Przyjazna komunikacja w Czechowicach-Dziedzicach
W 2018 r. na czechowickie ulice wyjechało 7 nowych autobusów, w tym 3 nowoczesne pojazdy o napędzie hybrydowym, które przyczyniły się do znaczącego obniżenia poziomu niskiej emisji na terenie miasta oraz zwiększenia poczucia komfortu i bezpieczeństwa u pasażerów. Zrealizowany przy wsparciu funduszy europejskich projekt umożliwił również modernizację i rozbudowę stanowiska diagnostycznego dla autobusów oraz systemu zarządzania flotą.
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Głównym problemem dotychczas wykorzystywanego w Czechowicach-Dziedzicach taboru była jego wysoka emisyjność, co negatywnie wpływało zarówno na stan środowiska naturalnego, jak i jakość życia mieszkańców miasta. Sama jakość podróży starymi pojazdami pozostawiała wiele do życzenia – zarówno pod względem komfortu, jak i bezpieczeństwa przejazdu, co bezpośrednio przekładało się na liczbę pasażerów komunikacji miejskiej. Zakup nowych, ekologicznych i niskoemisyjnych autobusów wraz z funkcjonalną infrastrukturą miał przyczynić się do znacznego ograniczenia emisji substancji szkodliwych do atmosfery oraz podnieść ogólny poziom usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) w Czechowicach-Dziedzicach.
Co udało się zrealizować?
W ramach realizacji projektu czechowicki PKM nabył 7 autobusów, spośród których 4 to niskoemisyjne i niskopodłogowe pojazdy z silnikami Euro 6 spełniającym wygórowane normy emisji spalin. Kolejne 3 autobusy to nowoczesne pojazdy o napędzie hybrydowym. Cały tabor spełnia najwyższe standardy, zapewniając wysoki komfort podróży i ograniczony poziom niskiej emisji. Ponadto wszystkie autobusy są wyposażone w takie udogodnienia jak:
- klimatyzowana przestrzeń pasażerska oraz kabina kierowcy,
- blokada alkoholowa kierowcy,
- ładowarki USB z podświetlaniem LED, które umożliwiają ładowanie urządzeń elektronicznych posiadających opcję zasilania poprzez gniazdo USB,
- monitoring wizyjny z wysokiej jakości kamerami,
- kasowniki wielofunkcyjne z możliwością kasowania tradycyjnego biletu papierowego, jak i możliwością uruchomienia obsługi płatności za przejazd kartą zbliżeniową,
- system detekcji i gaszenia pożaru w komorze silnika,
- tablice zewnętrzne i monitor LCD wewnątrz pojazdu,
- system zapowiedzi głosowych.
Kolejny etap realizacji projektu stanowiło doposażenie stanowiska kontrolno-diagnostycznego dla autobusów. Prace obejmowały przystosowanie istniejącego kanału naprawczo-serwisowego do obsługi kontrolno-diagnostycznej zakupionych autobusów hybrydowych. Stanowisko zostało wyposażone w:
- urządzenie do wymuszania szarpnięć kołami pojazdu (tester zawieszenia pojazdu),
- zestaw rolkowy do kontroli prawidłowego działania układu hamulcowego,
- hydrauliczne podnośniki kanałowe,
- wyważarkę do kół autobusów oraz wielofunkcyjny tester do oceny m.in. stanu technicznego obwodów elektrycznych i elektromechanicznych.
Ostatnie zadanie to rozbudowa systemu zarządzania flotą, w ramach którego powstał:
- dynamiczny system informacji pasażerskiej na tablicach informacyjnych dworca autobusowego,
- internetowy portal informacji pasażerskiej (również na smartfony), dzieki któremu można w czasie rzeczywistym sprawdzić czas przyjazdu autobusu oraz jego aktualną pozycję na mapie,
- nowoczesny, wysokiej jakości, cyfrowy monitoring zamontowany wewnątrz wszystkich autobusów,
- blokady alkoholowe we wszystkich autobusach,
- system dyspozytorski (rozliczanie czasu pracy kierowcy, zdalny podgląd autobusów na mapie, raportowanie),
- dotykowy terminal kierowcy informujący m.in. o opóźnieniu lub przyspieszeniu kursu,
- system antynapadowego (kierowca może go uruchomić w sytuacji zagrozenia),
- oprogramowanie specjalistyczne do zarządzania rozkładem jazdy oraz optymalizacji połączeń.
Kto skorzysta z efektów projektu?
Na realizacji projektu skorzystali głównie mieszkańcy gminy Czechowice-Dziedzice (ponad 43 000 os.) i wszyscy pasażerowie czechowickiego PKM, który rocznie przewozi ponad milion osób, a także pracownicy przedsiębiorstwa.
Jakie są główne korzyści projektu?
Dzięki zakupowi nowych, ekologicznych autobusów wraz z w pełni funkcjonalną infrastrukturą (system zarządzania flotą i stanowisko kontrolno-diagnostyczne), wpływającą na poprawę jakości świadczonych usług i zachęcającą do korzystania z transportu publicznego, udało się:
- ograniczyć emisję gazów cieplarnianych w mieście,
- poprawić komfort podróży komunikacją miejską,
- podnieść poziom bezpieczeństwa w autobusach,
- zwiększyć udział transportu publicznego w przemieszczaniu się mieszkańców gminy.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.