Skip to main content Contact
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimageimageimageimageimageimageimage
The title of the project

Rewitalizacja chorzowskiego Rynku

category
Name of the beneficiary
CHORZÓW - MIASTO NA PRAWACH POWIATU
Project value
27 227 559,56 zł
Co-financing from the EU
5 320 859,70 zł
Voivodeship
śląskie
County
m. Chorzów
program
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020
action
10.3. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych
fund
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspective
2014 - 2020

Chorzowski rynek pełnił niegdyś funkcję centrum społeczno-kulturalnego miasta, która zatraciła się w wyniku dynamicznego rozwoju gospodarczego regionu. Wówczas zbudowano w Chorzowie estakadę, która była i pozostaje dużym usprawnieniem komunikacyjnym do dziś, jednak jej umiejscowienie dokładnie w połowie rynku – spowodowało utratę funkcji centrotwórczych i reprezentacyjnych tej przestrzeni. W 2019 r. przy wsparciu ze strony Funduszy Europejskich udało się przywrócić temu miejscu jego pierwotne znaczenie i chorzowianie znów mogą się cieszyć rynkiem w swoim mieście.

Dlaczego podjęto się realizacji projektu?

Rynek w Chorzowie zatracił swe pierwotne funkcje w latach 70 XX wieku, gdy poprowadzono przez niego estakadę. Z biegiem lat pełnił już wyłącznie funkcje komunikacyjne pojawił się ruch samochodowy pod estakadą, miejsca parkingowe na płycie rynku i wokół niej oraz ruch tramwajowy, w tym linia biegnąca tuż przy budynku Urzędu Miasta. Rynek całkowicie zatracił charakter „serca miasta”, a jego użytkowanie ograniczało się do przechodzenia mieszkańców z przystanku na przystanek. W tej sytuacji konieczne było rozdzielenie funkcji jakie powinien pełnić rynek, uporządkowanie komunikacji i przywrócenie przestrzeni mieszkańcom na cele społeczne i kulturalne.

Kompleksowa rewitalizacja rynku umożliwi zwiększenie dostępu do usług społecznych oraz aktywizację społeczno-gospodarcza w centrum Chorzowa.

Powyższy cel został zrealizowany poprzez:

  • udostępnienie infrastruktury umożliwiającej prowadzenie działań pozainwestycyjnych (praca socjalna),
  • zwiększenie podaży usług społecznych w centrum,
  • nadanie obszarowi funkcji centrotwórczych, integrujących lokalną społeczność,
  • poprawę bezpieczeństwa publicznego na terenie objętym rewitalizacją,
  • ograniczenie patologii społecznych na zdegradowanym obszarze,
  • stworzenie alternatywy dla wolnego czasu spędzanego przez mieszkańców w sposób bierny,
  • umożliwienie lokalnej społeczności włączenie się w działania na rzecz ożywienia przestrzennego, społecznego i gospodarczego rynku,
  • umożliwienie drobnych działań inwestycyjnych na obszarze objętym projektem i w jego bezpośrednim sąsiedztwie,
  • wypracowanie modelu prowadzenia rewitalizacji w innych obszarach miasta charakteryzujących się szczególnym nagromadzeniem problemów.

Co udało się zrealizować?

W ramach projektu przebudowano płytę rynku przed budynkiem Urzędu Miasta Chorzów i pod estakadą, aż do połączenia z wybudowanym niedawno centrum przesiadkowym zamykającym przestrzeń rynku. Podstawowym założeniem było połączenie obu części placu rozdzielonych estakadą, tak aby powstała przyjazna przestrzeń na kształt salonu miejskiego.

Realizacja projektu obejmowała:

  1. przebudowę nawierzchni płyty rynku wraz z małą architekturą i urządzeniem fontanny oraz zagospodarowanie urządzonej zieleni;
  2. budowę 4 pawilonów usługowych pod estakadą;
  3. roboty rozbiórkowe nawierzchni istniejących;
  4. stworzenie parkingów pod estakadą wraz z urządzeniami obsługującymi i zjazdami z dróg publicznych;
  5. modernizację i budowę przyłączy;
  6. zagospodarowanie dziedzińca wewnętrznego budynku Urzędu Miasta Chorzów.

Kto skorzysta z efektów projektu?

Wszyscy mieszkańcy Chorzowa.

Jakie są główne korzyści projektu?

Rewitalizacja rynku była pierwszym dużym krokiem w stronę odnowy urbanistycznej całego centrum Chorzowa. Degradacja centrum w ostatnich dziesięcioleciach była jedną z głównych przyczyn znacznego pogorszenia sytuacji społecznej w tym obszarze. Wyzwolenie potencjału społecznego w tym miejscu nie może jednak zostać zrealizowane z pominięciem inwestycji i dostosowania infrastruktury do potrzeb społecznych mieszkańców Chorzowa. Przebudowa rynku niesie za sobą daleko idące skutki, takie jak:

  • wyrównanie szans osób wykluczonych społecznie na integrację społeczną i podniesienie standardu życia,
  • podniesienie atrakcyjności centrum jako potencjalnego miejsca zamieszkania,
  • wzrost komfortu życia mieszkańców centrum.

Your project description

To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.

Add photos project photos
Add a movie or presentation project films
Description of the project
Opis projektu

I declare that I have read the Regulations of the Online Website of the EU Mapa Dotacji and accept its provisions.

I agree to the processing of my personal data, entered in the contact form, in order to reply to the message. According to art. 13 para. 1 and 2 of the Regulation of the European Parliament and of the Council (EU) 2016/679 of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data and repealing Directive 95/46 / EC (Journal of Laws EU L 119, 04/05/2016, page 1) (RODO), I inform that:
1.administrator of personal data processed in the Ministry of Development Funds and Regional Policy, based at: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, is the Minister of Development Funds and Regional Policy;
2. personal data will be processed in order to reply to a message, based on the provisions of art. 6 par. 1 lit. a) RODO;
3. personal data may be made available to other authorities entitled under the relevant provisions to obtain data;
4. in connection with the processing of personal data have the right to: – request access to their personal data, rectify or limit processing, – raise objections to the processing of personal data, – withdraw consent to processing at any time, – submit a complaint to the supervisory body – the President of the Office Personal Data Protection;
5. personal data is not subject to automated processing in order to make decisions, including profiling;
6. contact details to the Data Protection Officer in the Ministry of Development Funds and Regional Policy: Data Protection Supervisor, Ministry of Development Funds and Regional Policy, address: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, e-mail address: IOD@miir.gov.pl