Przebudowa wiaduktu drogowego nad linią kolejową PKP Gliwice - Opole w ciągu Alei Jana Nowaka Jeziorańskiego (DK - 88) w Gliwicach
Przedmiotem projektu była przebudowa wiaduktu drogowego nad linią kolejową PKP Gliwice – Opole w ciągu alei Jana Nowaka Jeziorańskiego (DK-88) w Gliwicach wraz z przebudową drogi na dojazdach i wykonaniem nowej kanalizacji deszczowej odprowadzającej wodę z obiektu i z terenów pod obiektem. Wiadukt przenosi ruch drogowy w ciągu drogi krajowej nr 88 Kleszczów-Bytom (Aleja Jana Nowaka-Jeziorańskiego) nad wiązką torów kolejowych szlaku kolejowego nr 137, torami obsługującymi port Gliwice, a także terenem po nieistniejących bocznicach kolejowych oraz drogą dojazdową z wytyczoną ścieżką rowerową do kąpieliska leśnego w Gliwicach. Obiekt usytuowany jest między dwoma węzłami : DK-88/ul. Portowa oraz z DK-88/ul. Toszecka (droga wojewódzka nr 901). DK-88 jest alternatywną trasą dla autostrady A4. Funkcjonuje jako obwodnica Gliwic stanowiąc główny łącznik autostrad A4 (węzeł „Kleszczów”) i A1 (węzeł „Maciejów”) z północnymi i zachodnimi dzielnicami miasta, w tym strefami przemysłowymi – inwestycyjnymi i dalej terenami w trójkącie miast Gliwice – Bytom – Tarnowskie Góry. Celem zrealizowanego projektu przebudowy wiaduktu była poprawa stanu bezpieczeństwa oraz dostępności komunikacyjnej terenów położonych w sąsiedztwie DK-88. Został on osiągnięty przez wzrost przepustowości DK-88 na przedmiotowym odcinku, po przebudowie przywrócono przejazd wszystkimi czterema pasami ruchu. Przed remontem, z powodu uszkodzeń przekrój został zawężony z 4 do 2 pasów ruchu, co skutkowało znacznymi utrudnieniami w ruchu, zwłaszcza w godzinach szczytu. Dzięki wzrostowi płynności i średniej prędkości przejazdu zredukowane zostały: czas przejazdu samochodów, koszty eksploatacji oraz emisja zanieczyszczeń. Realizacja inwestycji przyczyniła się do poprawy wizerunku Gliwic. Droga oraz znajdujący się w jej ciągu wiadukt wybudowano w latach 40-tych ub. wieku jako pierwszy etap autostrady Berlin – Bytom. Wiadukt był miejscem niebezpiecznym ze względu na awaryjny stan pomostu i zniszczoną nawierzchnię (koleiny, spękania, ubytki). Stanowił także poważne utrudnienie dla ruchu z powodu zawężenia jezdni do dwóch pasów oraz ograniczenia prędkości do 40 km/h. Wszystkie elementy wyposażenia obiektu uległy zużyciu. Z uwagi na rozmiar uszkodzeń pomostu niemożliwa była jego naprawa, zatem podjęto decyzję o wymianie pomostu. Wiadukt posiadał zbyt niską nośność jak na obecne wymagania. Jego przydatność użytkowa była ograniczona. Przebudowa wiaduktu zlikwidowała występujące uciążliwości i przywróciła jego pełną przydatność użytkową.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.