Rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w Kątach Wrocławskich
Inwestycja będąca przedmiotem niniejszego projektu dotyczy rozbudowy terminalu drogowo-kolejowego w Kątach Wrocławskich, zlokalizowanego w transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Terminal w Kątach Wrocławskich stanowi element Korytarza Bałtyk-Adriatyk, biegnącego przez sześć państw Unii Europejskiej – Polskę, Republikę Czeską, Słowację, Austrię, Włochy i Słowenię. Korytarz ten łączy porty bałtyckie w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu z portami adriatyckimi w Trieście, Wenecji, Rawennie i Koprze.
Terminal w Kątach Wrocławskich jest objęty Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Położony jest on w węźle sieci bazowej TEN-T, określonym w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia jako element miejskiego węzła sieci bazowej Wrocław. Terminal stanowi element przedłużenia na terenie aglomeracji wrocławskiej ciągów drogowych/kolejowych TEN-T i jest on wykorzystywany do obsługi ruchu tranzytowego pochodzącego z pozamiejskiej sieci TEN-T.
Mając na uwadze funkcje jakie spełnia terminal intermodalny duże znaczenia ma również fakt, że obiekt w Kątach Wrocławskich zlokalizowany jest w pobliżu skrzyżowania ważnych międzynarodowych linii kolejowych transportu towarowego – tworzących sieć AGTC (European Agreement on Important International Combined Transport Lines). Teren terminala zlokalizowany jest bezpośrednio przy linii kolejowej 247 (Wrocław – Wałbrzych – Jelenia Góra – Zgorzelec), która to na obszarze miasta Wrocławia bezpośrednio łączy się z magistralą kolejowej C-E59 oraz C-E30.
Ponadto istotne jest także, że terminal w Kątach Wrocławskich jest bardzo dobrze skomunikowany z najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi w regionie –jest położony w pobliżu dróg krajowych S8, S5, 35, 94, 3 oraz dróg wojewódzkich 346, 347 i 362. Posiada on bardzo korzystne położenie w odniesieniu do lokalizacji największych centrów logistycznych województwa dolnośląskiego.
Głównym celem realizowanego Projektu jest zwiększenie możliwości przeładunkowych terminalu w Kątach Wrocławskich. Zakładany cel osiągnięty zostanie poprzez realizację zarówno działań inwestycyjnych, polegających na rozbudowie bocznicy kolejowej (wydłużenie długości użytkowej dwóch istniejących torów), rozbudowie infrastruktury drogowej (rozbudowa placu składowego oraz przebudowa wjazdu drogowego) oraz rozbudowie wewnętrznej sieci energetyczne i teletechnicznej. Jak również powiększeniu parku maszynowego, poprzez zakup suwnicy oraz trzech nowych wozów do przeładunku intermodalnych jednostek transportowych.
Realizacja projektu przewidziana została na lata 2018-2023. W wyniku dotychczas zrealizowanych działań inwestycyjnych terminal w Kątach Wrocławskich uzyskał możliwość jednoczesnej obsługi dwóch pełnych składów kolejowych o długości min. 600 m każdy. Dodatkowo została zwiększona powierzchnia magazynowa (wybudowana został nowa nawierzchnia asfaltowa o pow. 5.232 m2, zwiększona została powierzchnia do składowania kontenerów o 4259 m2), przebudowany został wjazd drogowy na tere terminala. Do zrealizowania pozostaje część związana z powiększeniem parku maszynowego.
Realizacja Projektu przyczyni się do poprawy przystosowania terminalu do obsługi zarówno sektora kolejowego (2 pociągi na dzień pracy terminalu) jak i sektora drogowego (średnio 170 samochodów na dzień pracy terminalu). Podsumowując łączna (zarówno dla sektora kolejowego jak i drogowego) maksymalna przepustowość terminalu wyniesie 159 956 TEU w skali roku.
Z uwagi na fakt, iż terminal intermodalny w Kątach Wrocławskich stanowi ważne ogniwo krajowego oraz europejskiego systemu transportu intermodalnego, prognozuje się, że zwiększenie przepustowości terminalu pozytywnie wpłynie na podniesienie poziomu konkurencyjności transportu intermodalnego w regionie. W rezultacie zmniejszeniu ulegnie liczba ładunków towarowych przewożonych samochodami ciężarowymi. Przyczyni się to do ograniczenia negatywnego wpływu transportu na stan środowiska naturalnego (ograniczenie emisji pyłów oraz gazów cieplarnianych) oraz do poprawy bezpieczeństwa, warunków i jakości życia ludzi (zmniejszenie hałasu, odciążanie dróg i ograniczenie liczby wypadków na drogach).
Informacje związane z realizacją projektu są zamieszczone na stronie https://schavemaker.pl/
Wszystkie treści materiały oraz elementy graficzne umieszczone w serwisie Mapa Dotacji są własnością firmy Schavemaker Invest Sp. zoo., ul. Fabryczna 1, 55-080 Kąty Wrocławskie.
Są chronione prawem autorskim. Kopiowanie zawartości serwisu lub jej części bez pisemnej zgody właściciela jest zabronione.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.