Skip to main content Contact
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimageimageimageimage
The title of the project

Budowa sali koncertowej dla celów dydaktycznych Akademii Muzycznej w Łodzi

category
Name of the beneficiary
Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów
Project value
39 429 612,01 zł
Co-financing from the EU
25 490 576,56 zł
Voivodeship
łódzkie
County
m. Łódź
program
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
action
XI.3. Rozwój infrastruktury szkolnictwa artystycznego
fund
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspective
2007 - 2013

Z początkiem października 2013 roku Akademia Muzyczna w Łodzi oddała do użytku nową Salę Koncertową, wybudowaną w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską.

Uczelnia zyskała dla swoich studentów i pedagogów pięć i pół tysiąca metrów kwadratowych nowoczesnej i komfortowej przestrzeni do pracy i nauki, Łódź i region – nowe przyjazne miejsce dla muzyki. To tutaj odbywają się największe i najbardziej spektakularne wydarzenia artystyczne łódzkiej Akademii: od koncertów symfonicznych i jazzowych po musicale i produkcje operowe. Z Salą Koncertową związany jest również AŻ Festiwal. Jego nazwa zawiera w sobie jednocześnie adres imprezy: A-Ż – Akademia na Żubardzkiej. Organizowany od 2013 roku stanowi znakomitą okazję do prezentacji nowych projektów artystycznych Akademii, realizowanych często z udziałem zaproszonych gości. W ramach AŻ Festiwalu wystąpili m.in. Kevin Kenner (fortepian), Siergiej Leiferkus (baryton), Adam Makowicz (fortepian), Piotr Pławner (skrzypce), Rex Richardson (trąbka), Andrea Tofanelli (trąbka), Agata Szymczewska (skrzypce), Emmanuel Sejourne (perkusja), Belgian Brass, Polish Cello Quartet i Telemark Chamber Orchestra.

UNIWERSALNA SALA KONCERTOWA

Sercem nowego budynku jest nowocześnie wyposażona Sala koncertowa, która dzięki znakomitej akustyce i wysokiej klasy nagłośnieniu stwarza komfortowe warunki do koncertów symfonicznych, oratoryjnych i kameralnych oraz nagrań różnych gatunków muzyki, szczególnie muzyki klasycznej i jazzowej. Na widowni znajduje się blisko 300 miejsc dla słuchaczy, a rozległa scena pomieści jednocześnie wielki aparat wykonawczy – 160 muzyków, w tym 80-osobową orkiestrę symfoniczną i 80-osobowy chór. Przed sceną usytuowana jest fosa dla orkiestry z zapadnią, niezbędna w realizacjach planowanych spektakli operowych i tanecznych. Ponad 300 m2 estrady i zamieszczona ponad nią kurtyna umożliwiają realizację przedstawień teatralnych. Istotną rolę odgrywa oświetlenie: w pełni zautomatyzowane i zdalnie sterowane z pomieszczenia nad widownią daje możliwość bardzo precyzyjnego operowania światłem, współdziałania z dźwiękiem oraz tworzenia interaktywnych spektakli. Multimedialne prezentacje będą realizowane m.in. w oparciu o nowoczesny system kamer, ekrany i wysokiej klasy rzutniki, umożliwiające projekcje filmów w jakości Full HD, porównywalnej z prezentacjami kinowymi.
Na techniczne zaplecze sali koncertowej składają się m.in. zascenie, magazyny instrumentów oraz funkcjonalne garderoby, wszystkie wyposażone w węzeł sanitarny i monitory systemu digital signage. System ten ułatwia koordynację przedsięwzięć artystycznych poprzez możliwość transmitowania zróżnicowanych informacji na ponad 20 monitorach znajdujących się w całym budynku.

KOMFORTOWE WARUNKI AKUSTYCZNE

Wszystkie elementy wyposażenia sali, umiejscowionej centralnie wewnątrz budynku, dla wytłumienia wszelkich zakłóceń dobiegających z zewnątrz, są podporządkowane akustyce. Wielowarstwowe, grube ściany i podłogi, konstrukcja i pokrycie foteli, liczne ustroje akustyczne, w tym efektowne kuliste soczewki widoczne nad sceną, tysiące ukrytych w ścianach rezonatorów pozwoliły osiągnąć znakomitą akustykę dostosowaną do wykonywania muzyki klasycznej: z dużym pogłosem, szlachetnym wybrzmieniem dźwięku, który równomiernie wypełnia salę. Dzięki temu wszystkie miejsca na sali – od pierwszego do ostatniego rzędu – są komfortowe pod względem odbioru muzyki.

PROFESJONALNE NAGŁOŚNIENIE I STUDIO NAGRAŃ
Zastosowany w sali wysokiej klasy system nagłośnieniowy o audiofilskich parametrach daje możliwość kwadrofonicznego odtwarzania i interaktywnego dysponowania dźwiękiem, co jest szczególnie istotne we współczesnej muzyce, gdzie operowanie panoramą dźwięku ma duże znaczenie. Doskonałej jakości mikrofony pozwalają uzyskać naturalny efekt dzięki wielorakim systemom realizacji, które można dostosowywać do wykonywanego gatunku muzycznego czy obsady. Zaawansowane rozwiązanie technologiczne w zakresie nagłośnienia oraz instalacji teleinformatycznych i elektroakustycznych otwierają nieograniczone możliwości realizacji koncertów, spektakli, nagrań oraz transmisji do telewizji, radia i internetu. System umożliwia nagłośnienie sali przy równoczesnej niezależnej realizacji transmisji na żywo, rejestracji 48-śladowej oraz wyświetlanie na telebimie bieżących realizacji ze zdalnie sterowanych kamer i rejestrację wideo.
DO BADAŃ NAUKOWYCH
Nowoczesne wyposażenie Sali koncertowej oraz znajdującego się w budynku studia nagrań stanowi znaczącą bazę umożliwiającą badania naukowe, m.in. w zakresie fizyki dźwięku i wpływu warunków akustycznych na percepcję muzyki.
DLA CELÓW DYDAKTYCZNYCH
Nowy obiekt z czterema kondygnacjami ma bogate zaplecze dydaktyczne w postaci sal ćwiczeniowych i sal prób. Mieszczą się w nim pomieszczenia przeznaczone na próby orkiestr i chórów, sale wykładowe, sale akustycznie przystosowane do zajęć dla studentów klas perkusji czy instrumentów dętych blaszanych. Dla studentek rytmiki oraz tancerzy specjalności choreografia i techniki tańca zostały zaprojektowane sale przeznaczone do zajęć ruchowych.
Budynek tworzy jeden zespół przestrzenny z istniejącym wcześniej Domem Studenckim uczelni. Powstał w ten sposób funkcjonalny kompleks, który znacznie zwiększa komfort i atrakcyjność studiowania w Akademii Muzycznej w Łodzi.

DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Gmach Sali koncertowej jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych i daje możliwość poruszania się po wszystkich kondygnacjach bez przeszkód, przy wykorzystaniu szybkobieżnych wind. Na widowni znajdują się specjalnie zaprojektowane miejsca przeznaczone dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Przy budynku znajduje się parking liczący 70 miejsc.
Z HISTORII PROJEKTU
Projekt architektoniczny budynku, autorstwa Włodzimierza Nowakowskiego, pochodzi z 2005 r. Autorką projektu akustyki sali jest wysoko ceniona w świecie muzycznym Ewa Więckowska-Kosmala. Pierwszy etap prac budowlanych rozpoczął się jesienią 2008 r., drugi – wiosną 2010 r. i obejmował m.in. prace związane z budową sali koncertowej, prace instalacyjne, wyposażenie obiektu, w tym technologię sceny, i zagospodarowanie otoczenia obiektu. Od maja 2009 r. budowa była realizowana jako projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Your project description

To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.

Add photos project photos
Add a movie or presentation project films
Description of the project
Opis projektu

I declare that I have read the Regulations of the Online Website of the EU Mapa Dotacji and accept its provisions.

I agree to the processing of my personal data, entered in the contact form, in order to reply to the message. According to art. 13 para. 1 and 2 of the Regulation of the European Parliament and of the Council (EU) 2016/679 of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data and repealing Directive 95/46 / EC (Journal of Laws EU L 119, 04/05/2016, page 1) (RODO), I inform that:
1.administrator of personal data processed in the Ministry of Development Funds and Regional Policy, based at: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, is the Minister of Development Funds and Regional Policy;
2. personal data will be processed in order to reply to a message, based on the provisions of art. 6 par. 1 lit. a) RODO;
3. personal data may be made available to other authorities entitled under the relevant provisions to obtain data;
4. in connection with the processing of personal data have the right to: – request access to their personal data, rectify or limit processing, – raise objections to the processing of personal data, – withdraw consent to processing at any time, – submit a complaint to the supervisory body – the President of the Office Personal Data Protection;
5. personal data is not subject to automated processing in order to make decisions, including profiling;
6. contact details to the Data Protection Officer in the Ministry of Development Funds and Regional Policy: Data Protection Supervisor, Ministry of Development Funds and Regional Policy, address: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, e-mail address: IOD@miir.gov.pl