Stworzenie systemu aplikacji internetowych dla urządzeń mobilnych na potrzeby prezentacji regionalnej kultury ludowej
W celu zwiększenia atrakcyjności ekspozycji, w szczególności kierując ją do młodszych odbiorców, Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” wprowadziło do swojej oferty nową aplikację mobilną, wykorzystującą rzeczywistość wirtualną oraz tzw. rzeczywistość rozszerzoną. Na potrzeby projektu łączącego tradycję z nowoczesnością Muzeum zdigitalizowało i udostępniło on-line prawie 400 dokumentów dotyczących śląskiego dziedzictwa kulturowego. Odbiorcy usług muzealnych, w szczególności ludzie młodzi oraz dzieci, oczekują dynamicznej i ciekawej formy przekazu, zgodnej z duchem współczesnego świata. Oczekują ekspozycji zmieniającej się w czasie, aby kolejne odwiedziny w tym samym miejscu przynosiły nowe atrakcje i doznania. Klasyczna, statyczna forma ekspozycji jest obecnie niewystarczająca, by spełniać swoją misję upowszechniającą i docierać do wszystkich zainteresowanych. W związku z tym Muzeum postawiło na mobilność i rzeczywistość wirtualną, kierując swoją ofertę również do tych osób, które są zainteresowane nowymi technologiami. Dzięki wprowadzeniu aplikacji, zwiedzanie Muzeum stało się bardziej interaktywne przez co atrakcyjniejsze dla odbiorców, zwłaszcza dla młodzieży. Kontakt z eksponatami stał się bardziej angażujący i przypomina grę symulacyjną, w której zwiedzający stał się czynnym uczestnikiem zdarzeń (np. poprzez wirtualne rozkładanie modelu młocarni wykorzystując technologię wirtualnej rzeczywistości). Aplikacja mobilna prowadzi zwiedzających przez teren Muzeum, służąc za wirtualny przewodnik w najnowocześniejszym możliwym wydaniu tj. nakładając na obraz z kamery informacje na temat kierunku i odległości do poszczególnych elementów ekspozycji. Dodatkowo zwiedzający otrzymuje pełne informacje na ich temat, a także ich archiwalne zdjęcia. Nowatorskim wzbogaceniem aplikacji są krótkie filmy sferyczne, przedstawiające scenki z życia górnośląskiej wsi sprzed stu laty. Dzięki zastosowaniu technologii rzeczywistości rozszerzonej, w jednej z chałup znajduje się „ożywiona” izba, w której prezentowane są codzienne czynności wykonywane niegdyś przez zamieszkującą ją rodzinę. Co ciekawe, filmy te są zintegrowane z ekspozycją muzealną, płynnie łącząc świat wirtualny z rzeczywistym. Kolejną atrakcją jest wirtualny chlewik, w którym obserwować można zrekonstruowane cyfrowo zwierzęta poruszające się w realnej przestrzeni obiektu, a całość dopełnia przestrzenny dźwięk. Znajdując się obok stodoły z Istebnej pasjonaci techniki mogą obejrzeć ze szczegółami, jak wygląda i działa młocarnia, porównując prawdziwy eksponat z jego cyfrową, animowaną wersją, prezentowaną w technologii rzeczywistości rozszerzonej. Dla najmłodszych użytkowników aplikacji przewidziano gry terenowe. Jedna z nich polega na odnajdywaniu wirtualnych zwierząt, które rozbiegły się po terenie Muzeum i sprowadzeniu ich do chlewika. Dla nieco starszych zaproponowano trudniejsze zadanie – skompletowanie części młocarni, które roztargniony gospodarz pogubił w okolicznych zaroślach i zabudowaniach. Zwiedzający mogą uruchomić aplikację na tablecie wypożyczonym w kasie Muzeum lub na własnym urządzeniu – tablecie lub smartfonie z systemami Android i iOS. Ze względu na zastosowanie w aplikacji nowoczesnych technologii konieczne jest jednak spełnienie przez własne urządzenie wysokich wymagań – do prawidłowego funkcjonowania sprzęt powinien być wyposażony m.in. w mocny procesor graficzny, żyroskop i IMU oraz precyzyjny odbiornik GPS. Dla zainteresowanych zwiedzających Muzeum posiada 15 tabletów w drewnianych obudowach wypożyczanych przy wejściu.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.