Modernizacja śluzy oraz sterowni na stopniu wodnym Krapkowice wraz z przebudową awanportów
Kontrole stanu technicznego śluzy oraz sterowni wykazały, że są one w bardzo złym stanie technicznym. Konieczne jest przeprowadzenie generalnej modernizacji komory pociągowej i budowa nowej komory. Z kolei istniejąca zabytkowa śluza mała na stopniu wodnym Krapkowice uległa awarii i od kilkudziesięciu lat wyłączona jest z eksploatacji.
Roboty budowlane obejmują budowę nowej komory o parametrach użytkowych 190 m długości i 12 m szerokości wraz z wyposażeniem technicznym, mechanicznym i hydraulicznym (wrota wsporne, zamknięcia kanałów obiegowych, zamknięcia remontowe) oraz przebudowę istniejącej komory pociągowej, co zapewni dwukomorowy standardowy układ i zagwarantuje ciągłość żeglugi. Zadanie obejmuje również budowę mostu nad głową dolną nowej śluzy, przebudowę mostu nad głową dolną śluzy pociągowej, budowę syfonu rzeki Sonia pod awanportami górnymi śluz, budowę sterowni śluz i przebudowę awanportów wraz z miejscami postojowymi, budowę przepustu drogowego i przebudowę dróg.
Planowany do realizacji zakres przedsięwzięcia pozwoli na zapewnienie ciągłości żeglugi śródlądowej na Odrzańskiej Drodze Wodnej w przypadku ewentualnej awarii którejkolwiek z komór na stopniu wodnym Krapkowice. Kluczowym założeniem projektu jest zwiększenie dostępności transportowej oraz poprawa warunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów dzięki dostosowaniu infrastruktury hydrotechnicznej na stopniach wodnych do min. III klasy drogi wodnej, co jest zgodne z celami III Osi Priorytetowej POIiŚ.
Realizacja celów projektu wpłynie pozytywnie na osiągnięcie istotnych korzyści społeczno- ekonomicznych: – wzrost przewozów na ODW – zmniejszenia degradacyjnego wpływu transportu samochodowego na środowisko dzięki przeniesieniu ładunków na barki rzeczne 19 – aktywizacja i wzrost gospodarczy obszarów leżących w biegu ODW- powstają pośrednio nowe miejsca pracy np. w firmach armatorskich, – możliwość turystycznego wykorzystania ODW, co będzie czynnikiem rozwoju regionalnego, poprzez np. rozwój hotelarstwa, gastronomii , innych form turystyki powiązanej z turystyką wodną.
Realizacja projektu przyczyni się do rozwoju społeczno – gospodarczego poprzez: -wzrost atrakcyjności inwestycyjnej gmin i powiatów leżących w pasie ODW -rozwój turystyki wodnej i rozwój regionalny -tworzenie miejsc pracy w sektorze firm armatorskich, transportowych i produkcyjnych – wpływ na pozycję portów morskich Rozwój żeglugi śródlądowej jest jednym z istotnych łączników dla portów morskich, a także ich bazą zaopatrzeniową na lądzie. Sprawność połączeń portów z zapleczem jest obecnie postrzegana jako podstawowy czynnik determinujący konkurencyjność i w efekcie szanse dalszego rozwoju portu. Sprawność transportu na zapleczu jest istotnym czynnikiem oddziałującym na koszty i bezpieczeństwo w transporcie.-wzrost plonów w rolnictwie dzięki regulacji stosunków Wodnych. Realizacja projektu podniesie poziom bezpieczeństwa powodziowego – w tym zarówno poprzez zmniejszenie ryzyka wystąpienia poważnej awarii w obrębie stopnia wodnego, jak również poprzez zapewnienie nieistniejących obecnie możliwości spłaszczania fal powodziowych na stopniu wodnym Krapkowice.
Twój opis projektu
MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.