Budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w Żywcu
Wiedzieliście, że historia Żywca liczy już ponad 700 lat? O historii i tradycji tego miasta, a w szczególności dzielnicy Zabłocie możecie posłuchać na ławeczce multimedialnej, która stoi przy nowym centrum przesiadkowym w Żywcu. Do historii Zabłocia nawiązuje też galeria 16 pięknych fotografii, które zostały umieszczone na murze okalającym centrum przesiadkowe. Sama ławeczka stoi natomiast na terenie pierwszej miejskiej łąki kwietnej. Powstały ze środków europejskich węzeł przesiadkowy jest więc nie tylko miejscem, gdzie można szybko zamienić środek transportu na bardziej ekologiczny, ale również miejscem wytchnienia i odpoczynku, które szczególnie przypadnie do gustu osobom interesującym się lokalną kulturą i historią.
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Układ komunikacyjny miasta Żywca cechuje duża ciasnota i mała przepustowość, co ma zasadniczy wpływ na charakter ruchu i jego uciążliwość dla społeczności lokalnej, ale zarazem uzasadnia potrzebę usprawnienia funkcjonowania komunikacji zbiorowej. Problemem jest znaczne natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, przy jednoczesnym niewielkim udziale obszarów ruchu uspokojonego. Bardzo brakuje miejsc parkingowych, szczególnie w okolicach działających przystanków MZK, Dworca PKP i dworca autobusowego. Ponadto dbałość o środowisko naturalne, to jeden z podstawowych obowiązków miasta. W celu zmniejszenia smogu, miasto podejmuje wiele działań związanych z ograniczeniem niskiej emisji, drugim najważniejszym czynnikiem wpływającym na jego powstawanie jest komunikacja samochodowa.
Co udało się zrealizować?
W ramach projektu wybudowano zintegrowanego węzeł przesiadkowy w Żywcu przy ul. Ks. Prałata Słonki, który zapewnia podróżnym możliwość przesiadania się pomiędzy systemami transportu publicznego i indywidualnego. Miejsce to zostało wyposażone w miejsca postojowe, stojaki rowerowe, systemy informacyjne umożliwiające zapoznanie się z rozkładem jazdy komunikacji zbiorowej MZK i PKP, monitoring oraz małą architekturę. W ciągu ulicy ks. Prałata Stanisława Słonki wykonano oznakowane przejście dla pieszych łączące bezpośrednio zintegrowany węzeł z dworcem autobusowym. Uruchomiono info-kiosk przy wejściu do przejścia podziemnego w kierunku dworca PKP i przystanków MZK.
Kto skorzysta z efektów projektu?
Podróżni, turyści, kierowcy przesiadający się na transport publiczny i indywidualny.
Jakie są główne korzyści projektu?
Zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego dla pasażerów, jak również zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.