Przejdź do treści Kontakt Regulamin
UE logo
prev slide next slide
image
tytuł projektu

CUS - model integracji i rozwoju usług społecznych w Starachowicach

nazwa beneficjenta
GMINA STARACHOWICE
wartość projektu
3 125 000,00 zł
dofinansowanie z UE
2 633 750,00 zł
Województwo
świętokrzyskie
Powiat
starachowicki
program
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
działanie
2.8. Rozwój usług społecznych świadczonych w środowisku lokalnym
fundusz
Europejski Fundusz Społeczny
perspektywa
2014 - 2020

Celem projektu jest wypracowanie i przetestowanie modelowego rozwiązania w zakresie integracji i rozwoju usług społecznych adresowanego do ogółu mieszkańców Starachowic, poprzez utworzenie Centrum Usług Społecznych jako nowej jednostki organizacyjnej Gminy w okresie od 01.11.2020 r. do 30.04.2023 r.1 stycznia 2021r. na mocy uchwały Nr IX/13/2020 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 27 listopada 2020 r., Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej został przekształcony w Centrum Usług Społecznych w Starachowicach. Uchwała Rady Miejskiej w Starachowicach nie nadaje jedynie nowej nazwy istniejącej jednostce organizacyjnej Miasta, ale oznacza głęboką transformację systemu świadczenia usług społecznych w Starachowicach. Jest poważnym krokiem służącym zbudowaniu „nowoczesnego systemu zabezpieczenia społecznego, w ramach którego publiczne wsparcie usługowe będzie dostępne nie tylko dla osób i rodzin słabszych czy ze środowisk defaworyzowanych, lecz także dla ogółu mieszkańców”.

Diagnoza

Badanie „Diagnoza potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych na terenie Gminy Starachowice” zostało przeprowadzone w I kwartale 2021 r. Badanie za najbardziej dotkliwe problemy uznali: starzenie się społeczeństwa (62%), alkoholizm i nadużywanie alkoholu (55%), złą sytuację mieszkaniową (40 %a), zły stan zdrowia społeczeństwa (39%) oraz niski poziom aktywności społecznej (34%). Z perspektywy społecznych aspektów rozwoju miasta kluczowe znaczenie mają niekorzystne trendy i perspektywy demograficzne, a więc starzenie się społeczeństwa (zwiększanie się liczby seniorów w populacji) i depopulacja (zmniejszanie się liczby mieszkańców).

Usługi społeczne

Usługi społeczne w mieście powinny odpowiadać na wyzwania związane z niekorzystnymi trendami demograficznymi. Ze względu na zjawisko starzenia się populacji konieczna jest kontynuacja przemyślanej polityki senioralnej i tworzenie kompleksowej oferty usług społecznych.Centrum Usług Społecznych ma za zadanie pełnić rolę koordynatora i współtwórcy lokalnego rynku usług, podmiotu sieciującego JST, PES, NGO, biznes i mieszkańców. Funkcją CUS jest również zapewnienie odpowiedniej jakości usług, m.in. poprzez tworzenie i monitorowanie standardów, a także uwiarygodnienie usługodawców.Jednym z kluczowych wyzwań stojących przed CUS jest konieczność świadczenia usług dla lokalnej społeczności, a więc dla wszystkich grup mieszkańców. CUS wdrożył rozwiązania mające na celu przestrzenne odseparowanie usług społecznych o charakterze powszechnym od obsługi świadczeń z systemu pomocy społecznej. Wdrożenie projektu CUS w Starachowicach świadczy o innowacyjnym potencjale miasta, miejscowych instytucji i organizacji, a także społeczności lokalnej. Tworzenie CUS jest projektem pionierskim w skali ogólnopolskiej, którego rezultaty będą inspiracją i źródłem tzw. dobrych praktyk dla innych JST, zainteresowanych wprowadzaniem podobnych rozwiązań w przyszłości.Centrum Usług Społecznych w Starachowicach kontynuuje dotychczasowe działania MOPS, jednakże dzięki przekształceniu stanie się nie tylko miejscem, gdzie usługi społeczne będą realizowane, ale będą one mogły być również skuteczne dystrybuowane. Będzie tu przekazywana pełna informacja o dostępnych usługach i możliwości dopasowania ich do konkretnych potrzeb określonego klienta. Szeroka gama usług oferowana będzie w jednym miejscu, bez konieczności oczekiwania na podjęcie działań przez kilka instytucji, dzięki synchronizacji tych usług przez koordynatora indywidualnych planów usług społecznych.

Plan organizowania społeczności lokalnej (OSL) w ramach aktywności CUS

Organizowanie społeczności lokalnej to forma profesjonalnego działania ukierunkowanego na wywoływanie trwałych, pozytywnych zmian społecznych. OSL można traktować jako kwalifikowaną, zintegrowaną usługę społeczną o charakterze środowiskowym, składającą się z wielu sekwencyjnych działań prospołecznych o określonych, mierzalnych parametrach, a równocześnie przystosowanych do lokalnych uwarunkowań. W pierwszej kolejności usługa OSL adresowana jest do społeczności znajdujących się w najtrudniejszym położeniu: marginalizowanych i zagrożonych społecznym wykluczeniem. Adresatami OSL mogą być jednak także inne społeczności.Cele główne założone do realizacji w ramach pilotażu to:

  1. Odbudowywanie lub tworzenie więzi wspólnotowych oraz poczucia współodpowiedzialności za przestrzeń w której funkcjonuje ta wspólnota.
  2. Wyrównywanie szans, poprzez wspieranie i wzmacnianie grup/społeczności znajdujących się w najtrudniejszym położeniu – zagrożonych społecznym wykluczeniem.
  3. Wzmocnienie poczucia solidarności społecznej, w tym solidarności sąsiedzkiej, organizacji pomocy wzajemnej, oraz tworzeniu świadomości wspólnoty miejsca, losu i sytuacji.
  4. Stworzenie wspólnot, w których przełamana jest izolacja i osamotnienie, odtworzone są więzi emocjonalne, międzyludzkie oraz sieci znajomości przedmiotowych.

Tak sformułowane cele będą w procesie OSL konkretyzowane przez cele szczegółowe dla każdej społeczności, z zachowaniem szacunku dla ich specyfiki w tym dynamiki lokalnych procesów społecznych. Partycypacyjne wyznaczenie celów szczegółowych jest zadaniem organizowanych społeczności, przy wsparciu osób pełniących role wskazane w niniejszym planie.

Obsługa Klienta

W ramach Centrum Usług Społecznych w Starachowicach powstało Biuro Obsługi Klienta mieszczące się w oddziale znajdującym się Miejskiej Hali „Galeria Skałka” przy al. Armii Krajowej 28 – okolice centrum miasta z dobrą lokalizacją dojazdową, dużym parkingiem, przystankiem autobusowym – budynku należącym do Gminy Starachowice. W omawianej lokalizacji mają również swoje biura następujące komórki organizacyjne: Dział Usług Opiekuńczych i Specjalistycznych, Dział Usług Specjalistycznych dla Osób z Zaburzeniami, Dział Programów i Usług Społecznych, Klub Integracji Społecznej, ośrodki wsparcia: Klub Senior+, Dzienny Dom Senior+.Biuro Obsługi Klienta KIPUS, mające lokalizację na parterze budynku będzie zapewniać stanowiska pracy i obsługi dla trzech Koordynatorów Indywidualnych Planów Usług Społecznych. Biuro Obsługi Klienta jest utworzone w przyjaznej przestrzeni, wyposażone w odpowiedni sprzęt komputerowy, WiFi dla klientów, miejsca do odpoczynku i oczekiwania. Biuro jest zaaranżowane w kolorach logotypu programu i wyposażone w odpowiednie informatory dla klientów.

Najważniejszym rezultatem podejmowanych działań będzie sprawnie funkcjonujący CUS w Starachowicach, realizujący kompleksowe usługi społeczne dla ogółu mieszkańców.

Źródło – strona Beneficjenta.

Twój opis projektu

MiAby dodać zdjęcie, opis lub załączyć inne materiały dotyczące projektu, powinieneś wypełnić poniższy formularz. Po kliknięciu przycisku „wyślij” zostanie przesłana do Ciebie wiadomość e-mail z prośbą o potwierdzenie. Do przesłania formularza niezbędne jest zaakceptowanie Regulaminu Mapy Dotacji UE oraz zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Materiały zostaną przesłane do redaktora serwisu, który po sprawdzeniu opublikuje je na stronie.

Dodaj zdjęcia project photos
Dodaj film lub prezentację project films
Opis projektu
Description of the project

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem Serwisu internetowego Mapa Dotacji UE i akceptuję jego postanowienia.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych, wpisanych w formularzu kontaktowym, w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość. Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1) (RODO), informuję, że:

1. administratorem danych osobowych przetwarzanych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, z siedzibą pod adresem: ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, jest Minister Funduszy i Polityki Regionalnej;

2. dane osobowe przetwarzane będą w celu udzielenia odpowiedzi na wiadomość, na podstawie przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) RODO;

3. dane osobowe mogą być udostępniane innym organom uprawnionym na podstawie stosownych przepisów do uzyskania danych;

4. w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje prawo: – żądania dostępu do treści swoich danych osobowych, ich sprostowania lub ograniczenia przetwarzania, – wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych, – cofnięcia zgody na przetwarzanie w dowolnym momencie, – wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych;

5. dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu przetwarzaniu, w celu podejmowania decyzji, w tym profilowaniu;

6. dane kontaktowe do Inspektora ochrony danych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej: Inspektor Ochrony Danych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, adres ul. Wspólna 2/4 00-926 Warszawa, adres e-mail: IOD@miir.gov.pl.