Dotknij nauki
W roku szkolnym 2015/2016 w Zabrzu działało 35 szkół podstawowych, spośród których aż 21 znalazło się na liście szkół, które osiągnęły najniższe wyniki edukacyjne w skali regionu. Na podstawie wywiadu przeprowadzonego z uczniami szkół w lutym 2017 r. stwierdzono, że nawet niewielkie trudności w nauce u uczniów są przeszkodą zniechęcającą do angażowania się w zdobywanie wiedzy. Uczniowie wskazywali zniechęcenie, monotonię i brak pomocy jako główne powody, dla których nie są chętni do nadrabiania zaległości bądź angażowania się w naukę w szkole. Wskazuje to na konieczność kompleksowej i długofalowej pracy mającej na celu poprawę efektywności działań kierowanych do uczniów szkół podstawowych w mieście. W tym celu Zabrze postanowiło skorzystać ze wsparcia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, by zrealizować projekt, który pozwoli uczniom naprawdę się zaangażować w proces zdobywania wiedzy.
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Niskie wyniki edukacyjne szkół podstawowych na terenie Zabrza zadecydowały o realizacji projektu, którego celem była kompleksowa poprawa efektywności kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematyki. Projekt został zrealizowany w 20 szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest miasto Zabrze.
Z diagnozy potrzeb wynikała konieczność objęcia wsparciem zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz doposażenie pracowni eksperymentu w szkołach. Ostatecznie w projekcie wzięło udział 1200 uczniów i 96 nauczycieli.
Projekt realizował następujące wskaźniki:
- zwiększenie liczby uczniów, którzy nabyli kompetencje kluczowe poprzez kurs efektywności uczenia się, zajęcia dodatkowe pozalekcyjne szkolne i pozaszkolne, spotkania z ekspertami;
- zwiększenie liczby szkół, w których pracownie przedmiotowe wykorzystują doposażenie do prowadzenia zajęć edukacyjnych w tym sprzęt komputerowy do prowadzenia zajęć edukacyjnych;
- zwiększenie liczby nauczycieli, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu dzięki wysokiejjakości warsztatom metodycznym.
Co udało się zrealizować?
W ciągu 2 lat prowadzenia projektu zrealizowano:
- 4800 godzin zajęć modułowych (matematyka praktyczna, biologia/przyroda doświadczalna, tajemnice ziemi i laboratorium młodego badacza),
- 1980 godzin technik efektywnego uczenia się,
- 300 godzin projektu edukacyjnego,
- 20 konkursów w każdym roku realizacji projektu (40 konkursów),
- 20 zajęć wyjazdowych w 20 szkołach,
- 8 spotkań z ekspertami dla wszystkich uczestników,
- 208 godzin szkolenia dla nauczycieli,
- zakup wyposażenia do 20 pracowni eksperymentu naukowego,
- 20 festiwali nauki na zakończenie projektu.
Na zakończenie projektu w każdej z 20 szkół został zorganizowany festiwal nauki jako podsumowanie działań w zakresie zadania projektowego, w ramach którego uczestnicy przygotowywali własny projekt edukacyjny, ale również jako podsumowanie 2 lat realizacji projektu. Festiwale nauki były świętem nie tylko dla uczestników projektu, ale również dla całej społeczności szkolnej. W ramach festiwalu uczniowie brali udział w konkursach, grach plenerowych, sprawdzali swoje umiejętności i wiedzę w zagadkach, quizach i testach. Zaprezentowane prace projektowe uczestników (indywidualne lub grupowe) zostały nagrodzone.
Kto skorzysta z efektów projektu?
Uczniowie i nauczyciele 20 szkół podstawowych.
Jakie są główne korzyści projektu?
- Podniesienie kompetencji uczniów- ocena przyrostu;
- Wzbogacenie warsztatu metodycznego nauczycieli;
- Wyposażenie pracowni eksperymentu 20 szkół podstawowych.
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.