Uruchomienie obsługi transportem kolejowym Lotniska Okęcie im. Fryderyka Chopina
Projekt POIS.07.03.00-00-002/09-00 „Uruchomienie obsługi transportem kolejowym Lotniska Okęcie im. Fryderyka Chopina”.
Zakup 13 sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych miał na celu zapewnienie obsługi połączenia kolejowego Lotniska Chopina z centrum miasta oraz przez stację Warszawa Wschodnia, z Sulejówkiem i Legionowem.
Projekt zrealizowany przez Szybką Kolej Miejską w 80% był finansowany ze środków Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
- Planowany całkowity koszt realizacji – 369 128 814,12 zł
- Maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych – 298 050 842,48 zł, w tym bezpośrednio przeznaczonych na zakup taboru kolejowego – 297 045 931,00 zł
- Maksymalne dofinansowanie projektu środkami z UE – 238 440 673,98 zł
Dostawcą taboru (13 ezt) była firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna z siedzibą w Bydgoszczy.
Pojazdy kursują z Lotniska Chopina do stacji Warszawa Wschodnia trzy razy na godzinę, a od stacji Warszawa Wschodnia, raz na godzinę w kierunku Legionowa i i dwa razy na godzinę do Sulejówka Miłosny.
Cele projektu to:
- zapewnienie obsługi kolejowej Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie,
- zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców Warszawy i warszawskiego obszaru metropolitarnego,
- znaczny przyrost liczby podróżujących koleją związany z zakupem nowego taboru o wysokim standardzie bezpieczeństwa,
- zapewnienie dostępu do transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych.
Projekt jest komplementarny do projektu realizowanego przez PKP PLK SA, polegającego na budowie łącznicy kolejowej z Lotniska Chopina do linii kolejowej nr 8 tzw. „radomskiej”.
Oba projekty, zarówno zrealizowany przez SKM Sp. z o.o. jak i PKP PLK SA miały bezpośredni związek z EURO2012 w zakresie obsługi kibiców i turystów, którzy przebywali w Warszawie.
Dane techniczne 13 pojazdów:
- maksymalna prędkość jazdy 130 km/h,
- przyspieszenie rozruchu na poziomie 1 m/s² w zakresie do 50 km/h,
- dwustopniowe odsprężynowanie zapewniające wysoką spokojność jazdy pojazdu,
- automatyczne sprzęgi czołowe,
- jednoprzestrzenne wnętrze w układzie siedzeń zapewniających maksymalne wykorzystanie pojemności wnętrza,
- wyposażenie w system monitoringu wnętrza oraz najbliższego otoczenia zewnętrznego,
- system łączności pasażer – maszynista powiązany automatycznie z systemem monitoringu,
- szerokie drzwi wejściowe,
- wyposażenie w wydajny system klimatyzacji,
- systemy informacji podróżnych,
- system niezależnego otwierania drzwi przyciskiem przez pasażerów,
- dostęp i specjalnie przygotowane miejsca dla osób ograniczonych ruchowo (w tym niepełnosprawnych),
- miejsca przeznaczone do przewozu rowerów.
Pojazdy umożliwiają przewiezienie prawie 1000 pasażerów jednorazowo – około 300 osób na miejscach siedzących i ponad 700 na miejscach stojących.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.