Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński) – etap II, strona wschodnia i zachodnia
Głównym celem społeczno-gospodarczym modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin jest wzmocnienie konkurencyjności regionu zachodniopomorskiego, sprzyjanie jego rozwojowi gospodarczemu poprzez efektywne powiązania transportowe z resztą Europy i świata. Zamierzony efekt można osiągnąć za pośrednictwem nowoczesnego portu morskiego o dużej przepustowości, będącego w stanie przyjmować statki o większym niż obecnie zanurzeniu, co będzie sprzyjało ekonomicznej, społecznej i terytorialnej spójności i integracji z Unią Europejską, poprzez ułatwianie realizacji dwóch z czterech podstawowych zasad wspólnego rynku: swobody przepływu towarów i usług. Projekt w znacznym stopniu realizuje cele Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego, odpowiadając na jej główne wyzwania, w pełni wpisując się we wszystkie cele priorytetowe,ponieważ przyczynia się do:
- tworzenia warunków dla zrównoważonego rozwoju – poprzez budowę obwałowań brzegu, które porządkują strefę przybrzeżną (m.in. zmniejszenie zanieczyszczenia wód),
- wzrostu dostępności i atrakcyjności – poprzez poprawę dostępu do morskich portów oraz wewnętrznych sieci transportowych (wzmocnienie atrakcyjności regionu Morza Bałtyckiego),
- zapewnienia bezpieczeństwa w regionie – poprzez zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi, a także wzmocnienie ochrony przed poważnymi sytuacjami kryzysowymi na morzu i na ziemi (np. przed skutkami gwałtownych wezbrań powodziowych).
Zadanie inwestycyjne polegające na kompleksowej modernizacji toru wodnego Świnoujście – Szczecin o łącznej długości ponad 67 km, podzielono na III etapy – z uwagi na złożoność techniczną i ogromny zakres przestrzenny inwestycji, zróżnicowane warunki realizacji na poszczególnych odcinkach toru wodnego, brak możliwości sfinansowania całości inwestycji w ramach jednego przedsięwzięcia. Projekt stanowił kontynuację I. Etapu modernizacji, zrealizowanego przez Urząd Morski w Szczecinie w latach 2000-2004., który obejmował budowę falochronów wyjściowych z Kanału Piastowskiego na Zalew Szczeciński oraz przebudowę umocnień brzegowych południowego odcinka Kanału Piastowskiego (ok. 3 km toru). W nowej perspektywie 2014-2020 realizowany jest III. etapmodernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin, który obejmie pogłębienie toru do głęb. 12,5 m na całej jego długości (od Świnoujścia do Szczecina).
Lokalizacja Projektu, zakres przestrzenny > Projekt zlokalizowany jest w północno-zachodniej części województwa zachodniopomorskiego, w całości w granicach administracyjnych miasta Świnoujście, które jest jednocześnie powiatem grodzkim. Inwestycja usytuowana jest częściowo w morskim porcie w Świnoujściu, w pasie technicznym wybrzeża oraz na obszarze morskich wód wewnętrznych. II. etap modernizacji toru obejmował obustronną przebudowę umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego i Kanału Mielińskiego na długości ok. 8 km toru (ponad 13,3 km linii brzegu). Oba kanały zostały przygotowane do pogłębienia do 12,5 m. Przedmiotowy zakres Projektu > Tor wodny jest sztuczną konstrukcją hydrotechniczną o głębokości 10,5 m, utrzymywaną przez systematyczne prace pogłębiarskie. Skarpy umocnień brzegowych Kanału Piastowskiego i Kanału Mielińskiego stanowią obudowę toru wodnego, który w wyniku modernizacji uzyskał docelową szerokość w dnie – 120 m, z odpowiednimi poszerzeniami na łukach. W wybranym wariancie inwestycyjnym, zabezpieczenie skarpy przyjęto w postaci narzutu kamiennego na geowłókninie. W ramach przedsięwzięcia realizowanego na czynnym torze żeglugowym wykonano w szczególnościnastępujący zakres prac:
- przebudowa umocnień, stanowiąca równocześnie regulację linii brzegu,
- likwidacja przeszkód nawigacyjnych, w tym: rozbiórka zwężki hydraulicznej, rozbiórka i odtworzenie z przesunięciem w kierunku lądu Nabrzeża Nr 91 o długości 250 m, rozbiórka pirsu przy nabrzeżu 89, pomostu na wyspie Mielin, likwidacja zniszczonych dalb w sąsiedztwie istniejących nabrzeży i w rejonie przeprawy promowej,
- zmiana geometrii toru wodnego poprzez korektę łuku toru w rejonie nabrzeża 91,
- budowa Nabrzeża Technicznego (postojowego) – o długości 50 m – na wyspie Mielin,
- zalądowienie bezużytecznych basenów po wschodniej i zachodniej stronie Kanału Piastowskiego – ok. 11 tys. m2,
- roboty czerpalne do głębokości ok. -15 m, niezbędne do uformowania skarp podwodnych i posadowienia elementów ich umocnienia u podstawy na rzędnej -12,50 m (z tolerancją wynikającą z dostosowania do istniejących głębokości większych od 12,5 m) oraz roboty pogłębiarskie związane z zachowaniem obecnej głębokości toru min. 10,5 m,
- budowa drogi technologicznej w koronie umocnień po zachodniej stronie Kanału Piastowskiego – o długości ponad 3 120 m,
- modernizacja oświetlenia brzegowego oraz wybranych elementów istniejących sieci zasilających oznakowanie nawigacyjne – sieć elektryczna o łącznej długości blisko 18 500 m,
- przełożenie na ląd kabla światłowodowego VTS na odcinku 1 740 m (+kabel telefoniczny 1 480 m) wraz z wykonaniem prostopadłego przewiertu pod dnem Kanału Piastowskiego,
- modernizacja oznakowania nawigacyjnego (przesunięcie światła ostrzegawczego na wyspie Mielin, oznaczenia informacyjne, oznakowanie robocze itp.).
Roboty budowlane poprzedzały działania związane z zapewnieniem zabezpieczenia minerskiego. Amunicja wojskowa i niewybuchy występowały zwłaszcza w sąsiedztwie przedwojennych nabrzeży. Prace wykonywano przede wszystkim z wody. Wszystkie czynności realizowano pod ścisłym Nadzorem Przyrodniczym. Efektem przebudowy umocnień brzegowych jest w szczególności:
- zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi do portów morskich Pomorza Zachodniego,
- zatrzymanie degradacji umocnień, eliminacja niekorzystnych zjawisk (spłycenia, przegłębienia, uszkodzenia i obsunięcia umocnień itp.),
- trwałe umocnienie brzegów oraz konstrukcji elementów towarzyszących zapewniających bezpieczeństwo, stateczność i funkcjonalność budowli hydrotechnicznych,
- zapewnienie warunków ochrony środowiska,
- oszczędność kosztów na utrzymanie toru wodnego w należytym stanie technicznym,
- zmniejszenie zagrożeń występujących w okresie gwałtownych wezbrań powodziowych.
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.