Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
imageimage
tytuł projektu

Szkoła talentów w Józefinie w Gminie Żabia Wola

kategoria
nazwa beneficjenta
GMINA ŻABIA WOLA
wartość projektu
405 092,50 zł
dofinansowanie z UE
324 074,00 zł
Województwo
mazowieckie
Powiat
grodziski (mazowieckie)
program
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020
działanie
10.1. Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży
fundusz
Europejski Fundusz Społeczny
perspektywa
2014 - 2020

Od matematyki po teatr

Projekt „Szkoła Talentów w Józefinie w gminie Żabia Wola”, realizowany od września 2018 do czerwca 2019 r., pozwolił na wsparcie w kilku obszarach: uczniowie skorzystali z dodatkowych zajęć wzbogacających możliwości rozwoju, nauczyciele poznali innowacyjne metody nauczania, a placówka pozyskała pomoce naukowe i sprzęt TIK (technologie informacyjno-komunikacyjne). – Nacisk położyliśmy na zajęcia rozwijające z matematyki, których było najwięcej. Kolejne to: Laboratorium Kodowania, Laboratorium Przyrodnicze, przedsiębiorczość z wykorzystaniem gier planszowych, zajęcia z języka angielskiego. Były też projekty edukacyjne, w ramach których uczniowie wydawali gazetkę oraz przygotowywali przedstawienie teatralne – mówi Marzena Pytlak, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Józefinie. Gmina realizowała projekt w partnerstwie z firmą Mały Inżynier, której trenerzy poprowadzili zajęcia z robotyki, warsztaty „Laboratorium eksperymentów”, a także pokazy chemiczne „Naukowe show”.

Dzięki projektowi większość uczniów po raz pierwszy odwiedziła Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Bliskie spotkanie z eksperymentem naukowym rozbudziło w wielu dzieciach naturalną ciekawość poznawania świata i rządzących nim praw fizyki.

Efektem dodatkowych zajęć był wzrost kompetencji matematycznych uczniów, umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego, a także świadomości wpływu działań człowieka na otaczające go środowisko. – Zajęcia rozwijały u uczniów kreatywność, innowacyjność, umiejętność pracy zespołowej i wspólnego rozwiązywania problemów. Wielu zdobyło nowe sposoby skuteczniejszego uczenia się. Uczniowie biorący udział w projekcie (a było ich w sumie 160) obecnie uzyskują bardzo dobre wyniki z matematyki, informatyki czy języków obcych, chętnie uczestniczą w konkursach i odnoszą w nich sukcesy – ocenia Marzenna Pytlak.

Choć głównym celem przedsięwzięcia było rozwijanie w uczniach kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy, wsparciem objęto również dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. – Zorganizowaliśmy dla nich zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, a także zajęcia integracji bilateralnej mające na celu rozwój kontroli motorycznej u dzieci – dodaje dyrektor szkoły.

Inspiracja dla nauczycieli

Współpraca z firmą Mały Inżynier zmotywowała szkołę do poszukiwania i wypróbowania ciekawych metod nauczania. Projekt pokazał, że na współpracy z partnerami zewnętrznymi nauczyciele mogą skorzystać, rozwijając swoje kompetencje oraz zyskując nową energię do pracy. Gdy zajęcia prowadzone są z pasją, to udziela się ona także dzieciom. – Projekt podniósł motywację nauczycieli do podejmowania nowych wyzwań. W efekcie wielu z nich kontynuuje prowadzenie lekcji z wykorzystaniem metody eksperymentu i doświadczeń. Nauczyciele klas młodszych wprowadzają na zajęciach informatycznych elementy programowania w Scratchu (język programowania wykorzystywany w edukacji – przyp. red.) – zauważa dyrektor.

Nauczyciele uczestniczący w projekcie „Szkoła Talentów” wzięli udział w szkoleniach dotyczących: kształtowania kompetencji niezbędnych na rynku pracy, prowadzenia zajęć metodą eksperymentu, programowania, tworzenia gier komputerowych z wykorzystaniem matematyki. Z tej oferty 30 skorzystało z nich. Wyposażeni w umiejętności i nowoczesny sprzęt dydaktyczny, a dodatkowo zainspirowani nowymi metodami, stwarzają dzieciom więcej możliwości. Nie do końca wiemy, co zdecyduje o ukierunkowaniu zainteresowań ucznia lub uczennicy. Jeśli sprawdzi się w różnych sytuacjach, dotknie różnych dziedzin od strony praktycznej, bardziej świadomie zdecyduje, czym będzie się zajmować dalej. Większa różnorodność form pracy z uczniem dobrze wpływa też na jego motywację i koncentrację.

Dodatkowe zajęcia w znaczący sposób uzupełniły ofertę szkoły. Nie było żadnego problemu, by znaleźć chętnych – rodzice dowozili dzieci nawet na warsztaty organizowane w dni wolne.

Kuchnia projektu

Wartość projektu przekroczyła 405 tys. zł, z czego dofinansowanie z funduszy europejskich wyniosło około 324 tys. zł. O pieniądze z programu regionalnego postarali się pracownicy gminnego Centrum Usług Wspólnych w Żabiej Woli, którzy podjęli współpracę z firmą Mały Inżynier. Kierownictwo szkoły podstawowej w Józefinie, największej w gminie, szybko zdecydowało się na przystąpienie do projektu. Wspólne dyskusje i spotkania robocze odbywały się najpierw w małym gronie – dyrektor szkoły i przedstawiciel Małego Inżyniera. – Następnie konsultowałam się z nauczycielami, o jakie zajęcia najlepiej wzbogacić ofertę naszej szkoły. Wzięliśmy pod uwagę możliwości naszych uczniów, a także przeprowadzoną diagnozę potrzeb, ewaluację wewnętrzną i wyniki egzaminów klas szóstych. Stworzyliśmy też listę niezbędnych pomocy naukowych i sprzętu multimedialnego – opowiada Marzena Pytlak.

Środki z projektu pozwoliły również na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych do pracowni: przyrodniczej, matematycznej, biologicznej, chemicznej, fizycznej i informatycznej. Dzięki temu niektóre zajęcia zaczęły być realizowane w sposób bardziej praktyczny i przyjazny uczniowi. Do dziś wykorzystywane są: monitor interaktywny, tablica multimedialna, laptopy, wizualizer i urządzenia, w które zostały wyposażone pracownie przedmiotowe. – Sprzęt TIK, w jaki zostaliśmy doposażeni, pozwolił na wzbogacenie kompetencji nauczycieli. To się zresztą doskonale sprawdziło podczas pandemii, gdy trzeba było przestawić się na zdalne nauczanie – wspomina dyrektor szkoły.

Realizacja projektu nie zaspokoiła jednak wszystkich potrzeb – te stale rosną. – Według mnie w szkole jest zbyt mało zajęć skierowanych do uczniów zdolnych i to można by było zmienić, wykorzystując do tego fundusze europejskie – konstatuje. – W jednej z pracowni komputerowych sprzęt się wyeksploatował. Wymiana komputerów oraz modernizacja sieci wewnętrznej to ogromne koszty, a dotychczas to jedynie środki zewnętrzne umożliwiały realizację takich planów.

Marzena Pytlak ocenia, że szkoła w pełni wykorzystała otrzymaną szansę i jest gotowa na uczestnictwo w kolejnych tego typu projektach. Podkreśla, że sukcesu nie byłoby bez zaangażowania zarówno nauczycieli, jak i uczniów oraz ich rodziców, którzy chętnie zapisywali swoje dzieci na zajęcia.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.