Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage
tytuł projektu

Centrum Nieelitarnej Sztuki Multimedialnej - Stara Warzelnia

kategoria
nazwa beneficjenta
TYSKA FUNDACJA PROMOCJI KULTURY I TURYSTYKI BROWAR OBYWATELSKI
wartość projektu
17 350 232,44 zł
dofinansowanie z UE
14 743 325,91 zł
Województwo
śląskie
Powiat
m. Tychy
program
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020
działanie
5.3. Dziedzictwo kulturowe
fundusz
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspektywa
2014 - 2020

Stara Warzelnia jest obiektem historycznym i wyjątkowym w skali całego regionu. Przeprowadzona ekspertyza wykazała jednak szereg problemów technicznych, które narażały zabytek na degradację. Tyska Fundacja Promocji Kultury i Turystyki Browar Obywatelski podjęła się wyzwania zmierzającego do rewitalizacji budynku i urządzeniu w jego wnętrzu nowoczesnej galerii sztuki, która przyciągnęłaby do Starej Warzelni nową grupę turystów. W realizacji tych zamierzeń pomogło wsparcie uzyskane z Funduszy Europejskich, dzięki którym Stara Warzelnia jest dziś jedynym w regionie obiektem łączącym nowe media, edukację i sztukę nieelitarną.

Dlaczego podjęto się realizacji projektu?

Potrzeba realizacji projektu wynikała z bardzo wielu zróżnicowanych powodów, które prowadziły do konieczności ratowania, eksponowania i promowania spuścizny kulturowej Górnego Śląska:

  • zły stan techniczny zabytku – Stara Warzelnia, znajdująca się na terenie Browaru Obywatelskiego w Tychach, przynależy do Szlaku Zabytków Techniki Województwa Śląskiego i jest unikatowym w skali regionu budynkiem o architekturze wieżowej, co było nieczęsto spotykane w obiektach zajmujących się produkcją piwa;
  • kontynuacja procesu rewitalizacji Browaru Obywatelskiego – projekt, korzystając ze środków RPO WSL 2014-2020, był naturalną kontynuacją przemian zachodzących na terenie Browaru Obywatelskiego już od perspektywy finansowej 2007-2013 – wówczas w dawnej słodowni powstał park technologiczny „IT Loft Park”, na terenie którego działa dziś ok. 30 firm zatrudniających 400 osób;
  • urozmaicenie funkcji turystycznych i biznesowych Browaru Obywatelskiego oraz stworzenia miejsca, w którym sztuka będzie łączyć się z biznesem;
  • wykreowanie nowego produktu turystyczno-kulturowego i wzmocnienie marki Browaru Obywatelskiego w ramach Szlaku Zabytków Techniki – galeria sztuki ma być kolejnym oczywistym miejscem obok restauracji, do którego zmierzać będą turyści przyjeżdżający na teren Browaru, docelowo w obiekcie znajdzie się punkt informacji turystycznej, a funkcja kulturalna urozmaici funkcje terenu oraz wzmocni ofertę Szlaku;
  • zwiększenie liczby odwiedzin w odrestaurowanym obiekcie oraz w całym kompleksie zabytkowego Browaru.

Co udało się zrealizować?

Projekt udało się zrealizować w 100%, jednak efekty pracy Browaru i Fundacji przysłoniła pandemia COVID-19. Mimo przeciwności losu udało się:

  • odrestaurować i zaadaptować piękny, duży zabytek o wyjątkowej i monumentalnej architekturze,
  • tchnąć w obiekt nowe życie w postaci utworzonej wewnątrz galerii sztuki,
  • do czasu lockdownu powodowanego pandemią COVID-19 zorganizowano 2 duże wystawy oraz 1 festiwal – łącznie odwiedzone przez ponad 4,5 tys. osób.

Z technicznego punktu widzenia:

  • wyburzono dobudowane elementy, szpecące historyczną bryłę Starej Warzelni,
  • zaadaptowano obiekt składający się z 4 segmentów o powierzchni ponad 2,2 tys. m2, w tym 4 sal wystawowych, 3 sal warsztatowych, biur Fundacji i sali konferencyjnej,
  • osuszono fundamenty, ściany, zakonserwowano i odnowiono elewacje, wymieniono wszystkie instalacje wewnętrzne,
  • wymieniono i ocieplono dachy, zamontowano nowe okna i drzwi,
  • wykonano nowe posadzki i windę dla osób z niepełnosprawnościami.

W obecnym stanie obiekt spełnia wszelkie współczesne standardy i jest w pełni funkcjonalny.

Kto skorzysta z efektów projektu?

Adresatem oferty Starej Warzelni może być każdy, ponieważ unikatowa architektura budynku w połączeniu z możliwością zwiedzenia całego zabytkowego kompleksu produkcyjnego czyni go atrakcyjnym miejscem do zobaczenia nie tylko dla miłośników kultury i sztuki.

Oferta kulturalna jest dostosowana do potrzeb zarówno przeciętnego odbiorcy, jak i tego z bardziej wysublimowanymi gustami. Dotychczasowe doświadczenia z 3 wydarzeń pokazują, że „robiona tu sztuka” trafia i do młodych, i do dojrzałych, a nawet starszych odbiorców. Planowane są też – jak w trakcie imprezy otwierającej – warsztaty i zajęcia dla dzieci.

Jakie są główne korzyści projektu?

Główną korzyścią i wartością jest uratowanie przed degradacją pięknego zabytku i nadanie mu nowej funkcji czy wręcz nowego życia. Oczywiście, wiąże się to integralnie z wykreowaniem nowego miejsca na kulturalnej mapie miasta i regionu. Miejsca, dzięki któremu Browar Obywatelski ma szansę stać się lepiej rozpoznawalnym miejscem dla turystów.

Dzięki renowacji kompleksu Warzelni wizualnie zyskał cały kompleks Browaru, gdyż obiekt stoi na osi widokowej od wjazdu i dominuje nad resztą zabudowy. Poszerzyła się również oferta spędzania czasu w tym miejscu – goście Browaru mogą zatem zwiedzać kompleks, skorzystać z oferty restauracji, zwiedzić Tichauer Art Gallery w Starej Warzelni, odpocząć na terenie zielonym albo kontynuować podróż rowerem, jako że Browar leży w przebiegu tras rowerowych, które biegną przez pobliskie Lasy Kobiórskie.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.