Zabłudów - Nowosady - przebudowa drogi wojewódzkiej Nr 685
Realizacja projektu dotyczy przebudowy drogi wojewódzkiej nr 685 w województwie podlaskim, która łączy drogę krajową nr 19 z Puszczą Białowieską oraz z drogą krajową nr 66. Jest to bardzo ważny ciąg komunikacyjny w regionie.
Dzięki dotacji UE z programu regionalnego powstała możliwość modernizacji 24,1 km tej drogi, od granicy powiatów białostockiego i hajnowskiego w Zabłudowie do wsi Nowosady pod Hajnówką, a dokładniej jej części na odcinku od Żywkowa do Nowosadów (z wyłączeniem istniejącego przejazdu kolejowego pod koniec odcinka). Inwestycja polegała na budowie i rozbudowie istniejącej drogi, w tym wykonaniu obwodnicy dwóch podlaskich wsi w gminie Narew. Była to jedna z najbardziej wyczekiwanych dróg w regionie.
Zakres robót, poza podstawowym zadaniem zmiany przebiegu drogi, objął poszerzenie i wzmocnienie istniejącej nawierzchni, budowę drogowych obiektów inżynierskich, oraz wielu innych elementów służących sprawnemu, bezpiecznemu i bardziej komfortowemu poruszaniu się przez uczestników ruchu. Zwiększono w ten sposób wewnętrzną spójność komunikacyjną regionu oraz jeszcze skuteczniej powiązano drogę 685 z krajową oraz transeuropejską siecią transportową.
Dokonanie obejścia wsi Trześcianka i Narew, a także nowej przeprawy przez dolinę rzeki Narew, zmniejszyły uciążliwość drogi dla środowiska. Do tej pory droga przed Narwią biegła dużym łukiem, nadrabiając kilka kilometrów. Teraz na północ za Trześcianką idzie prosto, obok wsi Ancuty. Dzięki takim rozwiązaniom powstała piękna, unowocześniona trasa, wzbogacona o potężną, niemal 800-metrową estakadę w dolinie rzeki Narwi. Wreszcie poza podróżnymi, z ulgą odetchnęli również mieszkańcy należącej do Krainy Otwartych Okiennic staroruskiej wsi Trześcianki, a poszukujący zakątka na wypoczynek turyści odnaleźli prawdziwą oazę spokoju i harmonii, z dala od hałasu komunikacyjnego.
Cała trasa została wykonana w bardzo wysokim standardzie. Zrobiono m.in. w zatoki autobusowe, zjazdy indywidualne i publiczne, skrzyżowania z drogami publicznymi, chodniki w terenie zabudowanym, ścieżki rowerowe/ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych, a także zagospodarowano zieleń w pasie przeprowadzonych prac.
Przebudowa drogi przyniosła wymierne korzyści ze względów społecznych, turystycznych i gospodarczych. Znacznie wpłynęła na poprawę komunikacji, skrócenie czasu przejazdu i ograniczenie kosztów eksploatacji pojazdów. Podniosła też walory estetyczne krajobrazu i sąsiadującej architektury, dzięki czemu osoby zmierzające na wypoczynek do Puszczy Białowieskiej, mogą podziwiać zapierające dech widoki rozległej i płaskiej doliny rzeki Narew, sąsiadującej z częścią Europejskiego Szlaku Bocianiego.
Należy podkreślić, że droga ta ma także strategiczne znaczenie dla transportu międzynarodowego. Prowadzi ona do dwóch przejść granicznych ściany wschodniej województwa podlaskiego (w Białowieży i kolejowego w Siemianówce), i z całą pewnością dostosowanie jej nawierzchni do przenoszenia większych obciążeń, pozytywnie wpłynie na przepływ towarów i usług, a co za tym idzie na rozwój regionu. Ogrom tak dużych prac nie byłby możliwy do wykonania bez udziału funduszy Unii Europejskiej.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.