Utworzenie Centrum Edukacji Ekologicznej w Katowicach - Murckach
Współczesne społeczeństwo wykazywało się dużym deficytem wiedzy w zakresie obcowania z naturą, a nawet swego rodzaju ignorancją w kwestii postaw proekologicznych. Na szczęście ta tendencja ulega stopniowemu odwróceniu, do czego przyczyniają się m.in. takie miejsca jak Zespół Szkół nr 2 im. J. Iwaszkiewicza w Katowicach-Murckach. Szkoła dostrzegła potrzebę kształcenia swoich podopiecznych w taki sposób, by dzieci od najmłodszych lat pogłębiały swoją wiedzę przyrodniczą poprzez bezpośredni kontakt z naturą. Zwieńczeniem działań szkoły jest powstałe w jej ramach Centrum Edukacji Ekologicznej, które zajmuje się promowaniem ekologii i różnorodności biologicznej w mieście.
Dlaczego podjęto się realizacji projektu? Realizacji projektu podjęto się z potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu ekologii i kształtowania postaw proekologicznych oraz konieczności ochrony bioróżnorodności w najbliższej okolicy i w regionie. Zespół Szkół nr 2 im. J. Iwaszkiewicza w Katowicach-Murckach oprócz prowadzonej na co dzień działalności statutowej, bardzo mocno angażował się w zadania proekologiczne – organizację warsztatów, konkursów, sprzątania dzielnicy, lasu i okolicy oraz organizację szkoleń z zakresu poszerzania wiedzy i świadomości ekologicznej. Było to o tyle istotne, że w Katowicach brakowało miejsca, które krzewiłoby postawy proekologiczne u najmłodszych. Inicjatywa utworzenia Centrum Edukacji Ekologicznej była więc naturalnym przedłużeniem dążeń szkoły do szerzenia wiedzy przyrodniczej. Ponadto celem szkoły, jak i Centrum, które są położone na skraju Lasu Murckowskiego (funkcjonującego jako rezerwat), jest zachowanie naturalnych cech okolicy i ochrona tamtejszej różnorodności biologicznej.
Co udało się zrealizować? Projekt polegał na adaptacji na potrzeby Centrum Edukacji Ekologicznej (CEE) wybranych pomieszczeń w obrębie szkoły. Utworzono tam trzy pracownie: komputerową, plastyczną, i salę audiowizualną (konferencyjną). Sale zostały wyposażone m.in. w drukarkę 3D, piec do wypalania gliny i sprzęt multimedialny. Ponadto utworzono: kompleks przyrodniczy w miejscu nieczynnego boiska sportowego, szkółkę buka pospolitego, który jest gatunkiem chronionym w pobliskim rezerwacie Lasu Murckowskiego, ogród sensoryczno-botaniczny, który może być wykorzystywany m.in. do terapii osób niewidomych lub osób z zaburzeniami psychofizycznymi. Dodatkowo zaadaptowano dwa pomieszczenia szkolne na pokoje socjalne dla pracowników CEE oraz Zakładu Zieleni Miejskiej (ZZM). ZZM zajmować się będzie utworzonym kompleksem przyrodniczym.
Kto skorzysta z efektów projektu? Na realizacji projektu skorzystają przede wszystkim uczniowie Zespołu Szkół nr 2 im. J. Iwaszkiewicza w Katowicach-Murckach, którzy na co dzień biorą udział w zajęciach pozwalających na zapoznanie się z różnorodnością biologiczną okolicznych terenów. Centrum Edukacji Ekologicznej w Katowicach Murckach prowadzi swoją działalność w oparciu o: warsztaty, konferencje, prelekcje, projekcje filmów o tematyce przyrodniczej i ekologicznej, zajęcia pozalekcyjne (informatyka, plastyka, ekologia), organizację konkursów o tematyce ekologicznej, możliwość odwiedzania ogrodu sensoryczno–botanicznego. Wśród korzystających z efektów projektu są uczniowie innych szkół podstawowych i średnich z miast Katowice, Mysłowice, Tychy i Sosnowiec, a także dzieci przedszkolne oraz mieszkańcy Katowic.
Jakie są główne korzyści projektu? wzrost świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży oraz mieszkańców Katowic, ochrona zasobów naturalnych Śląska, rozwój dzielnicy Murcki oraz Zespołu Szkół nr 2 im. J. Iwaszkiewicza.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.