Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
image
tytuł projektu

Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie

kategoria
nazwa beneficjenta
Gmina Olsztyn
wartość projektu
650 136 059,57 zł
dofinansowanie z UE
384 788 279,51 zł
Województwo
warmińsko-mazurskie
Powiat
m. Olsztyn
program
Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej
działanie
III.1. Systemy miejskiego transportu zbiorowego
fundusz
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspektywa
2007 - 2013

Celem jest zwiększenie przewozów transportu publicznego dla zapewnienia rozwoju miasta i obszarów przyległych. Ponadto planuje się wprowadzenie nowego środka transportu (tramwaj) w celu zmniejszenia czasu podróży, ograniczenia emisji hałasu i zanieczyszczeń komunikacyjnych, a także instalację systemu obszarowego sterowania ruchem dla środków transportu publicznego, systemu informacji pasażerskiej oraz systemu biletu elektronicznego.

Zadanie obejmuje przebudowę układu ulicznego dla potrzeb transportu publicznego poprzez:

  • wydzielenie pasów ruchu przeznaczonych tylko dla komunikacji zbiorowej,
  • budowę zatok przystankowych lub śluz na skrzyżowaniach,
  • budowę węzłów integracyjnych różnych form transportu wyposażonych w pełną infrastrukturę niezbędną do prawidłowej obsługi pasażerów,
  • budowę nowych ciągów ulicznych.

Ze względu na to, że w mieście istnieje tylko komunikacja zbiorowa autobusowa, w trakcie prac przygotowawczych analizowano kilka opcji związanych z rozwojem dotychczasowego rodzaju transportu (zakup nowoczesnych autobusów) lub wzmocnieniem jej poprzez wprowadzenie nowego środka transportu jakim jest tramwaj. Zdecydowano się na uruchomienie linii tramwajowej.

Cel i planowane rezultaty

Celem nadrzędnym projektu jest poprawa funkcjonowania miasta przez rozwój usług w lokalnym transporcie zbiorowym na obszarze Olsztyna.

Realizacja zadania przyczyni się do:

  • podniesienia trakcyjności inwestycyjnej terenów położonych w okolicach planowanych tras poprzez zapewnienie ich dostępności transportowej;
  • efektywniejszej obsługi intensywnie urbanizujących się obszarów miasta;
  • zwiększenia udziału przyjaznego dla środowiska publicznego transportu zarówno w sieci autobusowej, jak i planowanej nowej sieci tramwajowej w obsłudze mieszkańców, dzięki czemu będzie możliwa redukcja zatłoczenia w ruchu ulicznym;
  • ograniczenia wypadkowości;
  • zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym redukcji hałasu i drgań, a tym samym wyraźnego wpływu na poprawę jakości życia w mieście;
  • poprawę standardów jakościowych komunikacji pasażerskiej i w efekcie zwiększenie dostępności dla mieszkańców i przyjezdnych (wprowadzenie systemu informacji pasażerskiej);
  • skrócenia czasu przejazdów pojazdów transportu zbiorowego poprzez wprowadzenie systemu obszarowego sterowania ruchem;
  • ułatwienia podróżowania osobom niepełnosprawnym.
  • Istotą oddziaływania projektu jest stworzenie możliwości przejęcia części ruchu podróżujących samochodami osobowymi przez transport publiczny, a przez wprowadzenie trakcji tramwajowej i wydzielenie dla niej stosownej przestrzeni – zagwarantowanie w przyszłości utrzymania tego trendu.
  • Realizowany projekt modernizacji systemu transportu publicznego w Olsztynie nakierowano na osiągnięcie następujących rezultatów:
  • skrócenie czasu przejazdu w transporcie publicznym oraz co najmniej niepogarszanie warunków ruchu samochodowego,
  • poprawę płynności transportu w mieście,
  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu,
  • dostosowanie przystanków dla osób z ograniczoną zdolnością ruchową oraz wprowadzenie informacji pasażerskiej na przystankach,
  • zwiększenie sprawnych, strategicznych relacji w mieście (zintegrowane punkty przesiadkowe),
  • zmniejszenie liczby przejazdów komunikacji indywidualnej na rzecz transportu zbiorowego,
  • przejęcie części transportu autobusowego przez transport szynowy (w wariancie z tramwajem),
  • poprawę komfortu podróżowania,
  • zintegrowanie podsystemów transportowych.


Kto skorzysta dzięki projektowi

Mieszkańcy Olsztyna, studenci, turyści, przedsiębiorcy, mieszkańcy gmin ościennych.

 

Źródło zdjęć: Zarząd Komunikacji Miejskiej w Olsztynie Link prowadzi do serwisu zewnętrznego

 

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.