Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimageimageimageimage
tytuł projektu

Rozbudowa i modernizacja budynku Zespołu Szkół Specjalnych w Pyskowicach w celu utworzenia pracowni i warsztatów umożliwiających kształcenie w zawodzie kucharz oraz pracowni technicznych wraz z niwelowaniem barier architektonicznych

kategoria
nazwa beneficjenta
POWIAT GLIWICKI
wartość projektu
2 352 078,51 zł
dofinansowanie z UE
1 762 373,26 zł
Województwo
śląskie
Powiat
gliwicki
program
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020
działanie
12.2. Infrastruktura kształcenia zawodowego
fundusz
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspektywa
2014 - 2020

Głównym problemem Zespołu Szkół Specjalnych (ZSS) w Pyskowicach był fakt, że jak na szkołę, do której uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnościami, budynek był niedostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto Zespół Szkół borykał się z niewystarczającą bazą edukacyjną do kształcenia praktycznego. Uczniowie nabywali wiedzę teoretyczną, a praktyczne zajęcia odbywali jedynie doraźnie i w bardzo wąskim zakresie z powodu ograniczeń wynikających z braku odpowiednich pracowni i sprzętu. Obecnie sytuacja ZSS w Pyskowicach diametralnie się zmieniła, m.in. dzięki wsparciu z Funduszy Europejskich.

Dlaczego podjęto się realizacji projektu? W Zespole Szkół Specjalnych (ZSS) w Pyskowicach działają dwie szkoły dające uczącej się w nich młodzieży przygotowanie zawodowe: Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna oraz Szkoła Przysposabiająca do Pracy. ZSS Pyskowice zajmuje stary, XIX-wieczny budynek, który jest słabo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych (pomimo kształcenia dużej liczby uczniów z różnego rodzaju niepełnosprawnościami), dysponujący – przed realizacją projektu – ograniczoną liczba pomieszczeń nadających się do wykorzystania na pracownie do nauki zawodu. Uczniowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej zdobywali pierwsze doświadczenia zawodowe u pracodawców lub – jak to było w przypadku uczniów Szkoły Przysposabiającej do Pracy – w kiepsko wyposażonych pracowniach, słabo odpowiadających warunkom spotykanym później w rzeczywistym miejscu pracy. Sytuacja ta znacząco wpływała na komfort nauki uczniów, którzy – ze względu na ograniczenia związane z niepełnosprawnościami – wymagają znacznie większej cierpliwości i ilości czasu niż ich pełnosprawni koledzy ze szkół masowych. Najefektywniejszą metodą nauczania jest w ich przypadku bezpośrednie doświadczanie, osobiste wykonywanie zadań praktycznych i wielokrotne powtarzanie danej czynności, do czego niezbędne jest korzystanie z dobrze wyposażonych pracowni i poczucie bezpieczeństwa. Te dwa główne problemy – niedostosowanie budynku dla osób z niepełnosprawnościami oraz konieczność rozwoju bazy dydaktycznej doprowadziły do powstania koncepcji projektu i jego późniejszej realizacji.

Co udało się zrealizować? Powstały cztery nowe pracownie do nauki zawodów: pomoc kucharza, murarz-tynkarz, pomoc stolarza oraz pomoc hotelowa. Dwie z tych pracowni powstały po nadbudowie części budynku, dzięki której uzyskano ok. 250 m2 nowej powierzchni przeznaczonej na cele dydaktyczne. Na jedną z pracowni zaadaptowano część strychową szkoły, a druga pracownia została całkowicie wyremontowana. W związku z nadbudową I piętra w części budynku, gdzie do tej pory mieściły się sanitariaty, konieczne było przebudowanie samych sanitariatów (mieszczących się na parterze). Obecnie są one dostosowane do obowiązujących przepisów, zwiększyła się również liczba toalet dostępnych dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Ponadto zamontowano windę umożliwiającą komfortową komunikację od parteru do II piętra.

Kto skorzysta z efektów projektu? Uczniowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej oraz Szkoły Przysposabiającej do Pracy działających w ramach Zespołu Szkół Specjalnych w Pyskowicach.

Jakie są główne korzyści projektu? stworzenie uczniom możliwości nauki zawodu w warunkach identycznych z warunkami w potencjalnych miejscach pracy, co daje im komfort dostosowanego do ich możliwości percepcji przygotowania do wykonywania konkretnego zawodu, ułatwienie i usprawnienie komunikacji wewnątrz szkoły osobom z niepełnosprawnościami, w szczególności z niepełnosprawnością ruchową.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.