Badania aplikacyjne w obszarze technologii nawigacji, sterowania, komunikacji i wymiany danych pomiędzy autonomicznym statkiem pływającym i statkiem powietrznym
Nasz cel to zwiększenie bezpieczeństwa żeglugi morskiej poprzez poprawę zakresu rozpoznawania potencjalnych zagrożeń. W projekcie AVAL realizujemy to poprzez przeprowadzenie badań przemysłowych oraz prac rozwojowych, których efekty zostaną zastosowane w technologii autonomicznego statku morskiego. Głównym elementem technologii jest system innowacyjnej nawigacji morskiej, wykorzystujący – oprócz urządzeń nawigacyjnych zainstalowanych na statku – dane z obserwacji wizyjnej prowadzonej przez bezzałogowy statek powietrzny.
Aktualnie statki morskie używają do nawigacji radaru i systemu automatycznej identyfikacji AIS. Jednak na tych standardowych urządzeniach nie są widoczne takie przeszkody zagrażające statkom, jak np. góry lodowe, dryfujące kontenery czy też wielkie zwierzęta morskie takie jak wieloryby. AVAL dodaje do zestawu urządzeń nawigacyjnych kamerę zainstalowaną na dronie. Kamera rejestruje obraz obszaru wokół statku, który jest przetwarzany algorytmami sztucznej inteligencji. Zadaniem algorytmów jest wykrycie obiektów niebezpiecznych dla statku, niewidocznych na radarze i AIS. Ponieważ wykrywanie zagrożeń odbywa się w czasie rzeczywistym, to informacje o wykrytych obiektach mogą być wykorzystane w systemie autonomicznej nawigacji morskiej. „Powietrzne oko” w postaci drona z kamerą zastępuje zatem nawigatora z lornetką na pokładzie statku.
Więcej informacji znajdą Państwo na naszym kanale na YouTube
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.