Zakup statku pożarniczego dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna.
Projekt jest nakierowany na poprawę bezpieczeństwa żeglugi morskiej (przewoźników morskich) na wodnych akwenach portów Szczecin, Świnoujście i Police. W wyniku zrealizowania projektu zakupiony zostanie jeden statek strażacki (Strażak 28).
Zakres geograficzny projektu, to obszar działania Strażaka 28, co wynika z Przepisów portowych (§ 51. 1), gdzie stwierdza się, że asysty przeciwpożarowe są obowiązkowe dla statków transportujących ładunki niebezpieczne, a także określa się zakres geograficzny obowiązkowych eskort przeciwpożarowych następująco:
- obszar rozciągający się od Ińskiego Nurtu (trawers stawy Ina S) na torze wodnym Świnoujście – Szczecin do portu w Szczecinie, łącznie z wodnym obszarem portu Szczecin,
- obszar obejmujący miejsca manewrowania statków na wejściu do portu morskiego w Policach (Kanał Policki, Obrotnica Policka), łącznie z wodnym obszarem portu morskiego w Policach (obszar Mijanki i obszar wodny wewnątrz portu morskiego w Policach-nowy terminal LPG)
- obszar na torze podejściowym do Świnoujścia od pary pław „15 – 16” do I Bramy Torowej na torze wodnym Świnoujście – Szczecin. W przypadku transportowania gazów LNG i LPG konieczna jest dodatkowo asysta statku strażackiego w czasie prowadzenia prac przeładunkowych przy nabrzeżach. Asysty pożarowe są wykonywane na zlecenie zgłoszone przez przewoźnika morskiego lub jego agenta i płatne na podstawie Taryfy opłat za usługi Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Z kolei działalność Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. (ZMPSiŚ) reguluje Ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich Dz.U. 1997 nr 9 poz. 44 (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 1933, z 2019 r. poz. 1716), która stanowi:
w art. 7.3. Podmiot zarządzający portami zapewnia w szczególności:
- ochronę przeciwpożarową od strony wody zarządzanych obiektów i terenów;
- ochronę przeciwpożarową od strony wody statków i innych obiektów pływających znajdujących się na wodach portu, redy lub kotwicowiska portu.
Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje zakup i dostawę do portu w Szczecinie statku strażackiego (Strażaka 28) w pełni sprawnego i gotowego do użytkowania, wykonanego i wyposażonego zgodnie z opisem technicznym i przepisami uznanego towarzystwa klasyfikacyjnego i przystosowany do walki z pożarami na zbiornikowcach LNG, oznaczony symbolem towarzystwa klasyfikacyjnego jako: K TUG/FIRE FIGHTING SHIP 1 II L2 IWS AUT.
Zakres podmiotowy projektu to zwiększenie floty statków pożarniczych pozostających w dyspozycji Portowej Straży Pożarnej ZMPSiŚ S.A. o jeden statek pożarniczy Strażak 28, z dotychczasowej liczby dwóch statków (odpowiednio Strażak 24 i Strażak 26) do liczby trzech statków (odpowiednio Strażak 24 i Strażak 26 oraz dodatkowy Strażak 28). Nowy statek pożarniczy, jak i dotychczasowe 2 statki pożarnicze, pozostawać będą we własności i pod zarządem ZMPSiŚ SA.
Beneficjentami projektu będą:
- przewoźnicy morscy i pracownicy portu, w wyniku poprawy bezpieczeństwa żeglugi i przeładunków ładunków niebezpiecznych na skutek poprawy sprawności wykonywania przez statki pożarowe asyst przeciwpożarowych,
- właściciele ładunków oraz społeczeństwo w wyniku podwyższenia poziomu ochrony przeciwpożarowej na akwenach portowych.
W wyniku zwiększenia floty statków pożarniczych pozostających w dyspozycji Portowej Straży Pożarnej ZMPSiŚ S.A. zwiększy się poziom biernej ochrony przeciwpożarowej i sprawność wykonywania czynnej ochrony przeciwpożarowej w postaci asyst przeciwpożarowych statków na obszarze portów morskich ujścia Odry (Świnoujście, Police i Szczecin).
Poprawa biernej i czynnej ochrony przeciwpożarowej przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa portów morskich Świnoujście, Police i Szczecin, a przez to do poprawy ich konkurencyjności i w efekcie do wzrostu znaczenia portów w obsłudze przewozów w sieci transportowej TEN-T. Projekt dotyczy zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpożarowego, zatem jest projektem głęboko deficytowym i dla realizacji wymaga zaangażowania środków publicznych.
Your project description
To add a photo, description, specify a location or attach other materials about the project, you should fill out the form below. After clicking the “send” button, a message will be sent to you e-mail asking for confirmation. You must accept to submit the form. The EU Dot Map Guidelines and consent to the processing of personal data. materials will be sent to the editor of the site, who will publish it on the website after verification test.