polski, korzystający z infrastruktury drogowej.
Pośrednimi beneficjentami projektu są wszyscy mieszkańcy regionu i obszaru Polski Wschodniej, korzystający ze wzrostu konkurencyjności obszarów, na które oddziałuje inwestycja w wyniku rozwoju przedsiębiorczości, turystyki i zwiększenia liczby miejsc pracy.
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.