Skip to main content Contact
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimageimage
The title of the project

Przyjazna komunikacja w Czechowicach-Dziedzicach

category
Name of the beneficiary
PRZEDSIĘBIORSTWO KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W CZECHOWICACH-DZIEDZICACH SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
Project value
10 809 670,48 zł
Co-financing from the EU
7 262 909,99 zł
Voivodeship
śląskie
County
bielski (śląskie)
program
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020
action
4.5. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie
fund
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspective
2014 - 2020

W 2018 r. na czechowickie ulice wyjechało 7 nowych autobusów, w tym 3 nowoczesne pojazdy o napędzie hybrydowym, które przyczyniły się do znaczącego obniżenia poziomu niskiej emisji na terenie miasta oraz zwiększenia poczucia komfortu i bezpieczeństwa u pasażerów. Zrealizowany przy wsparciu funduszy europejskich projekt umożliwił również modernizację i rozbudowę stanowiska diagnostycznego dla autobusów oraz systemu zarządzania flotą.

Dlaczego podjęto się realizacji projektu?

Głównym problemem dotychczas wykorzystywanego w Czechowicach-Dziedzicach taboru była jego wysoka emisyjność, co negatywnie wpływało zarówno na stan środowiska naturalnego, jak i jakość życia mieszkańców miasta. Sama jakość podróży starymi pojazdami pozostawiała wiele do życzenia – zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa przejazdu, co bezpośrednio przekładało się na liczbę pasażerów komunikacji miejskiej. Zakup nowych, ekologicznych i niskoemisyjnych autobusów wraz z funkcjonalną infrastrukturą miał przyczynić się do znacznego ograniczenia emisji substancji szkodliwych do atmosfery oraz podnieść ogólny poziom usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) w Czechowicach-Dziedzicach.

Co udało się zrealizować?

W ramach realizacji projektu czechowicki PKM nabył 7 autobusów, spośród których 4 to niskoemisyjne i niskopodłogowe pojazdy z silnikami Euro 6 spełniającym wygórowane normy emisji spalin. Kolejne 3 autobusy to nowoczesne pojazdy o napędzie hybrydowym. Cały tabor spełnia najwyższe standardy, zapewniając wysoki komfort podróży i ograniczony poziom niskiej emisji. Ponadto wszystkie autobusy są wyposażone w takie udogodnienia jak:

  • klimatyzowana przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy,
  • blokada alkoholowa kierowcy,
  • ładowarki USB z podświetlaniem LED, które umożliwiają ładowanie urządzeń elektronicznych posiadających opcję zasilania poprzez gniazdo USB,
  • monitoring wizyjny z wysokiej jakości kamerami,
  • kasowniki wielofunkcyjne z możliwością kasowania tradycyjnego biletu papierowego, jak i możliwością uruchomienia obsługi płatności za przejazd kartą zbliżeniową,
  • system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika,
  • tablice zewnętrzne i monitor LCD wewnątrz pojazdu,
  • system zapowiedzi głosowych.

Kolejny etap realizacji projektu stanowiło doposażenie stanowiska kontrolno-diagnostycznego dla autobusów. Prace obejmowały przystosowanie istniejącego kanału naprawczo-serwisowego do obsługi kontrolno-diagnostycznej zakupionych autobusów hybrydowych. Stanowisko zostało wyposażone w:

  • urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami pojazdu (tester zawieszenia pojazdu),
  • zestaw rolkowy do kontroli prawidłowego działania układu hamulcowego,
  • hydrauliczne podnośniki kanałowe,
  • wyważarkę do kół autobusów oraz wielofunkcyjny tester do oceny m.in. stanu technicznego obwodów elektrycznych i elektromechanicznych.

Ostatnie zadanie to rozbudowa systemu zarządzania flotą, w ramach którego powstał:

  • dynamiczny system informacji pasażerskiej na tablicach informacyjnych dworca autobusowego,
  • internetowy portal informacji pasażerskiej (również na smartfony), dzieki któremu można w czasie rzeczywistym sprawdzić czas przyjazdu autobusu oraz jego aktualną pozycję na mapie,
  • nowoczesny, wysokiej jakości, cyfrowy monitoring zamontowany wewnątrz wszystkich autobusów,
  • blokady alkoholowe we wszystkich autobusach,
  • system dyspozytorski (rozliczanie czasu pracy kierowcy, zdalny podgląd autobusów na mapie, raportowanie),
  • dotykowy terminal kierowcy informujący m.in. o opóźnieniu lub przyspieszeniu kursu,
  • system antynapadowego (kierowca może go uruchomić w sytuacji zagrozenia),
  • oprogramowanie specjalistyczne do zarządzania rozkładem jazdy oraz optymalizacji połączeń.

Kto skorzysta z efektów projektu?

Na realizacji projektu skorzystali głównie mieszkańcy gminy Czechowice-Dziedzice (ponad 43 000 os.) i wszyscy pasażerowie czechowickiego PKM, który rocznie przewozi ponad milion osób, a także pracownicy przedsiębiorstwa.

Jakie są główne korzyści projektu?

Dzięki zakupowi nowych, ekologicznych autobusów wraz z w pełni funkcjonalną infrastrukturą (system zarządzania flotą i stanowisko kontrolno-diagnostyczne), wpływającą na poprawę jakości świadczonych usług i zachęcającą do korzystania z transportu publicznego, udało się:

  • ograniczyć emisję gazów cieplarnianych w mieście,
  • poprawić komfort podróży komunikacją miejską,
  • podnieść poziom bezpieczeństwa w autobusach,
  • zwiększyć udział transportu publicznego w przemieszczaniu się mieszkańców gminy.

Your project description

To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.

Add photos project photos
Add a movie or presentation project films
Description of the project
Opis projektu

I declare that I have read the Regulations of the Online Website of the EU Mapa Dotacji and accept its provisions.

I agree to the processing of my personal data, entered in the contact form, in order to reply to the message. According to art. 13 para. 1 and 2 of the Regulation of the European Parliament and of the Council (EU) 2016/679 of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data and repealing Directive 95/46 / EC (Journal of Laws EU L 119, 04/05/2016, page 1) (RODO), I inform that:
1.administrator of personal data processed in the Ministry of Development Funds and Regional Policy, based at: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, is the Minister of Development Funds and Regional Policy;
2. personal data will be processed in order to reply to a message, based on the provisions of art. 6 par. 1 lit. a) RODO;
3. personal data may be made available to other authorities entitled under the relevant provisions to obtain data;
4. in connection with the processing of personal data have the right to: – request access to their personal data, rectify or limit processing, – raise objections to the processing of personal data, – withdraw consent to processing at any time, – submit a complaint to the supervisory body – the President of the Office Personal Data Protection;
5. personal data is not subject to automated processing in order to make decisions, including profiling;
6. contact details to the Data Protection Officer in the Ministry of Development Funds and Regional Policy: Data Protection Supervisor, Ministry of Development Funds and Regional Policy, address: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, e-mail address: IOD@miir.gov.pl