Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 766 na odcinku Morawica - Pińczów od km 0+000 do km 23-750
W maju 2006 roku rozpoczęła się przebudowa 23-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej (DW) nr 766. Remontowany odcinek łączy Morawicę z Pińczowem, to obecnie najdłuższy remontowany odcinek drogi wojewódzkiej w województwie świętokrzyskim. DW 766 stanowi główną trasę tranzytową w kierunku północ-południe na terenie powiatu pińczowskiego i w południowej części powiatu kieleckiego, uzupełniając system powiązań komunikacyjnych z siecią dróg krajowych – drogą krajową nr 73 (Kielce-Tarnów-Rzeszów) oraz z drogą krajową nr 78 (Katowice-Chmielnik).
DW 766 przebiega w pobliżu otuliny parków krajobrazowych – Chmielnicko-Szydłowskiego, Stanieckiego oraz Nadnidziańskiego Parku Krajobrazowego. Na terenach gmin znajdują się liczne obiekty zabytkowe: Ośrodek Garncarstwa w Chałupkach, dwory szlacheckie, kaplice i kościoły w Lisowie, Dębskiej Woli, Morawicy, Kijach, Gołuchowie, Stawianych, Rębowie. W Pińczowie znajduje się wiele zabytków pochodzących nawet z XVI w. – Klasztor Paulinów, synagoga, drukarnia ariańska, pałac Wielopolskich w stylu barokowo-klasycystycznym. Ponadto atrakcją na skalę kraju jest trasa kolejki wąskotorowej „Ciuchcia Ekspres Ponidzie”. Są to zatem tereny bardzo atrakcyjne turystycznie.
Powodem inwestycji był fatalny stan techniczny drogi. Ze względu na liczne w regionie złoża wapieni i gipsu, zlokalizowane są tu liczne zakłady przemysłu materiałów budowlanych. Obciążenie ruchem na odcinku Morawica-Pińczów wynosiło około 2700 pojazdów na dobę. Przeważał ruch pojazdów ciężkich generowany działalnością przemysłową bazującą na wydobyciu i przetwórstwie wspomnianych surowców mineralnych. Duże zniszczenie nawierzchni – wykruszenia, spękania, rozległe i głębokie koleiny, brak prawidłowego odwodnienia korpusu drogowego, utrata nośności konstrukcji drogi, ograniczenie prędkości i przepustowości, brak płynności ruchu, brak ciągów pieszych i utwardzonych poboczy to przyczyny, dla których Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach, działający w imieniu Zarządu Województwa świętokrzyskiego, wystąpił z wnioskiem o wsparcie przebudowy drogi z wykorzystaniem funduszy unijnych. Przebudowa drogi przywróciła jej utracone parametry techniczne oraz zapewniła bezpieczeństwo ruchu.
Inwestycja obejmowała następujący zakres robót:
- wzmocnienie nawierzchni o szerokości podstawowej 6,0 m dla uzyskania nośności na drodze 100kN/oś,
- utwardzenie obustronnie poboczy na całej długości drogi (w sumie ponad 46 km),
- obniżenie niwelety pod wiaduktem kolejowym w miejscowości Kije dla uzyskania normatywnej skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym,
- remont mostu przez rzekę Podlewska w miejscowości Podłęże,
- budowę chodników jednostronnych o łącznej długości ponad 5 km,
- budowę 22 zatok autobusowych oraz 2 parkingów,
- przebudowę i korektę 3 skrzyżowań,
- przebudowę zjazdów na posesje prywatne,
- przebudowę kolizji z istniejącą infrastrukturą – przyłącze kablowe nn, z urządzeniami telekomunikacyjnymi w obrębie wiaduktu PKP,
- prawidłowe oznakowanie przebudowanego odcinka drogi: 11 przejść dla pieszych i założenie barier ochronnych o łącznej długości blisko 500 m.
Ze względu na duży ruch pojazdów ciężkich na całym odcinku (z wyłączeniem niwelety w Kijach) zastosowana została technologia recyklingu głębokiego z dodatkiem cementu, wykonanego na zasadzie stabilizacji gruntu z ewentualnym doziarnieniem kruszywem mineralnym. Wybór rozwiązań technicznych stanowił najbardziej poprawny technicznie i uzasadniony ekonomicznie sposób przebudowy drogi.
Zrealizowanie projektu oddziałuje na szeroką grupę bezpośrednich użytkowników przebudowywanego ciągu komunikacyjnego, tj. na kierowców korzystających z drogi stale i ruchu tranzytowego oraz pieszych. Celem osiągnięcia priorytetów była poprawa dostępności regionu poprzez rozbudowę i modernizację sieci drogowej regionu świętokrzyskiego i wzrost jego atrakcyjności poprzez oddziaływanie na mocne strony regionu (przemysł gipsowo-wapienniczy oraz turystyka) za pomocą inwestowania w infrastrukturę techniczną i społeczną.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.