Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Januszkowice wraz z przebudową awanportów
Okresowe kontrole stanu technicznego obiektu (w tym śluza pociągowa i śluza mała na stopniu Januszkowice wykazały, że: obiekty są w średnim stanie technicznym i estetycznym, wykazano stopniowe postępowanie degradacji infrastruktury, a w niektórych przypadkach stan elementów stopnia stwarza zagrożenie dla życia i mienia.Zakres inwestycji obejmuje przebudowę istniejącej komory pociągowej z zachowaniem dotychczasowych parametrów oraz przebudowę istniejącej komory małej poprzez jej częściową rozbiórkę i budowę w jej miejscu komory o parametrach 190 m długości użytkowej i 12 m szerokości użytkowej, wraz z infrastrukturą i obiektami towarzyszącymi, w tym awanportu górnego i dolnego, relokacja i budowa nowej sterowni, plac do składowania zamknięć remontowych, postojowisko dla dużych jednostek pływających oczekujących na śluzowanie, kładka technologiczna, budynek socjalno-magazynowy, zbiornik bezodpływowy, droga dojazdowa, sieci uzbrojenia technicznego.Planowany do realizacji zakres przedsięwzięcia pozwoli na zapewnienie ciągłości żeglugi śródlądowej na Odrzańskiej Drodze Wodnej w przypadku ewentualnej awarii którejkolwiek ze śluz na stopniu wodnym Januszkowice.
Kluczowym założeniem projektu jest zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa warunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów dzięki utrzymaniu parametrów infrastruktury hydrotechnicznej w min. III klasie drogi wodnej, co jest zgodne z celami III Osi Priorytetowej POIiŚ.Realizacja celów projektu wpłynie pozytywnie na osiągnięcie istotnych korzyści społeczno- ekonomicznych: – wzrost przewozów na ODW – zmniejszenia degradacyjnego wpływu transportu samochodowego na środowisko dzięki przeniesieniu ładunków na barki rzeczne – wzrost pozycji portów morskich (jako długofalowe oddziaływanie) – aktywizacja i wzrost gospodarczy obszarów (powiatów) leżących w biegu ODW- powstają (pośrednio) nowe miejsca pracy np. w firmach armatorskich, transportowych i produkcyjnych- możliwość turystycznego wykorzystania ODW, co jest ważnym czynnikiem rozwoju regionalnego, stymuluje bowiem rozwój hotelarstwa, gastronomii , innych form turystyki powiązanej z turystyką wodną – wzrost atrakcyjności inwestycyjnej gmin i powiatów leżących w pasie ODW – rozwój turystyki wodnej i rozwój regionalny – wzrost ochrony przeciwpowodziowej i minimalizacja skutków wystąpienia tzw. wody dziesięcioletniej- poprawa jakości wód wskutek ich napowietrzania, wzmocnienie pozycji rolnictwa- wpływ na pozycję portów morskich.
Rozwój żeglugi śródlądowej jest jednym z istotnych łączników dla portów morskich, a także ich bazą zaopatrzeniową na lądzie. Sprawność połączeń portów z zapleczem jest obecnie postrzegana jako podstawowy czynnik determinujący konkurencyjność i w efekcie szanse dalszego rozwoju portu. Sprawność transportu na zapleczu jest istotnym czynnikiem oddziałującym na koszty i bezpieczeństwo w transporcie. – wzrost plonów w rolnictwie dzięki regulacji stosunków wodnych.
Planowana inwestycja poprawi warunki korzystania z wód i przeprowadzania wód powodziowych, a wraz z wykonaniem opaski brzegowej poprawi bezpieczeństwo powodziowe obszaru w kontekście rozwoju rolnictwa. Projekt przyczyni się do częściowego zniwelowania strat w rolnictwie spowodowanych m.in. powodzi letnich i zimowo-wiosennych.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.