Budowa drogi krajowej łączącej obwodnicę północną miasta Rzeszowa z drogą ekspresową S-19 i autostradą A-4
Budowa obwodnicy północnej miasta Rzeszowa jest przedsięwzięciem, którego początek sięga roku 2003. Prace realizowane były ze środków własnych Miasta oraz przy dofinansowaniu Unii Europejskiej oraz środków budżetu państwa. Realizacja odcinka obecnej Alei Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego w Rzeszowie, od ulicy Nowoprojektowanej do ulicy Załęskiej, uzyskała dotację w ramach programu PHARE 2003. Z kolei przebudowa Alei Armii Krajowej, której obecnym przedłużeniem jest obwodnica północna, została zrealizowana przy współudziale środków z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport 2004-2006. Kontynuacją tych działań była budowa odcinka łącznika obwodnicy północnej Rzeszowa od Ronda im. Kuronia do granic miasta przy współfinansowaniu środków unijnych oraz budżetu państwa. Dalszy odcinek o długości 1,4 km, od granic miasta do węzła autostrady A-4, na mocy porozumienia z Gminą Miasto Rzeszów, zrealizowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, również przy udziale środków unijnych. W ramach projektu „Budowa drogi krajowej łączącej obwodnicę północną miasta Rzeszowa z drogą ekspresową S-19 i autostradą A-4” na terenie miasta Rzeszowa powstała droga o długości 2,52 km od Ronda im. Kuronia do granic miasta, wraz z obustronnymi drogami serwisowymi o szerokości 3,5 m w miejscach koniecznych do prawidłowego funkcjonowania obwodnicy. W ramach inwestycji wykonano również dwa wiadukty – nad ul. Spichlerzową oraz bocznicą kolejową i drogami dojazdowymi nr 7 i nr 9 oraz cztery przepusty. Na długości około 2,3 km zamontowane zostały ekrany dźwiękochłonne. Uzupełnienie wyżej wymienionych prac stanowi utworzenie barier energochłonnych oraz nasadzenia zieleni. W wyniku realizacji projektu aglomeracja rzeszowska uzyskała lepszy dostęp do systemu dróg krajowych łączących miasto z najważniejszymi ośrodkami w kraju. Budowa obwodnicy północnej umożliwiła włączenie Rzeszowa do węzła komunikacyjnego autostrady A-4 i drogi ekspresowej S-19, oraz pozwoliła na dogodniejsze skomunikowanie miasta z międzynarodowym portem lotniczym Rzeszów Jasionka. Przedsięwzięcie w istotny sposób przyczyniło się do podniesienia spójności komunikacyjnej województwa podkarpackiego z pozostałą częścią kraju, ponieważ łączy lokalny układ komunikacyjny z układem krajowym i międzynarodowym. Ponadto, stworzenie wokół miasta ciągu obwodnic, poprzez autostradę A-4, od węzła wschodniego do zachodniego od strony północnej oraz trasy S-19 od strony zachodniej miasta, pozwoliło na przeniesienie ruchu z pominięciem centrum, co przełożyło się na zmniejszenie natężenia ruchu na istniejącej sieci dróg i ulic Rzeszowa, a podróżującym tranzytem znacznie skróciło przejazd.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.