Skip to main content Contact
UE logo
The title of the project

Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna.

category
Name of the beneficiary
ZARZĄD MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE S.A.
Project value
41 381 897,42 zł
Co-financing from the EU
33 996 426,54 zł
Voivodeship
zachodniopomorskie
County
program
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
action
3.2. Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych
fund
Fundusz Spójności
perspective
2014 - 2020

Projekt jest nakierowany na poprawę bezpieczeństwa żeglugi morskiej (przewoźników morskich) na wodnych akwenach portów Szczecin, Świnoujście i Police. W wyniku zrealizowania projektu zakupiony zostanie jeden statek strażacki (Strażak 28).

Zakres geograficzny projektu, to obszar działania Strażaka 28, co wynika z Przepisów portowych (§ 51. 1), gdzie stwierdza się, że asysty przeciwpożarowe są obowiązkowe dla statków transportujących ładunki niebezpieczne, a także określa się zakres geograficzny obowiązkowych eskort przeciwpożarowych następująco:

  • obszar rozciągający się od Ińskiego Nurtu (trawers stawy Ina S) na torze wodnym Świnoujście – Szczecin do portu w Szczecinie, łącznie z wodnym obszarem portu Szczecin,
  • obszar obejmujący miejsca manewrowania statków na wejściu do portu morskiego w Policach (Kanał Policki, Obrotnica Policka), łącznie z wodnym obszarem portu morskiego w Policach (obszar Mijanki i obszar wodny wewnątrz portu morskiego w Policach-nowy terminal LPG)
  • obszar na torze podejściowym do Świnoujścia od pary pław „15 – 16” do I Bramy Torowej na torze wodnym Świnoujście – Szczecin. W przypadku transportowania gazów LNG i LPG konieczna jest dodatkowo asysta statku strażackiego w czasie prowadzenia prac przeładunkowych przy nabrzeżach. Asysty pożarowe są wykonywane na zlecenie zgłoszone przez przewoźnika morskiego lub jego agenta i płatne na podstawie Taryfy opłat za usługi Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Z kolei działalność Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. (ZMPSiŚ) reguluje Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich Dz.U. 1997 nr 9 poz. 44 (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 1933, z 2019 r. poz. 1716), która stanowi:

w art. 7.3. Podmiot zarządzający portami zapewnia w szczególności:

  1. ochronę przeciwpożarową od strony wody zarządzanych obiektów i terenów;
  2. ochronę przeciwpożarową od strony wody statków i innych obiektów pływających znajdujących się na wodach portu, redy lub kotwicowiska portu.

Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje zakup i dostawę do portu w Szczecinie statku strażackiego (Strażaka 28) w pełni sprawnego i gotowego do użytkowania, wykonanego i wyposażonego zgodnie z opisem technicznym i przepisami uznanego towarzystwa klasyfikacyjnego i przystosowany do walki z pożarami na zbiornikowcach LNG, oznaczony symbolem towarzystwa klasyfikacyjnego jako: K TUG/FIRE FIGHTING SHIP 1 II L2 IWS AUT.

Zakres podmiotowy projektu to zwiększenie floty statków pożarniczych pozostających w dyspozycji Portowej Straży Pożarnej ZMPSiŚ S.A. o jeden statek pożarniczy Strażak 28, z dotychczasowej liczby dwóch statków (odpowiednio Strażak 24 i Strażak 26) do liczby trzech statków (odpowiednio Strażak 24 i Strażak 26 oraz dodatkowy Strażak 28). Nowy statek pożarniczy, jak i dotychczasowe 2 statki pożarnicze, pozostawać będą we własności i pod zarządem ZMPSiŚ SA.

Beneficjentami projektu będą:

  • przewoźnicy morscy i pracownicy portu, w wyniku poprawy bezpieczeństwa żeglugi i przeładunków ładunków niebezpiecznych na skutek poprawy sprawności wykonywania przez statki pożarowe asyst przeciwpożarowych,
  • właściciele ładunków oraz społeczeństwo w wyniku podwyższenia poziomu ochrony przeciwpożarowej na akwenach portowych.

W wyniku zwiększenia floty statków pożarniczych pozostających w dyspozycji Portowej Straży Pożarnej ZMPSiŚ S.A. zwiększy się poziom biernej ochrony przeciwpożarowej i sprawność wykonywania czynnej ochrony przeciwpożarowej w postaci asyst przeciwpożarowych statków na obszarze portów morskich ujścia Odry (Świnoujście, Police i Szczecin).

Poprawa biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa portów morskich Świnoujście, Police i Szczecin, a przez to do poprawy ich konkurencyjności i w efekcie do wzrostu znaczenia portów w obsłudze przewozów w sieci transportowej TEN-T. Projekt dotyczy zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego, zatem jest projektem głęboko deficytowym i dla realizacji wymaga zaangażowania środków publicznych.

Your project description

To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.

Add photos project photos
Add a movie or presentation project films
Description of the project
Opis projektu

I declare that I have read the Regulations of the Online Website of the EU Mapa Dotacji and accept its provisions.

I agree to the processing of my personal data, entered in the contact form, in order to reply to the message. According to art. 13 para. 1 and 2 of the Regulation of the European Parliament and of the Council (EU) 2016/679 of 27 April 2016 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data and repealing Directive 95/46 / EC (Journal of Laws EU L 119, 04/05/2016, page 1) (RODO), I inform that:
1.administrator of personal data processed in the Ministry of Development Funds and Regional Policy, based at: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, is the Minister of Development Funds and Regional Policy;
2. personal data will be processed in order to reply to a message, based on the provisions of art. 6 par. 1 lit. a) RODO;
3. personal data may be made available to other authorities entitled under the relevant provisions to obtain data;
4. in connection with the processing of personal data have the right to: – request access to their personal data, rectify or limit processing, – raise objections to the processing of personal data, – withdraw consent to processing at any time, – submit a complaint to the supervisory body – the President of the Office Personal Data Protection;
5. personal data is not subject to automated processing in order to make decisions, including profiling;
6. contact details to the Data Protection Officer in the Ministry of Development Funds and Regional Policy: Data Protection Supervisor, Ministry of Development Funds and Regional Policy, address: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warsaw, e-mail address: IOD@miir.gov.pl