Ograniczenie antropopresji na gatunki i siedliska wzdłuż Kręgielnego Traktu poprzez przekształcenie drogi asfaltowej w szlak pieszo-rowerowy
Wzdłuż Kręgielnego Traktu i w jego sąsiedztwie występuje 6 stanowisk ptaków z załącznika nr 1 Dyrektywy ptasiej UE oraz 6 siedlisk z sieci Natura 2000 (w tym Wielkie Torfowisko Batorowskie podlegające ochronie ścisłej). Płynie tędy również najważniejsza rzeka dla Gór Stołowych – Czerwona Woda, dzięki której rejon Kręgielnego Traktu stanowi jeden z cenniejszych przyrodniczo fragmentów parku.
Przebiegająca przez te obszary droga asfaltowa bardzo utrudnia skuteczną ich ochronę, zwłaszcza w okresie letnio-jesiennym, kiedy gwałtownie rośnie liczba turystów odwiedzających Góry Stołowe. Kręgielny Trakt stanowi najkrótsze połączenie komunikacyjne między drogą krajową nr 8 a Karłowem i największą atrakcją Gór Stołowych – Szczelińcem Wielkim. Pomimo uszkodzonej w wielu miejscach nawierzchni turyści w dalszym ciągu chętnie korzystają z tego skrótu, który powszechnie wskazywany jest przez nawigacje samochodowe. Wzdłuż drogi, mimo zakazów, parkowane są samochody, a ruch turystyczny w jej obrębie trudno obecnie kontrolować.
Aby pogodzić cele ochrony przyrody z udostępnianiem turystycznym droga asfaltowa zostanie przekształcona w szlak pieszo-rowerowy z niezbędną infrastrukturą turystyczną.
Wyeliminowanie ruchu pojazdów spalinowych oraz zastąpienie drogi szlakiem pieszo-rowerowym przyniesie następujące efekty:
- Pozwoli ograniczyć emisję spalin i CO2 do atmosfery oraz substancji ropopochodnych do gleby.
- Będzie chronić krajobraz akustyczny.
- Poprawi warunki lęgowe cennych gatunków ptaków.
- Poprawi stan siedlisk przyrodniczych, zwłaszcza tych, których stan w ostatnich 6 latach pogorszył się lub został zidentyfikowany jako zły.
- Zmniejszy antropopresję na cenne siedliska o priorytetowym znaczeniu dla UE oraz będzie sprzyjać ich ochronie przed wydeptywaniem i zaśmiecaniem dzięki uporządkowaniu ruchu turystycznego.
- Wpłynie na poprawę krajobrazu. Nawierzchnia asfaltowa zostanie zerwana, a zamiast niej zostaną wykorzystane wyłącznie naturalne surowce budowlane pochodzące z rejonu Gór Stołowych (piaskowiec, drewno świerkowe i modrzewiowe).
- Umożliwi wprowadzenie w przyszłości komunikacji zbiorowej w oparciu o autobusy z napędem elektrycznym i ograniczy szkodliwy transport spalinowy na obszarze całego parku.
GATUNKI I SIEDLISKA CHRONIONE: sóweczka, derkacz, włochatka, dzięcioł czarny, żuraw, bocian czarny; sosna błotna, jaworzyny i lasy klonowo-lipowe na stokach i zboczach, torfowiska przejściowe i trzęsawiska, torfowiska wysokie z roślinnością torfotwórczą, bory i lasy bagienne, brzozowo-sosnowe bagienne lasy borealne, łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe, olsy źródliskowe, bogate florystycznie górskie i niżowe murawy bliźniczkowe
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.