Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
tytuł projektu

Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego w Bielsku-Białej

kategoria
nazwa beneficjenta
BIELSKO-BIAŁA MIASTO NA PRAWACH POWIATU
wartość projektu
14 376 952,80 zł
dofinansowanie z UE
8 505 232,11 zł
Województwo
śląskie
Powiat
m. Bielsko-Biała
program
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020
działanie
4.5. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie
fundusz
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
perspektywa
2014 - 2020

Dlaczego podjęto się realizacji projektu?

Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego stanowiła kolejny etap przedsięwzięcia polegającego na budowie inteligentnego systemu zarządzania transportem w Bielsku-Białej, rozpoczętego w 2017 r. Wdrożenie I etapu inwestycji pozwoliło zaobserwować pozytywne skutki w zakresie poprawy warunków ruchu drogowego w Mieście, w tym transportu publicznego. O rozszerzeniu terytorialnym i funkcjonalnym ITS przesądziły aspekty takie jak:

  • znaczne straty czasu przejazdu ze względu na natężenie ruchu w centrum miasta;
  • ograniczone terytorialnie preferencje dla transportu publicznego do ciągów komunikacyjnych objętych istniejącym systemem ITS;
  • brak informacji dla transportu indywidualnego o utrudnieniach w ruchu, objazdach, warunkach drogowych, wolnych miejscach parkingowych, co powodowało wzmożony ruch pojazdów i co za tym idzie na wzrost emisji hałasu oraz zanieczyszczeń

 Co udało się zrealizować?

Realizacja polegała na rozbudowie istniejącego Inteligentnego Systemu Transportowego w Mieście Bielsko-Biała. Dzięki realizacji przedsięwzięcia do podsystemu sterowania i zarządzania ruchem drogowym oraz podsystemu priorytetów dla pojazdów komunikacji publicznej włączono kolejne skrzyżowania i przejścia dla pieszych na łącznej długości 11 km tj. w 18 lokalizacjach. Dodatkowym udogodnieniem dla pasażerów związanym z transportem publicznym było rozszerzenie działania systemu tablic dynamicznej informacji pasażerskiej (DIP) – na kolejne 15 przystanków. Tablice dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w szczególności do obsługi przez osoby z dysfunkcją wzroku. Wdrożone zostały również kolejne nowe podsystemy takie jak dynamiczna informacja dla kierowców wyświetlana na 3 tablicach zmiennej treści zainstalowanych na granicach z gminami ościennymi oraz 15 tablicach informujących o zajętości miejsc na parkingach zarządzanych przez Miasto. Tablice zmiennej treści pozwalają zaprezentować dowolną informację tekstową lub graficzną dla użytkowników dróg. System tablic VMS zintegrowano z usługą Google Maps, dzięki czemu dostępna jest stale aktualizowana informacja o czasach przejazdów na kluczowych kierunkach przejazdów przez Miasto. Poza informacją o czasach przejazdów, kierowcy mają również dostępną informację o wolnych miejscach na 6 parkingach miejskich, które prezentowane są na specjalnych tablicach naprowadzających. Liczba dostępnych miejsc parkingowych widoczna jest również na tablicach zlokalizowanych bezpośrednio w sąsiedztwie parkingów. Informacje o aktualnej zajętości parkingów prezentowane są również na portalu ITS.

Kto korzysta/skorzysta z efektów projektu?

Z efektów projektu korzystają przede wszystkim mieszkańcy województwa śląskiego, głównie Miasta Bielsko-Biała, a również gmin zamiejskich (Wilkowice, Jaworze, Jasienica, Kozy). Ze względu na zakres i lokalizację projektu, z efektów realizacyjnych korzystają wszyscy uczestnicy ruchu w segmencie transportu publicznego oraz indywidualnego tj.: kierujący pojazdami, pasażerowie transportu zbiorowego oraz piesi i osoby z niepełnosprawnościami.

Jakie są główne korzyści projektu?

Rozbudowa Inteligentnego Systemu Transportowego przyczyniła się do usprawnienia ruchu zarówno w segmencie transportu publicznego jak i indywidualnego. Projekt przyczynił się do dalszej poprawy wydajności i niezawodności systemu transportowego miasta oraz poprawy komfortu podróżowania i warunków ruchu, w tym funkcjonowania komunikacji zbiorowej w zakresie efektywności przejazdów i ekonomiki jej utrzymania. Z uwagi na terytorialne rozszerzenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej realizacja wpłynęła pozytywnie na komfort podróżnych komunikacji zbiorowej. W efekcie inwestycji poprawie uległo bezpieczeństwo na miejskich drogach. Dzięki optymalizacji mierników sterowania ruchem oraz wdrożonego systemu informacji dla kierowców, po ulicach Miasta można poruszać się szybciej i wygodniej tj. przy minimalizacji strat czasu i liczby zatrzymań na szerszym obszarze miasta.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.