Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej - PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej
Projekt obejmuje budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka i rozbudowę infrastruktury okołoprzystankowej wzdłuż odcinków linii kolejowych, na których planowane jest kursowanie pociągów Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Dodatkowo, dla uzyskania pełnej funkcjonalności Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, konieczne są prace punktowe na liniach nr 71, 91 i 106.
Zakres geograficzny
Niniejszy Projekt będzie realizowany w woj. podkarpackim, na terenie miasta Rzeszowa i aglomeracji rzeszowskiej oraz w powiatach: dębicki, rzeszowski, łańcucki, przeworski, kolbuszowski i strzyżowski. Planowana Podmiejska Kolej Aglomeracyjna obejmie swym obszarem gminy zlokalizowane w obrębie linii kolejowych biegnących od Dębicy do Przeworska oraz od Kolbuszowej po Strzyżów.
Zakres przedmiotowy
Projekt obejmuje następujące prace:
- budowa linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka
- dobudowa nowych przystanków osobowych/peronów wraz z infrastrukturą towarzyszącą
- dobudowa nowych mijanek oraz torów stacyjnych
- dostosowanie peronów do wymagań TSI PRM
- budowa wiaduktu kolejowego na DK 9
- budowa węzłów przesiadkowych
- budowa parkingów park&ride.
Realizacja Projektu umożliwi prowadzenie ruchu PKA w relacjach:
- Rzeszów – Kolbuszowa – Rzeszów (linia 71)
- Rzeszów – Jasionka – Rzeszów (nowowybudowana linia)
- Rzeszów – Przeworsk – Rzeszów (linia 91)
- Rzeszów – Dębica – Rzeszów (linia 91)
- Rzeszów – Strzyżów – Rzeszów (linia 106)
Zakres podmiotowy
Projekt będzie realizowany w ramach partnerstwa pomiędzy Woj. Podkarpackim, jednostkami samorządu terytorialnego (gminami: Boguchwała, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski. Kolbuszowa, Krasne, Łańcut, Przeworsk, Rzeszów, Sędziszów Małopolski, Strzyżów, Świlcza, Dębica, Trzebownisko) i Spółką PKP PLK S.A.. Beneficjentem Projektu jest Województwo Podkarpackie, które ponosić będzie pełną odpowiedzialność za przygotowanie, realizację, nadzór i końcowe rozliczenie projektu. Pozostałe podmioty pełnią rolę Partnerów projektu, upoważnionych do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych. Partnerzy zobowiązani są również do zapewnienia wkładu własnego dla realizowanych przez siebie zadań.
Majątek powstały w wyniku realizacji Projektu, w zakresie realizowanym przez danego Partnera, będzie jego własnością. Infrastruktura, której właścicielami będą JST, będzie udostępniona nieodpłatnie.
Cel Projektu
Głównym celem Projektu jest wzmocnienie roli transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji rzeszowskiej. Cel główny zostanie osiągnięty w wyniku osiągnięcia następujących celów ogólnych:
- skrócenie czasu jazdy,
- poprawa częstotliwości, skomunikowania oraz punktualności realizowanych połączeń,
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego w ruchu aglomeracyjnym,
- poprawa mobilności i dostępności transportu kolejowego dla mieszkańców aglomeracji rzeszowskiej,
- poprawa jakości kolejowych usług transportowych o charakterze aglomeracyjnym.
Planowane działania mają prowadzić do ograniczenia udziału ruchu samochodowego w centrum miasta aglomeracyjnego, poprawy spójności terytorialnej i gospodarczej oraz dostępności do regionalnych ośrodków miejskich oraz ograniczenia negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.