Opracowanie narzędzia wspomagającego podejmowanie decyzji w zakresie doboru technologii ładowania autobusów elektrycznych oraz lokalizacji infrastruktury ładowania
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Obserwowany w ostatnich latach wzrost liczby autobusów elektrycznych w Polsce będzie miał zasadniczy wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa Beneficjenta, który jako Operator Systemu Dystrybucyjnego jest odpowiedzialny za przyłączenie nowych punktów ładowania autobusów elektrycznych do sieci elektroenergetycznej. Przyłączenie do sieci dystrybucyjnej to proces, którego celem jest doprowadzenie energii elektrycznej do nowego obiektu lub zmiana sposobu zasilania w istniejącym obiekcie.
Planując przyłączenie do sieci stacji ładowania, Klienci przed złożeniem wniosków o warunki często chcą wstępnie przeanalizować kilka wariantów przyłączenia. Różnią się one potencjalnymi lokalizacjami dla przyłączenia, mocą przyłączeniową lub oczekiwanym terminem przyłączenia. W tym projekcie zbudowano narzędzie pozwalające na prowadzenie takich wielowariantowych, zautomatyzowanych wstępnych analiz. Ich rezultatem będą takie scenariusze docelowego procesu przyłączeniowego, które będą optymalne zarówno dla Operatora Systemu Dystrybucyjnego jak i Klienta.
Co udało się zrealizować?
Celem projektu było stworzenie metodyki optymalnego doboru technologii ładowania autobusów elektrycznych, uwzględniającej specyfikę flotową przedsiębiorstw komunikacyjnych oraz uwarunkowania po stronie Beneficjenta, pełniącego rolę Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Produktem końcowym zrealizowanych w ramach Projektu badań przemysłowych i prac rozwojowych jest wytworzony i przetestowany w warunkach rzeczywistych prototyp narzędzia wspomagającego podejmowanie decyzji, w zakresie doboru technologii ładowania autobusów elektrycznych oraz lokalizacji infrastruktury ładowania.
W wyniku prac badawczo-rozwojowych powstało narzędzie, które wspiera analizowanie parametrów infrastruktury elektroenergetycznej oraz parametry transportowe operatora floty autobusów i pozwoli na dobór optymalnego systemu ładowania autobusów dla podmiotów zarządzających flotą autobusową, które posiadają lub planują zakup autobusów elektrycznych. Prototyp pozwala na prowadzenie takich wielowariantowych, zautomatyzowanych analiz, których rezultatem są scenariusze docelowego procesu przyłączeniowego, które będą optymalne zarówno dla Operatora Systemu Dystrybucyjnego jak i Klienta (ograniczenia konieczności budowania dodatkowych punktów ładowania, optymalizacja mocy).
Produktami zrealizowanych badań przemysłowych były między innymi:
- Zintegrowana metoda szacowania zapotrzebowania na moc i energię elektryczną punktów ładowania działająca na danych rzeczywistych Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
- Zintegrowana metoda budowania modelu obliczeniowego sieci elektroenergetycznej na podstawie danych paszportyzacyjnych z różnych systemów działająca na danych rzeczywistych Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
- Zintegrowana metoda szacowania obciążeń sieci elektroenergetycznej na podstawie danych o zużyciu energii w różnych systemach działająca na danych rzeczywistych Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
- Zintegrowana metoda optymalizacji lokalizacji punktów ładowania w zależności od ich funkcji działająca na danych rzeczywistych Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
- Założenia dotyczące struktury i architektury funkcjonalnej systemu informatycznego.
Wytworzony i przetestowany w ramach prac rozwojowych prototyp systemu, jako platformę wykorzystuje klaster OpenShift gdzie zainstalowane są poszczególne komponenty systemu w postaci kontenerów. Takie podejście do architektury technicznej systemu niesie za sobą korzyści, w tym między innymi łatwość skalowania aplikacji i rozbudowy systemu w przyszłości oraz łatwość migracji systemu do chmury lub na serwery on-premise.
Kto skorzysta z efektów projektu?
Wytworzony i przetestowany w projekcie badawczo-rozwojowym prototyp systemu informatycznego stanie się podstawą do wdrożenia systemu produkcyjnego do działalności Beneficjenta.
Po wdrożeniu rezultatów projektu, system produkcyjny będzie użytkowany przez pracowników Wydziału Planowania i Rozwoju oraz Wydziału Przyłączeń w Oddziale TAURON Dystrybucja S.A. w Gliwicach oraz w Będzinie, a w dalszej perspektywie również pozostałych oddziałów Beneficjenta.
Podmioty planujące przyłączenie do sieci elektroenergetycznej stacji ładowania autobusów, będą mogli we współpracy z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego przeanalizować różne warianty planowanego procesu przyłączenia.
Rezultatem takich analiz będą scenariusze docelowego procesu przyłączeniowego, które będą optymalne zarówno dla Operatora Systemu Dystrybucyjnego jak i Klienta.
Jakie są główne korzyści projektu?
Podmioty planujące przyłączenie do sieci elektroenergetycznej stacji ładowania autobusów, będą mogły we współpracy z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego przeanalizować różne warianty planowanego procesu przyłączenia.
Rezultatem takich analiz będą takie scenariusze docelowego procesu przyłączeniowego, które będą optymalne zarówno dla Operatora Systemu Dystrybucyjnego jak i Klienta.
Dla Operatora Systemu Dystrybucyjnego przełoży się na uniknięcie lub odsunięcie w czasie zbędnych kosztów inwestycyjnych w zakresie rozbudowy infrastruktury i pozwoli zapewnić wymaganą jakość energii elektrycznej oraz ograniczy straty sieciowe.
Dla podmiotów planujących przyłączenie do sieci elektroenergetycznej stacji ładowania autobusów (np. PKM, MPK, GZM) przełoży się na optymalne zaplanowanie ilości stacji ładowania, ich mocy czy czasu realizacji przyłączeniowego.
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.