Przebudowa ul. Gen. St. Maczka w Białymstoku
Projekt zakładał przebudowę ul. Gen. Maczka w Białymstoku będącej odcinkiem dróg krajowych nr 8 i 65 biegnących w granicach miasta. Był jednym z elementów budowy miejskiej trasy ruchu przyśpieszonego (tzw. Trasy Generalskiej). Ideą powstania obwodnicy było umożliwienie szybszego, bezpieczniejszego i nieuciążliwego dla środowiska oraz mieszkańców ruchu tranzytowego w granicach Białegostoku.
Realizacja wraz z budową kolejnych odcinków trasy biegnącej ulicami: Gen. Kleeberga, Gen. Maczka, Gen. Wł. Andersa i jej przedłużeniem do ul. Baranowickiej w kierunku przejścia drogowego w Bobrownikach, pozwoliła na połączenie ciągiem dróg krajowych tras tranzytowych biegnących do dwóch przejść granicznych – w Budzisku i Bobrownikach.
Zakres projektu obejmował wykonanie:
-
nawierzchni ulicy i dróg zbiorczych,
-
chodników, zatok autobusowych i przystanków na jezdni,
-
dróg serwisowych i dojazdowych,
-
ścieżki rowerowej,
-
budowy i przebudowy infrastruktury podziemnej, tj. kanału deszczowego i sanitarnego, wodociągu, lini energetyczneych i telekomunikacyjnych, sieci gazowej,
-
oświetlenia ulicy i sygnalizacji świetlnych,
-
ekranów akustycznych, barier energochłonnych i murów oporowych,
-
zieleńców i nasadzeń drzew i krzewów,
-
przepustów migracyjnych,
-
obiektów mostowych: mostu nad rzeką Białą w ul. Gen. Maczka, wiaduktu w ulicach Lodowa – Oliwkowa nad ul. Gen. Maczka, estakady nad ul. Świętokrzyską (obecnie wlot ul. Dziesięciny) w ul. Gen. Maczka, wiaduktu nad torami PKP relacji Białystok – Kuźnica Białostocka w ul. Gen. Maczka, estakady nad Al. Tysiąclecia Państwa Polskiego w ul. Gen. Maczka – Gen. Andersa.
Cel i osiągnięte rezultaty
Z uwagi na rolę i funkcję ul. Gen. St. Maczka w układzie drogowym miasta i województwa podlaskiego głównym celem projektu była poprawa dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych regionu północno-wschodniej Polski z krajowym i międzynarodowym układem transportowym.
Miasto Białystok borykało się z licznymi problemami w zakresie transportu drogowego dotyczącymi zaspokojenia potrzeb komunikacyjnych mieszkańców oraz przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie miasta. Niedostateczna liczba nowych inwestycji w zakresie infrastruktury drogowej była słabym punktem w tzw. dobrym gospodarowaniu i decyduje o małej atrakcyjności inwestycyjnej miasta, a nawet o stopniowej degradacji wizerunku miasta i jego funkcji społecznych. Inne, nie mniej ważne problemy Białegostoku to:
-
zatłoczenie ulic i związane z tym wydłużenie się czasu podróży,
-
zły stan nawierzchni ulicy będącej przedmiotem projektu,
-
zła geometria i niewystarczająca przepustowość istniejących skrzyżowań objętych projektem,
-
niedostateczny poziom bezpieczeństwa ruchu (pieszego i kołowego),
-
duża liczba wypadków i kolizji,
-
wysoki poziom hałasu i zanieczyszczenia środowiska wynikający z niedostatecznej płynności ruchu drogowego.
Powyższe problemy wpływały niekorzystnie na sytuację komunikacyjną miasta.
Cel główny projektu został osiągnięty poprzez realizację celów szczegółowych. Są to:
-
zmniejszenie zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego,
-
likwidacja utrudnień dla ruchu pieszego i osób niepełnosprawnych,
-
poprawa warunków dla rekreacji,
-
zmniejszenie tempa degradacji pojazdów,
-
obniżenie kosztów utrzymania dróg,
-
poprawa płynności przejazdu,
-
obniżenie emisji zanieczyszczeń i hałasu.
Realizacja przyczyniła się do rozwijania konkurencyjności i ożywienia przedsiębiorczości w całym województwie podlaskim. Przebudowa ul. Gen. Maczka poprawiła zarówno jakość komunikacji na terenie miasta, jak i warunki krajowego i międzynarodowego ruchu tranzytowego, biegnącego po drodze objętej przebudową.
Kto skorzystał dzięki projektowi
Mieszkańcy Białegostoku i gmin ościennych oraz przedsiębiorstwa zlokalizowane w pobliżu drogi. Beneficjentami pośrednimi projektu są wszystkie osoby przejeżdżające przez miasto, w tym zwłaszcza uczestnicy ruchu tranzytowego na trasie Warszawa – Budzisko i Warszawa – Bobrowniki oraz ruchu turystycznego w kierunku Pojezierza Suwalskiego.
Źródło zdjęć: Urząd Miasta Białystok
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.