Modernizacja i rozwój zintegrowanego systemu transportu zbiorowego w Olsztynie
Celem jest zwiększenie przewozów transportu publicznego dla zapewnienia rozwoju miasta i obszarów przyległych. Ponadto planuje się wprowadzenie nowego środka transportu (tramwaj) w celu zmniejszenia czasu podróży, ograniczenia emisji hałasu i zanieczyszczeń komunikacyjnych, a także instalację systemu obszarowego sterowania ruchem dla środków transportu publicznego, systemu informacji pasażerskiej oraz systemu biletu elektronicznego.
Zadanie obejmuje przebudowę układu ulicznego dla potrzeb transportu publicznego poprzez:
-
wydzielenie pasów ruchu przeznaczonych tylko dla komunikacji zbiorowej,
-
budowę zatok przystankowych lub śluz na skrzyżowaniach,
-
budowę węzłów integracyjnych różnych form transportu wyposażonych w pełną infrastrukturę niezbędną do prawidłowej obsługi pasażerów,
-
budowę nowych ciągów ulicznych.
Ze względu na to, że w mieście istnieje tylko komunikacja zbiorowa autobusowa, w trakcie prac przygotowawczych analizowano kilka opcji związanych z rozwojem dotychczasowego rodzaju transportu (zakup nowoczesnych autobusów) lub wzmocnieniem jej poprzez wprowadzenie nowego środka transportu jakim jest tramwaj. Zdecydowano się na uruchomienie linii tramwajowej.
Cel i planowane rezultaty
Celem nadrzędnym projektu jest poprawa funkcjonowania miasta przez rozwój usług w lokalnym transporcie zbiorowym na obszarze Olsztyna.
Realizacja zadania przyczyni się do:
-
podniesienia trakcyjności inwestycyjnej terenów położonych w okolicach planowanych tras poprzez zapewnienie ich dostępności transportowej;
-
efektywniejszej obsługi intensywnie urbanizujących się obszarów miasta;
-
zwiększenia udziału przyjaznego dla środowiska publicznego transportu zarówno w sieci autobusowej, jak i planowanej nowej sieci tramwajowej w obsłudze mieszkańców, dzięki czemu będzie możliwa redukcja zatłoczenia w ruchu ulicznym;
-
ograniczenia wypadkowości;
-
zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko, w tym redukcji hałasu i drgań, a tym samym wyraźnego wpływu na poprawę jakości życia w mieście;
-
poprawę standardów jakościowych komunikacji pasażerskiej i w efekcie zwiększenie dostępności dla mieszkańców i przyjezdnych (wprowadzenie systemu informacji pasażerskiej);
-
skrócenia czasu przejazdów pojazdów transportu zbiorowego poprzez wprowadzenie systemu obszarowego sterowania ruchem;
-
ułatwienia podróżowania osobom niepełnosprawnym.
-
Istotą oddziaływania projektu jest stworzenie możliwości przejęcia części ruchu podróżujących samochodami osobowymi przez transport publiczny, a przez wprowadzenie trakcji tramwajowej i wydzielenie dla niej stosownej przestrzeni – zagwarantowanie w przyszłości utrzymania tego trendu.
-
Realizowany projekt modernizacji systemu transportu publicznego w Olsztynie nakierowano na osiągnięcie następujących rezultatów:
-
skrócenie czasu przejazdu w transporcie publicznym oraz co najmniej niepogarszanie warunków ruchu samochodowego,
-
poprawę płynności transportu w mieście,
-
zwiększenie bezpieczeństwa ruchu,
-
dostosowanie przystanków dla osób z ograniczoną zdolnością ruchową oraz wprowadzenie informacji pasażerskiej na przystankach,
-
zwiększenie sprawnych, strategicznych relacji w mieście (zintegrowane punkty przesiadkowe),
-
zmniejszenie liczby przejazdów komunikacji indywidualnej na rzecz transportu zbiorowego,
-
przejęcie części transportu autobusowego przez transport szynowy (w wariancie z tramwajem),
-
poprawę komfortu podróżowania,
-
zintegrowanie podsystemów transportowych.
Kto skorzysta dzięki projektowi
Mieszkańcy Olsztyna, studenci, turyści, przedsiębiorcy, mieszkańcy gmin ościennych.
Źródło zdjęć: Zarząd Komunikacji Miejskiej w Olsztynie
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.