Skip to main content Contact
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimageimageimageimageimage
The title of the project

Rozwój Zrównoważonego Transportu Miejskiego w Bielsku-Białej

category
Name of the beneficiary
BIELSKO-BIAŁA MIASTO NA PRAWACH POWIATU
Project value
80 611 153,60 zł
Co-financing from the EU
56 845 256,80 zł
Voivodeship
śląskie
County
m. Bielsko-Biała
program
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020
action
4.5. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie
fund
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspective
2014 - 2020

Pierwszego listopada 2015 r. skład taboru autobusowego w Bielsku-Białej liczył 125 pojazdów, spośród których 16 nie spełniało żadnej normy emisji spalin, a aż 2/3 całego taboru stanowiły pojazdy, które sklasyfikowano jako znacząco obniżające jakość powietrza oraz podnoszące poziom hałasu w mieście. Ponadto średni wiek taboru wynosił ponad 12 lat, a przebieg ok. 50 autobusów przekroczył 1 mln przejechanych kilometrów. Trzy lata później, dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich, Bielsko-Biała zyskała Inteligentny System Transportowy wsparty przez 50 nowoczesnych autobusów niskoemisyjnych, wskutek czego znacząco ograniczyła poziom emisji spalin przez środki transportu publicznego, a także zwiększyła komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Dlaczego podjęto się realizacji projektu? Głównym powodem realizacji projektu była niska atrakcyjność transportu publicznego na terenie Bielska-Białej. Przewoźnik miejski zapewniał przejazdy przestarzałymi, wysokopodłogowymi autobusami o dużym stopniu awaryjności. Ponadto tabor nie spełniał norm emisji spalin EURO lub spełniał jedynie najmniej restrykcyjne wymagania. Koniecznością stała się jego wymiana na nowoczesne autobusy: niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, starszych i z małymi dziećmi, przyjazne dla środowiska, tzn. spełniające aktualne wymogi UE w zakresie emisji spalin (EURO 6), posiadające klimatyzację cało pojazdową i monitoring. Istniała również potrzeba zwiększenia efektywności transportu zbiorowego i indywidualnego poprzez skrócenie czasu przejazdu pojazdów – osiągnięcie tego było możliwe dzięki wdrożeniu rozwiązań w ramach Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) obejmującego swym zakresem 18 kluczowych sygnalizacji świetlnych (na skrzyżowaniach oraz przejściach dla pieszych). Głównym celem inwestycji była poprawa warunków ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem transportu publicznego. Zakładanym efektem projektu był również wzrost komfortu mieszkańców miasta poprzez wdrożenie informacji pasażerskiej (elektroniczne tablice na przystankach, monitory LCD w pojazdach, aplikacja mobilna, strona www) i dystrybucję danych o ruchu drogowym. Projekt miał również na celu poprawę poziomu bezpieczeństwa w mieście, czego wynikiem jest wprowadzenie w autobusach monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, jak również monitoringu skrzyżowań i przystanków autobusowych oraz zapewnienie warunków umożliwiających szybkie dotarcie pomocy w sytuacjach kryzysowych. Co udało się zrealizować? Na projekt złożyły się dwa komponenty: taborowy – zakup nowoczesnego taboru autobusowego (realizowany przez Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej) oraz rozwiązania ITS – stworzenie Inteligentnego Systemu Transportowego, umożliwiającego poprawę jakości i bezpieczeństwa ruchu drogowego (realizowany przez Miejski Zarząd Dróg w Bielsku-Białej). Rzeczowe efekty projektu to: zakup 50 niskoemisyjnych autobusów; 18 zmodernizowanych sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych; utworzenie Centrum Zarządzania Ruchem, z którego możliwe jest monitorowanie, sterowanie i zarządzanie ruchem; 22 tablice dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach autobusowych; system informacji dla kierowców i pasażerów (portale internetowe, aplikacja mobilna); wyposażenie posiadanego taboru autobusowego w auto komputery, wyświetlacze, GPS-y i inne niezbędne wyposażenie konieczne do współpracy z nowym, inteligentnym systemem; uruchomienie 3 portali internetowych: its.bielsko.pl, rozkłady.bielsko.pl oraz mzd.bielsko.pl. Kto skorzysta z efektów projektu? Wszyscy użytkownicy dróg miejskich – zarówno kierowcy transportu zbiorowego, jaki i indywidualnego, a także piesi. Policja, straż miejska, Miejski Zakład Komunikacyjny oraz Miejski Zarząd Dróg skorzysta na możliwości monitorowania zagrożeń i bezpieczeństwa na drogach oraz w komunikacji miejskiej. Wszyscy mieszkańcy Bielska-Białej – wymiana taboru na niskoemisyjny oraz poprawa płynności ruchu wpłynie na niższy poziom emisji zanieczyszczeń do atmosfery, dzięki czemu poprawi się stan środowiska naturalnego, a także jakość zdrowia i życia mieszkańców miasta. Jakie są główne korzyści projektu? skrócenie czasu przejazdu autobusów komunikacji miejskiej i transportu indywidualnego; zwiększenie przepustowości układu drogowego objętego projektem; zwiększenie płynności i bezpieczeństwa przejazdów, dzięki możliwości szybkiej reakcji operatorów i dyspozytorów, także w przypadkach sytuacji awaryjnych; unowocześnienie miejskiego taboru autobusowego; poprawa stanu środowiska naturalnego poprzez ograniczenie zanieczyszczeń powietrza z sektora transportowego; podniesienie jakości lokalnej i regionalnej obsługi transportowej; poprawa wydajności i niezawodności systemu transportowego miasta; poprawa komfortu podróżowania pasażerów i warunków ruchu kierowców oraz funkcjonowania komunikacji zbiorowej w zakresie efektywności przejazdów i ekonomiki jej utrzymania.

Your project description

To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.

Add photos project photos
Add a movie or presentation project films
Description of the project
Opis projektu

I declare that I have read the Regulations of the Online Website of the EU Mapa Dotacji and accept its provisions.

I agree to the processing of my personal data, entered in the contact form, in order to reply to the message. According to art. 13 para. 1 and 2 of the Regulation of the European Parliament and of the Council (EU) 2016/679 of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data and repealing Directive 95/46 / EC (Journal of Laws EU L 119, 04/05/2016, page 1) (RODO), I inform that:
1.administrator of personal data processed in the Ministry of Development Funds and Regional Policy, based at: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, is the Minister of Development Funds and Regional Policy;
2. personal data will be processed in order to reply to a message, based on the provisions of art. 6 par. 1 lit. a) RODO;
3. personal data may be made available to other authorities entitled under the relevant provisions to obtain data;
4. in connection with the processing of personal data have the right to: – request access to their personal data, rectify or limit processing, – raise objections to the processing of personal data, – withdraw consent to processing at any time, – submit a complaint to the supervisory body – the President of the Office Personal Data Protection;
5. personal data is not subject to automated processing in order to make decisions, including profiling;
6. contact details to the Data Protection Officer in the Ministry of Development Funds and Regional Policy: Data Protection Supervisor, Ministry of Development Funds and Regional Policy, address: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, e-mail address: IOD@miir.gov.pl