Remont i modernizacja oraz wyposażenie laboratoriów dydaktycznych i pracowni do kształcenia zawodowego Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych w Katowicach
Naturalną ścieżką kariery absolwentów Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych jest wybór pomiędzy kontynuowaniem nauki na uczelni wyższej a podjęciem pracy zawodowej. W przeszłości zdecydowana większość (ok. 85%) absolwentów wybierała studia wyższe. Od pewnego czasu wraz ze wzrostem zapotrzebowania rynku pracy na wykwalifikowanych pracowników średniego szczebla mamy do czynienia z odwrotem tego trendu. Obecnie zaledwie nieco ponad połowa uczniów zainteresowana jest studiowaniem w trybie dziennym. Pozostali albo w ogóle nie są zainteresowani kontynuowaniem nauki, albo zamierzają studiować w trybie zaocznym i równocześnie podjąć pracę zarobkową. Jednocześnie uczniowie jako główną przeszkodę w otrzymaniu dobrej pracy, zgodnej z ich wykształceniem postrzegają w braku odpowiedniego doświadczenia i umiejętności praktycznych. Szkoła znana z dyscypliny i dobrze przygotowanych absolwentów jest potencjalnie doskonałym dostawcą pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Problemem dla przedsiębiorców są tutaj jednak takie czynniki jak brak znajomości nowoczesnych maszyn i urządzeń, na zakup których szkoła nie może sobie pozwolić oraz niedostateczna praktyka uczniów w zakładach produkcyjnych, znacznie ograniczająca znajomość nowoczesnych technologii. Rozwiązaniem dla tego typu problemów mają być dwa projekty realizowane przez szkołę przy dofinansowaniu z EFRR i EFS.
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Budynek Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych powstał w latach 50. ubiegłego wieku i wymagał gruntownego remontu w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki oraz dostosowania do współczesnych potrzeb edukacji zawodowej młodzieży. W tym celu potrzebny był również zakup nowoczesnego wyposażenia, na którym uczniowie mogliby zdobywać niezbędne w pracy zawodowej doświadczenie.
Co udało się zrealizować?
Wyremontowano 90% powierzchni warsztatów szkolnych z przeznaczeniem na nowe pracownie i laboratoria do nauki zawodu oraz zakupiono trzy nowe maszyny sterowne numerycznie.
Przeprowadzono prace remontowe w 13 pomieszczeniach i na 2 halach warsztatowych. W rezultacie obecnie na warsztacie szkolnym znajduje się 20 różnego rodzaju pracowni:
- pracownie informatyczne,
- podstaw elektrotechniki,
- obróbki ręcznej i maszynowej,
- połączeń nierozłącznych,
- teleinformatyczne,
- mechatroniczne,
- rysunku technicznego CAD
- oraz dwie sale dydaktyczne i jedna klasopracownia.
W ramach projektu zakupiono trzy maszyny sterowane numerycznie (dwie tokarki i jedne centrum obróbcze). Wyremontowane pracownie zostały wyposażone w sprzęt zakupiony w ostatnich latach w celu dostosowania warunków egzaminacyjnych do odpowiednich standardów, ale również do zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Zakupione maszyny pozwalają na stworzenie warunków podobnych do istniejących w nowoczesnych zakładach pracy.
Podczas realizacji projektu zrodziła się koncepcja wyremontowania pozostałej części warsztatu dla celów dydaktycznych. Zaplanowano wyremontowanie byłego pomieszczenia szlifierek z przeznaczeniem na pracownie sterowników PLC oraz pracowni maszyn różnych. Ze względu na coraz większy nacisk na umiejętność posługiwania się językiem obcym w aspekcie zawodowym postanowiono stworzyć również pracownię komunikacji w języku obcym. Ponadto w wyniku rozeznania runku pracy i sugestii pracodawców postanowiono zakupić kolejne maszyny sterowne numerycznie (dwa centra obróbcze oraz jedną tokarkę) oraz osiem maszyn konwencjonalnych (cztery frezarki i cztery tokarki) wraz z wyposażeniem. Zrealizowanie tego przedsięwzięcia pozwoli stworzyć bardzo dobrze wyposażone centrum egzaminacyjne i szkoleniowe z zakresu obróbki mechanicznej. Maszyny te pozwolą uczniom poprzez znaczącą poprawę warunków dydaktycznych na naukę na nowoczesnych maszynach skrawających (poprzedni park maszynowy pochodził z lat 60 XX w.)
W ramach projektu równoległego „SOS Szkolenia Otwartych Szans” planowane jest utworzenie ośmiu stanowisk do nauczania programowania sterowników PLC oraz stanowiska do nauki języka obcego zawodowego.
Kto skorzysta z efektów projektu?
Młodzież ucząca się w Śląskich Technicznych Zakładach Naukowych w Katowicach w wieku od 15 do 20 lat, kształcąca się w zawodach:
- technik mechanik,
- technik mechatronik,
- technik elektronik,
- technik energetyk,
- technik informatyk,
- technik elektryk,
- technik elektronik,
- technik ochrony środowiska.
Młodzież opuszczająca Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe stanowi bardzo dobre zaplecze dla pracodawców do pozyskiwania nowych pracowników. Absolwenci są dobrze wykształceni w zakresie praktycznym i teoretycznym. Nowe pracownie i nowe wyposażenie jeszcze bardziej wpłynie na podniesienie ich kwalifikacji i umiejętności.
Jakie są główne korzyści projektu?
- unowocześnienie parku maszyn,
- poprawa stanu technicznego obiektu,
- zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki.
Tworzona baza w ramach projektu w znaczący sposób wpływa na podniesienie kwalifikacji i umiejętności uczniów. Obecnie prawie 80% uczniów opuszczających szkołę uzyskuje dyplom technika a pozostała część przynajmniej jedną kwalifikacje zawodową. Planowane jest wykorzystanie utworzonej bazy do uzyskiwania dodatkowych kwalifikacji uczniów w zakresie uprawnień SEP, certyfikatów AutoCAD itp. Rozbudowa działu maszyn sterowanych numerycznie może umożliwić szkole utworzenia certyfikowanego Centrum Szkoleniowego HAAS.
Wraz z projektem zrealizowanym ze środków EFRR prowadzony był projekt komplementarny dofinansowany z EFS pt. „SOS Szkolenia Otwartych Szans”, w ramach którego wykorzystywane były wyremontowane pomieszczenia i zakupione maszyny. Prowadzenie szkoleń z zakresu AutoCAD i Inwentor możliwe jest na 16 nowych, nowoczesnych stanowiskach w pracowni o wysokim standardzie. Ponadto obecnie możliwe jest szkolenie programowania maszyn sterowanych numerycznie na pięciu maszynach CNC (dwóch starego typu i trzech nowych zakupionych w ramach projektu) oraz na trzech nowoczesnych symulatorach. Uczniowie biorący udział w projekcie mieli możliwość uczestnictwa w szkoleniach z zakresu AutoCad, gdzie prawie 90% uczniów uzyskało międzynarodowe certyfikaty z tego zakresu oraz 30 uczniów uzyskało certyfikaty z zakresu obsługi maszyn sterownych numerycznie.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.