Rozbudowa węzła Ofiar Katynia w Krakowie
Konieczność przebudowy jakże ważnego dla Miasta Krakowa węzła komunikacyjnego, spowodowana była wyczerpującymi się możliwościami przepustowymi skrzyżowania. Zagospodarowanie przestrzenne terenów otaczających rondo, bazujące na istniejących wielkopowierzchniowych centrach handlowych i obiektach usługowych oraz wykonane analizy przedrealizacyjne wskazywały utrzymujące się przez większą część doby kongestie, występujące na wszystkich wlotach skrzyżowania, skutkujące długim oczekiwaniem pojazdów na przejazd. Narastające utrudnienia w ruchu zarówno pojazdów indywidualnych jak również pojazdów komunikacji zbiorowej, a także zagrożenie bezpieczeństwa przejazdu skłoniły władze Miasta Krakowa do podjęcia działań skutkujących zlikwidowaniem utrudnień i problemów w tym obszarze.
W ramach wykonanych prac istniejące jednopoziomowe rondo Ofiar Katynia zostało przebudowane na skrzyżowanie trzypoziomowe, gdzie relacje na wprost poprowadzone zostały bezkolizyjnie i są realizowane przez estakadę i tunel, natomiast relacje skrętne obsługiwane są przez rondo z wyspą centralną na poziomie „0″. W wyniku realizacji przedsięwzięcia na terenie Krakowa, powstał nowoczesny, trzypoziomowy węzeł odznaczający się wysokim poziomem przepustowości i bezpieczeństwa (bezkolizyjność na poziomie -1 i 1), przy czym zakres projektu objętego dofinansowaniem w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko obejmował przebudowę poziomu „0” skrzyżowania oraz budowę estakady nad skrzyżowaniem.
Podkreśleniu zasługuje fakt, iż węzeł Ofiar Katynia w Krakowie stanowił i stanowi bardzo istotny element systemu komunikacyjnego w północno-zachodniej części Miasta. Przedsięwzięcie zostało zakończone w 2011 roku.
Realizatorem przedmiotowej inwestycji w imieniu Gminy Miejskiej Kraków był ówczesny Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.
Rozbudowa węzła Ofiar Katynia w Krakowie wpłynęła bezpośrednio na poprawę stanu dróg krajowych położonych poza siecią TEN-T. Zwiększono przepustowość węzła poprzez przebudowę skrzyżowania jednopoziomowego na trzypoziomowe, zwiększenie liczby pasów ruchu oraz poprawę stanu nawierzchni. Dzięki wprowadzeniu ruchu bezkolizyjnego w relacjach na wprost oraz lepszej organizacji ruchu w relacjach skrętnych poprawie uległo bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Realizacja inwestycji długofalowo zwiększy komfort podróżowania zarówno transportem publicznym jak również indywidualnym oraz przyczyni się do poprawy dostępności do prowadzonych w Krakowie usług transportowych dla osób niepełnosprawnych, warunków życia mieszkańców oraz do zwiększenia dostępności do dóbr publicznych.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.